کارشناس نفت و گاز در گفتگو با نسیم‌آنلاین:

فروش ریالی نفت در بورس مشکلی برای منابع ارزی کشور ایجاد نمی‌کند

کدخبر: 2300889

صادق مردانی گفت: در فروش ریالی نفت، درواقع مالک ارز دارد تغییر می‏‌کند و منابع ارزی تغییر نمی‌کند. دراین وضعیت دولت می‌تواند به عنوان یک سیاست‏گذار ورود کند و با استفاده از سیاست‏‌های تشویقی یا تنبیهی و بدون اقدام افراط گرایانه این مالکیت را کنترل کند.

نسیم آنلاین : صادق مردانی، کارشناس نفت و گاز در گفتگو با نسیم آنلاین . ، درباره مبنای محاسبۀ هر بشکه نفت بر حسب ریال گفت: ارز گزارشگر، یعنی ارزی که با آن بتوان بشکه‏‌های نفت را قیمت‏‌گذاری کرد، دلار خواهد بود اما در تسویه از ریال استفاده می‌‏کنیم و اصطلاحاً ارز عملیاتی‏‌مان ریال است. در گذشته ارز عملیاتی و گزارشگر یکی بود مثل کشور عربستان که ارز دلار را برای این کار انتخاب کرده است. اما ایران از گذشته نفت را به دلار می فروخته اما یورو، یوان و ین دریافت می کرده است. اما اکنون با توجه به چند نرخی بودن ارز در کشور، به نظر من ارز نیمایی بهترین ارز برای این کار است.

این کارشناس نفت و گاز با اشاره به پوشش ریسک نوسانات قیمت جهانی نفت اظهار داشت: در اطلاعیه عرضه فرمولی وجود دارد که مطابق آن، نوسان بازار در نظر گرفته می‌شود و بر اساس آن فرمول سعی شده دو طرف (هم خریدار و هم فروشنده) از این نوسانات کمترین ضربه را ببینند. در واقع ضریب تعدیل تعیین شده در اطلاعیه بورس انرژی قیمت نفت را متناسب با نوسانات قیمت جهانی متعادل می‌کند.

اخذ ضمانت‌نامه از بخش خصوصی مانع ضرر شرکت ملی نفت می‌شود

مردانی همچنین با اشاره به عدم ضرر شرکت ملی نفت در فروش نفت در بورس اظهار داشت: اگر به تاریخچۀ تغییرات قیمت نفت نگاه کنیم، ببینیم در فاصله بین فروش و تحویل محموله‌های نفتی، چند درصد قیمت تغییر کرده است. میانگین این قیمت اگر مثلا 10 یا 20 درصد باشد، یک امر طبیعی در بازار محسوب می‌شود. نکتۀ بعدی اینکه با توجه به اینکه خریدار نفت را می‏‌خرد و می‌‏برد و ضمانت‏نامه پولی می‌‏دهد ضرری برای شرکت ملی نفت وجود ندارد. اما خود مشتری ممکن است در سازوکارهای تجاری در یک معامله سود می‌کنند و در یک معامله ضرر؛ که به قدرت تحلیل مشتریان نسبت به تحولات بازار جهانی بستگی دارد.

این کارشناس نفت و گاز با اشاره به فروش تماما ریالی نفت در بورس تصریح کرد: در فروش ریالی نفت، درواقع مالک ارز دارد تغییر می‏‌کند و منابع ارزی تغییر نمیکند. یعنی اینکه ما در فروش نفت‏مان، معامله را به ریال انجام می‏‌دهیم، که اگر خریدار داخلی باشد، نفت را به خارجی ها می‏‌فروشد. لذا مالک ارز خارجی حالا یک ایرانی غیردولتی است و بدون آنکه تغییری در منابع ارزی ایجاد شود، صرفا در دست بخش غیردولتی قرار گرفته است. لذا در این شرایط لازم است دولت کار را مدیریت کند تا تجربه پتروشیمی ها تکرار نشود.

مردانی ادامه داد: براین اساس منابع ارزی و ریالی، هردو هم‏چنان در کشور است، هر چند که مالکیت و کنترل آن در اختیار غیردولتی ها خواهد بود. اما با توجه به اینکه ممکن است بخش خصوصی در این زمینه شیطنت کند یا بخواهد از آنچه که در اختیار خودش است سوء استفاده کند، دراین وضعیت دولت می تواند به عنوان یک سیاست‏گذار ورود کند و با استفاده از سیاست‏های تشویقی یا تنبیهی و بدون اقدام افراط گرایانه این مالکیت را کنترل کند. مثلا دولت الزام کند که 10 یا 20 درصد ارز را باید در سامانه نیما به فروش برساند. فلذا فروش ریالی نفت مشکلی در منابع ارزی کشور ایجاد نمیکند.

ارسال نظر: