فارس گزارش می‌دهد

تجربه تلخ رامبد جوان از همکاری با شهرداري

کدخبر: 2304165

چراغ «خانه اوقات فراغت» در عمارت دبیرالمُلک ۲ سال پس از افتتاح، به دلیل عدم اجرای تعهدات شهرداری خاموش شد.

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: در کوچه پس کوچه‌های محله عودلاجان در منطقه 12، خانه‌ای تاریخی متعلق به میرزا محمدحسین خان فراهانی ملقب به دبیرالمُلک قرار دارد.

تاریخ ساخت این خانه مربوط به اواسط دوران قاجار یعنی تقریباً 140 سال پیش است که 24 اسفندماه سال 83 با شمارهٔ ثبت 11688 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این خانه که قبل از بازسازی، لوکیشن فیلم «روزگار غریب» بوده مدتی به عنوان خانه اسباب بازی ویژه کودکان کار و خیابان فعالیت می‌کرد اما سال 95 این خانه به انجمن اوقات فراغت واگذار شد تا کانون اوقات فراغت تهران را راه‌اندازی کنند.

راه اندازی خانه اوقات فراغت در سال 95

در همین راستا 14 دی ماه سال 95 عابد ملکی شهردار وقت منطقه 12 از افتتاح کانون اوقات فراغت و بازی‌های فکری تهران در خانه تاریخی دبیرالمُلک فراهانی واقع در محله امامزاده یحیی خبر داد و گفت: در نظر داریم تا در خانه اوقات فراغت تهران ، بازی های بومی و ملی و فکری به شرکت کنندگان ارائه شود.

حالا 2 سال از این اقدام گذشته و خانه دبیرالمُلک در بلاتکلیفی به سر می‌برد و کاربری مشخصی ندارد و از نام «خانه فراغت» یا خانه تاریخی دبیرالمُلک تنها یک حیاط خالی به جا مانده است.

مصطفی حسینی معاون برنامه ریزی شهرداری منطقه ۱۲ در گفت وگو با یکی از سایت‌های خبری عنوان کرده بود که برخی فکر کردند یک سلبریتی که شهرت اجتماعی دارد از شهرتش برای رونق این فضاها استفاده می‌کند و حتی تعهد کرده‌ایم که هزینه‌ها بر گردن شهرداری از بودجه عمومی باشد و او تنها از بنا بهره‌برداری کند اما د ر زمینه خانه دبیرالمُلک، رامبد جوان حتی از یک صدم شهرت خود برای رونق بخشیدن به این بنا استفاده نکرد و فقط یک افتتاحیه برگزار کرد و پس از آن فعالیت در این بنا به مرور کم رنگ شد.

حسینی درباره سرانجام این همکاری هم عنوان کرده که اگر این مجموعه به تعهدات خود عمل کند، بهره‎برداری آنها ادامه خواهد داشت، در غیر این صورت یا به صورت تفاهم یا به صورت قانونی خانه دبیرالمُلک از انجمن فراغت ایران پس گرفته خواهد شد.

خیلی وقت است که به دنبال تحویل خانه هستیم

این در حالی است که رامبد جوان، رئیس هیأت مدیره انجمن اوقات فراغت در گفت‌ وگو با خبرنگار میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری فارس درباره این خانه اظهار داشت: ما منتظریم این خانه را از ما تحویل بگیرند و خیلی وقت است که به دنبال تحویل خانه هستیم.

وی افزود: ماجرا از این قرار است که وقتی یک تیم مدیریتی جدید روی کار می‌آید برای اینکه تیم قبلی را بکوبد و بگوید عملکرد درستی نداشته، آنها را نفی می کند ، حالا هم ما به افرادی تبدیل شده‌ایم که خانه دبیرالمُلک را غصب کردیم، خراب کردیم و به آن بی‌توجه بودیم، در حالی که این حرف‌ها اصلاً درست نیست.

جوان تصریح کرد: چه لزومی دارد ما که کار فرهنگی انجام می‌دهیم یک مکان تاریخی را بگیریم اما به آن بی توجه باشیم؟ متأسفانه در پروژه «خانه فراغت» شهرداری به تعهدات خود عمل نکرد، ما هم خیلی وقت پیش گفتیم که می‌خواهیم این خانه را تحویل دهیم.

شهرداری به تعهدات خود عمل نکرد

رئیس هیأت مدیره انجمن اوقات فراغت ادامه داد: در تعهدات شهرداری این موضوع ذکر شده بود که باید طبق برآورد خودشان هزینه می‌کردند و ما هم از آن استفاده می‌کردیم اما متأسفانه برای خانه‌ای با این قدمت هیچ اقدامی از سوی شهرداری تهران انجام نشد.

وی عنوان کرد: زمانی که ما خانه را تحویل گرفتیم، تیم قبلی تمام دیوارهای قدیمی این عمارت را میخ کوبی کرده بودند، بعد هم که ما آمدیم گفتند رامبد یک سری بچه‌های یتیم را بیرون انداخته است!

جوان تصریح کرد: من یک روزی با آقای قالیباف وارد گفت‌ وگو شدم و عنوان کردم که می خواهیم به عنوان انجمن اوقات فراغت مکانی را برای تفریح و سرگرمی در محله‌های تهران راه‌اندازی کنیم و برنامه‌هایی همچون کتابخوانی، نمایشنامه خوانی، بازی و سرگرمی داشته باشیم که کاملاً جنبه درمانی و اجتماعی خواهد داشت.

وی گفت: از آنجایی که شهردار تهران علاقه زیادی به منطقه 12 داشت عنوان کرد که در خانه‌ای در محله عودلاجان طرح خود را به عنوان پایلوت اجرایی کنیم، در همین راستا «اتاق فرار» را راه‌اندازی کردیم و چندین بار مراسم نوروز، چهارشنبه سوری و شب یلدا در این خانه برگزار شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن اوقات فراغت تأکید کرد: تمام انجمن‌های رسمی و مردم نهاد که از وزارت کشور مجوز می‌گیرند اجازه دارند از یک ارگان یا نهاد، جایی را برای فعالیت خود بگیرند اما وظیفه رسیدگی به ملک در اختیار مالک است و متأسفانه به دلیل عدم اجرای تعهدات شهرداری طرح ما بلاتکلیف و بی سرانجام ماند .

تجربه راه‌اندازی خانه فراغت در منطقه 12 لذت بخش نبود

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست با شهردار جدید تهران در این رابطه وارد مذاکره شوید؟ گفت: همکاری با جاهای دولتی آنقدر آزاردهنده است که من بی خیال این داستان شده‌ام اما مدام من را وسط می‌اندازند و می‌گویند که من به تعهداتم عمل نکردم.

جوان در خصوص برنامه‌های آتی خود برای اوقات فراغت جوانان گفت: متأسفانه تجربه راه‌اندازی خانه فراغت در منطقه 12 تجربه لذت بخشی برای ما نبود، باید ببینیم با چه تیمی و تحت چه شرایطی می‌توانیم کار را جلو ببریم، به هر حال شیوه‌های پر کردن اوقات فراغت پروژه مهمی است که در تمام دنیا هم انجام می شود و کلی ایده پشت آن وجود دارد.

قرار بود شهرداری از ما حمایت کند

هومن رازدار، مدیرعامل انجمن اوقات فراغت هم در گفت‌ وگو با خبرنگار میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ما یک روزی خواستیم کاری برای شهرمان انجام دهیم اما در بستری قرار گرفتیم که تنها ماندیم.

وی افزود: ما به عنوان تشکیلات مردم‌نهاد پشتوانه اقتصادی نداریم و قرار بر این بود که شهرداری از ما حمایت کند.

رازدار تصریح کرد: ما زمانی وارد خانه دبیرالمُلک شدیم که قرار بود شهردار وقت تهران حمایت همه‌جانبه‌ای از ما داشته باشد، دلیل سکوت ما در برابر شیطنت‌های شهرداری این بود که نمی‌خواستیم وارد جنجال شویم، ما تشکیلات مردم‌نهاد هستیم و خانه دبیرالمُلک هم مال و ملک این انجمن نبوده که حالا مدام حرف از بازپس ‌گیری آن می‌زنند.

مدیرعامل انجمن اوقات فراغت با بیان اینکه خانه دبیرالمُلک ارزشمندترین ساختمان نیست، گفت: زمانی که این خانه را به ما تحویل دادند قرار بر این بود که فضای محوطه به عنوان فضای سبز تلقی شود و در دو طبقه کارهای فرهنگی صورت گیرد.

مدیران جدید رویکرد حمایتی نداشتند

وی ادامه داد: ما روز اول با انرژی تمام «خانه اوقات فراغت» را راه انداختیم و نیازی هم به اثبات ندارد چرا که تمام مستندات آن موجود است که افتتاحیه دبیرالمُلک چگونه بوده و در آنجا چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

رازدار اظهار داشت: با توجه به شرایط سیاسی و تغییر مدیریت در شهرداری تهران مدیران جدید رویکرد حمایتی نداشتند در حالی که در زمان شهردار وقت قرار بر این بود که از منطقه محروم شروع کنیم و بخشی از منافع حاصل از فعالیت‌ها برای مردم آن منطقه هزینه شود. به هر حال می‌دانید که گردشگری باعث رونق در یک منطقه می‌شود و شاید بخشی از منفعت به مردم منطقه، همین بوده باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که خانه دبیرالمُلک چه مدت فعالیت مفید داشت، گفت: اتاق فراری که ما راه‌اندازی کردیم اولین اتاق فرار تهران بود، برخلاف امروز که همه جا بازی اتاق فرار راه‌‌اندازی شده، آن زمان اصلاً کسی نمی‌دانست این بازی چیست، در طبقات بالا هم رویدادهای فرهنگی مختلفی برگزار می‌شد، البته این خانه یک مرکز 24 ساعته نبود و ما هم هیچ استفاده شخصی و دفتری برای انجمن اوقات فراغت نداشتیم.

تفاهم‌نامه ما 5 ساله بود

مدیرعامل انجمن اوقات فراغت در خصوص مدت تفاهم‌نامه، گفت: تفاهم‌نامه ما 5 ساله بود اما در واقع ما یک سال بیشتر آنجا کار نکردیم و پس از با تغییر شهردار و مدیریت منطقه، سیاست‌هایشان هم تغییر کرد.

رازدار در پاسخ به این سؤال که آیا مشخص شده بود که قرار است چه نوع حمایتی از شما شود، گفت: یک بخشی از مشکلات ما این است که بسیاری از تفاهمات شفاهی انجام می‌شود و بسیاری از حمایت‌ها سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

استقرار شهرداری در خانه دبیرالمُلک

وی در پایان گفت: شهرداری که پس از آقای قالیباف آمد عملاً برنامه‌ای برای حمایت از فعالیت ما نداشت بنابراین بسیاری از اقدامات ما ناقص ماند. در حال حاضر هم شهرداری در حال استقرار در خانه دبیرالمُلک است و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم، کارهای قانونی برای تحویل خانه در حال انجام است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: