تنها استفاده از سازهای سنتی در سفره‌خانه‌ها مجاز است

موسیقی‌های زیر زمینی در سفره خانه‌های تهران

کدخبر: 2302867

مدتیست که استفاده از سازهایی ارگ، گیتار و جاز برای اجرای موسیقی زنده در برخی سفره خانه های سنتی تهران شایع شده است.

نسیم آنلاین : مدتیست که استفاده از سازهایی ارگ، گیتار و جاز برای اجرای موسیقی زنده در برخی سفره خانه های سنتی تهران شایع شده است. این در حالیست که بر اساس آیین نامه اجرای موسیقی زنده در سفره خانه سنتی تنها اجرای موسیقی سنتی در سفره‌خانه‌ها مجاز است

کارشناس مسئول دفترموسیقی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه وزارت ارشاد مسئول صدور مجوز موسیقی زنده برای سفره خانه های سنتی است، تاکید کرد: سفره‌خانه‌ها تنها مجاز به استفاده از سازهای سنتی بوده و حق استفاده از سازهای دیگر را ندارند.

انتظاری در گفتگو با خبرنگار نسیم آنلاین در خصوص استفاده برخی از مدیران سفره خانه های سنتی از سازهایی نظیر ارگ و گیتار اظهار کرد: درسطح شهر سفره خانه هایی هستند که بدون مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به اجرای موسیقی زنده می کنند که آنها زیر نظر دفتر موسیقی نبوده و نظارت بر آنها، برعهده اداره پلیس اماکن است و پلیس باید از این سفره‌خانه‌ها مجوز موسیقی درخواست کرده و در صورت نداشتن مجوز، طبق ضوابط برخورد لازم صورت گیرد.

وی تاکیدکرد: سفره‌خانه‌های دارای مجوز به صورت دوره‌ای مورد بازرسی قرار می‌گیرند تا از مجوز صادر شده تخطی نکنند گزارش هایی هم در این رابطه رسیده که معاونت هنری درحال بررسی و انجام اقدام لازم است.

قانون در مورد اجرای موسیقی در سفره‌ خانه‌ها چه می‌گوید؟

ماده ۲ ایین نامه اجرای موسیفی در سفره‌خانه‌های سنتی اهداف اجرای موسیقی در سفره‌ خانه‌ها را بسترسازی برای اشتغال هنرمندان موسیقی سنتی، عرضه موسیقی مناسب توسط گروه های مجاز موسیقی در اماکن عمومی، حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه موسیقی، کمک به رونق اقتصاد هنر، حمایت از توسعه و ترویج موسیقی اصیل ایرانی در بین اقشار مختلف مردم و در نهایت کمک به احیای سنت های اصیل بومی و ایرانی عنوان کرده است. و در ماده ۴ آن به صراحت آمده است:‌« گروه های موسیقی معرفی شده در سفره خانه ها صرفأ مجاز به اجرای موسیقی سنتی ، محلی و مقامی با سازهای مربوط به آن می باشند .»

چرا سفره خانه‌ها به استفاده از سازهای غربی تمایل دارند؟

یکی از دلایل مهم استفاده از ارگ به جای سازهای سنتی، عدم توانایی و هماهنگی برخی از نوازندگان با خوانندگان است. متأسفانه بعضی از نوازندگان برای اجرای آهنگ در گام‌های مختلف مشکل دارند و این موضوع یکی از مشکلاتی است که خوانندگان و به تبع، مدیران سفره‌خانه‌ها با آن روبه‌رو هستند. برای رفع این مشکل به‌جای استفاده از نوازندگان چیره‌دست، صورت مسئله را پاک کردند و ساز را تغییر دادند. برای رفع این مشکل از ارگی استفاده می‌کنند که با فشار دادن چند دکمه به‌راحتی گام مورد نظر خواننده را اجرا می‌کند. در حال حاضر سفره‌خانه‌ها به‌راحتی اقدام به آوردن سازهایی از قبیل ارگ جاز و گیتار می‌کنند و به اجرای موسیقی‌های زیرزمینی و غیر مجاز در برخی رستوران‌های سنتی می‌نمایند که متاسفانه هیچ واکنش و نظارتی از سوی معاونت هنری، سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی دیده نمی‌شود. این درحالیست که ویدئوهای اینگونه اجرا در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی منتشر گردیده و بعضا توسط صاحبان این سفره‌خانه‌ها به عنوان تبلیغ پخش در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

استفاده از موسیقی‌های غربی و سازهای غیر ایرانی در سفره خانه که با عدم نظارت توسط دستگاه های ذی صلاح همراه بوده موجبات بیکاری نوازندگان موسیقی سنتی را هم فراهم آورده است.

حمیدرضا جعفریان

ارسال نظر: