در گفتگو با نسیم آنلاین مطرح شد

بورس انرژی آماده عرضه سوم نفت خام است

کدخبر: 2296961

یک منبع آگاه در سازمان بورس گفت: زمانی که خریداران نفت می خواهند محموله‌ها را صادر کنند، باید در اظهارنامه گمرکی آن را اظهار کنند. لذا کل فرآیند توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک تحت نظارت است و امکان فروش نفت به پالایشگاه‌های داخلی وجود ندارد.

نسیم آنلاین : یک منبع آگاه در سازمان بورس که نمی‌خواست نامش فاش شود با اشاره به شایعاتی مبنی بر فروش نفت خریداری شده از بورس در پالایشگاه های داخلی کشور گفت: طبق مقررات و قوانینی که ما داریم بر اساس آن کار را انجام می دهیم، وقتی می گوییم رینگ بین الملل یعنی صادراتی. لذا فروش نفت خریداری شده در بورس در داخل امکان پذیر نیست و خلاف مقررات بورس است.

وی در خصوص نظارت بر این مساله تصریح کرد: روی این قضیه به صورت صد در صدی نظارت انجام می شود. به این صورت که زمانی که خریداران نفت می خواهند محموله‌ها را صادر کنند، باید در اظهارنامه گمرکی آن را اظهار کنند. وقتی هم واردات صورت میگیرد این فاکتور منشأیی دارد و اینکه سامانه سامان هست و اینها رصد می شود. لذا کار توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک تحت نظارت است و اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد خلاف مقررات است و برای خریدار جریمه به همراه دارد.

این منبع آگاه در سازمان بورس درباره نظارت سازمان بورس انرژی بیان کرد: سامانه ما به سامانه سامان کلاً متصل است. بورس محل انجام معامله است. زمانی که یک کالایی بخواهد صادر بشود طبق قانون از وظایف گمرک و وظایف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که بر آن نظارت کنند. لذا نهادهای کنترل کننده کافی وجود دارد.

در سازوکار بورس هیچ تخفیفی به بخش خصوصی داده نشد

وی در مورد تخفیف ارائه شده به خریداران نفت در بورس اظهار داشت: با مطالعه اطلاعیه عرضه می‌توانید متوجه شوید که اصلا بحث تخفیف وجود ندارد. ضمن آنکه قیمتی که روی آن معامله صورت گرفته و قیمت تسویه نهایی باید فرق داشته باشند و بر اساس آن فرمولی که ارائه شده قیمت تعدیل می شود. لذا وقتی قیمت جهانی رو به صعود باشد مسلماً در آن فرمول تعدیل می‌شود و قیمت بالاتر می‌رود. زمانی که رو به سقوط باشد تعدیل می شود و پایینتر می آید. پس قیمت تسویه‌ی نهایی کاملاً متفاوت است و بر اساس فرمولی است که در اطلاعیه عرضه درج شده و آن هم کاملا شفاف است. حالا هر فرد یا هر نهادی بحث تخفیف 5 دلاری را مطرح می کند، مطمئن باشید که اطلاعیه عرضه را مطالعه نکرده اند. متأسفانه حتی خیلی از دوستان اعداد را نمی‌خوانند. هر کسی آن را بخواند متوجه می شود که فرایند کار به چه صورت است.

وی درباره قیمت جهانی نفت ایران و قیمت معامله شده در بورس عنوان کرد: قیمت جهانی، قیمت پایه را تشکیل می دهد. بر اساس آن قرارداد پایه و بر اساس شرایط بازاری که وجود دارد، خریدار و فروشنده با همدیگر روی قیمتی به توافق می رسند. اما آن قیمت هم صرفاً برای واریز آن ده درصد پیش پرداخت و ده درصد بعدی آن است. یعنی 20 درصد. اما در تسویه نهایی دوباره با توجه به قیمت‌های جهانی تعدیل صورت میگیرد. لذا قیمتهایی روز بارگیری کاملاً منطبق با همین قیمت جهانی است .

برای عرضه‌های بعدی نفت هیچ مشکلی از جانب بورس انرژی وجود ندارد

این منبع آگاه در سازمان بورس درباره روال عرضه سوم گفت: این یک رویه تکنیکی فنی است. بالاخره یک فرایندی دارد، بحث قیمت آن، بحث مقولات زمانی برای تحویل و مواردی که این فضا را آسان‌تر کند مطرح است. بنابراین این یک فرایندی است که دارد روال طبیعی خودش را طی می کند و مشکل خاصی دراین خصوص پیش نیامده است.

وی با اشاره وقفه یک ماهه بین عرضه دوم و سوم خاطر نشان کرد: سایر محصولات ما را هم نگاه کند همینطوری است. چه برسد به نفت خام که شرایطش با فراورده‌های دیگر کاملاً متفاوت است . در خصوص لزوم مصوبه شورای سران برای عرضه هم رئیس سازمان بورس در مصاحبه ای گفتند تمام موارد آماده کار است. لذا حالا اگر مشکلی در مسیر عرضه سوم ایجاد شده که وزارت نفت از جانب خودش نیاز به گرفتن مجوز داشته باشد، مسئولیتش با وزارت نفت است و اگر قرار باشد کاری انجام شود، وزارت نفت است باید ان را پیگیری کند. اما از لحاظ سازمان بورس و در حقیقت بورس انرژی هیچ مشکل و مانعی وجود ندارد.

ارسال نظر: