از ژن خوب تا چند شغله‌ها

۴۱ مشاور برای ۴ وزیر +جدول

کدخبر: 2301236

با وجود آنکه وزاری اقتصادی دولت و به خصوص وزیرانی که چند ماه پیش از مجلس رای اعتماد گرفته اند برای بهبود وضع اقتصادی و معشیت مردم اقدام محسوسی نکرده اند اما تا اکنون، توانسته اند برای وابستگان و برخی ژن‌های خوب، پست مشاور وزیری و دستیاری ویژه بزنند.

« نود اقتصادی » - با وجود آنکه وزاری اقتصادی دولت و به خصوص وزیرانی که چند ماه پیش از مجلس رای اعتماد گرفته اند برای بهبود وضع اقتصادی و معشیت مردم اقدام محسوسی نکرده اند اما تا اکنون، توانسته اند برای وابستگان و برخی ژن‌های خوب، پست مشاور وزیری و دستیاری ویژه بزنند.

این در حالی است که براساس ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه که در تاریخ ششم دی‌ماه سال گذشته به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری ارسال شد، آمده است: «به منظور پرهیز از بروز مشکل در نحوه تطبیق و همترازی در پست‌های سازمانی مصوب دستگاه‌های اجرایی و با توجه به حکم شماره 39/896 مورخ 20/11/1395 هیئت مستشاری دیوان محاسبات کشور، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه استفاده از عناوین نظیر "مشاور وزیر و مدیرکل"، "مشاور و مدیرکل" و عناوین مشابه برای تخصیص به پست‌های سازمانی در دستگاه‌های اجرایی ممنوع است.

نگاهی به اسامی مشاوران وزرا نشان می دهد برخی افراد همزمان، علاوه بر پست های اجرائی خود به دو وزیر مشاوره می دهند که از جمله این افراد می توان به سید میعاد صالحی اشاره کرد.

میعاد صالحی که تنها سابقه مدیریتی اش حضور در رادیو قرآن است، هم اکنون مشاور وزیر صمت در امور صنایع پیشرفته مشاور علمی و فن آوری وزیر کاراست.

نگاه وزرا به مشاوران به این معنی است که هر کسی را از پست اش جا به جا کنند یک حکم مشاور وزیری به وی می دهند که اغلب این افراد بازنشسته هستند.

دادن حکم مشاوره توسط شریعتمداری به مرتضی لطفی، سید حمید کلانتری توسط وزیر کار از این دست حکم هاست.

محمد شریعتمداری که با 21 مشاور در وزارت صمت رکورددار داشتن مشاور بود، حالا در وزارت کار نیز این رکورد خود را حفظ کرده و 15 مشاور در همین مدت کم حضورش در وزارت کار دارد.

سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسامی این مشاوران را به شرح زیر اعلام کرده است.

در کنار شریعتمداری به عنوان رکورد بیشترین مشاور، نوبت به قائم مقام سابقش، رضا رحمانی وزیر صمت می رسد که او نیز 15 مشاور دارد.

مشاوران این روزهای رضا رحمانی گرچه در ظاهر و روی کاغذ مشاور رحمانی اند ولی بیشتر حضورشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که از جمله این افراد می تواند به "محمدرضا فیاض"، "علی احمدیان" مسئول پشتیبانی ستاد روحانی که بعد از کوچ شریعتمداری عضو هیئت مدیره فولاد مبارکه شد.

فرهاد دژپسند که با دادن حکم مشاوره به فرزند رحمانی فضلی جنجال های فراوانی به پا کرد در حال حاضر 7 مشاور دارد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم گرچه به پای همتایانش نمی‌رسد ولی وی هم در این مدت کم 5 حکم مشاوره صادر کرده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است این مشاوران که اغلب بازنشسته هستند چگونه حقوق می‌گیرند؟ میزان کارایی و مشاور دادن آنها چگونه است. چرا وزرا جایگاه مشاور و مشورت را به سطحی تنزل داده اند که این سمت یک سمت تشریفاتی برای از اتوبوس پیاده شدگان باشد.

ارسال نظر: