مبارزه حضرت زهرا(س) برای پذیرش همگانی ولایت امام علی(ع)

کدخبر: 2304173

حضرت زهرا(س) در روایاتی ثمرات پذیرش ولایت امام علی(ع) را تبیین فرمودند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا پس از ماجرای سقیفه، حضرت زهرا(س) از پیشروترین مدافعان حق خلافت امیرالمؤمنین(ع) شناخته می شود. ایشان در این راستا از هیچ کوششی دریغ نکرد، چرا که قضیه خلافت مسلمین نه یک قضیه ای شخصی و جناحی بلکه مسئله ای معرفتی و برگرفته از توصیه های وحیانی بود که در غدیر خم تثبیت شد. از این جهت از همان آغازین لحظات اختلاف افکنی ها، ایشان فعالیت های خویش را در قالب بیان خطبه های روشنگرانه، ملاقات های حضوری با صحابه و مشاجره های لفظی با گمراهان و کج اندیشان آغاز کرد تا جایی که در این مسیر جان خویش را فدا کرد. با این اوصاف می توان گفت اولین مدافع حریم ولایت حضرت زهرا(س) محسوب می شوند.

در ادامه دو نمونه از بیانات حضرت درباره تبعات پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) تبیین و تشریح می شود.

در یکی از گزارشات تاریخی می خوانیم حضرت زهرا(س) ضمن جملاتی به محمود بن لبید در حالی که به شدت منقلب بود و اشک می ریخت، فرمود: «به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار و از عترت رسول خدا(ص) پیروی می کردند، دو نفر هم با یکدیگر اختلاف نمی کردند، و امامت همان گونه که پیامبر خدا(ص) معرفی فرمود، از علی(ع) تا قائم ما، فرزند نهم حسین، از جانشینی به جانشینی دیگر به ارث می رسید؛ وَ اللّهِ؛ لَوْتَرَکُوا الْحَقَّ عَلى أهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَلَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَخَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِالسَّلام». سپس در ادامه فرمود: «اما کسی را مقدّم داشتند که خدا او را کنار زده بود و کسی (علی) را کنار زدند که خدا او را مقدم داشته بود. نتیجه آن شد که محصول بعثت را انکار کردند و به بدعت ها روی آوردند، آنها هواپرستی را برگزیدند و براساس رأی و نظر شخصی عمل کردند، هلاکت و نابودی بر آنان باد!»

نکته اول اینکه حضرت زهرا(س) همان طور که اشاره شد مسئله خلافت را امری شخصی و حزبی نمی دانست بلکه آن را مسئله ای از جانب خدا محسوب می کرد که از مجرای رسول خدا(س) به همگان ابلاغ شده بود. حال وقتی رفتار منفی در قبال این امر انجام شد، خود را مکلف دانست وارد صحنه عمل شود تا از حریم ولایت الهی دفاع کند. از این جهت خطاب به محمود بن لبید از مفهوم "حق" استفاده کردند و نفرمودند اگر خلافت را به همسرم می سپردند چنین و چنان می شد.

همچنین حضرت زهرا(س) از آنجا که اطاعت و تبعیت از عترت را بر اساس آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ... ؛ ای کسانی که ایمان آوردید از خدا و رسول و اولیای امر از بین آن ها اطاعت کنید»، تکلیف الهی می دانستند، فرمودند اگر از عترت رسول خدا(س) اطاعت و تبعیت می کردند، دو نفر یا یکدیگر اختلاف نمی کردند.

نکته دوم اینکه در این روایت دستیابی به تمدن وعده داده شده خداوند برای نظام مندی تمام ملت های عالم را از ثمرات پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) معرفی کردند؛ تمدنی که در آن حتی دو نفر با یکدیگر اختلاف ندارند. شاید این تعبیر حضرت زهرا(س) اشاره به دیگر روایت ایشان دارد که فرمودند: «طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَة؛ خداوند اطاعت ما را نظام و سامانی برای آئین اسلام و امامت ما را امانی از اختلاف و پراکندگی قرار داد».

جالب اینکه حضرت زهرا(س) در سخنانی دیگر به جزئیات ثمرات پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) اشاره داشتند که حاکی از نعمات و محبت های خاص خداوند بر بشر است. حضرت در بین زنان مدینه آنگاه که در بستر بیماری قرار داشتند، فرمودند: «به خدا سوگند هر گاه مردم از جاده حق منحرف مى شدند و از پذیرش دلیل روشن سرباز مى زدند، آنها را با نرمى و ملایمت به سوى منزل مقصود سِیر مى داد، سِیرى که هرگز آزار دهنده نبود، نه مرکب ناتوان مى شد و نه راکب خسته و ملول؛ وَ تَاللهِ لَوْ مالُوا عَنِ الْمَحَجَّةِ اللاّئِحَةِ، وَ زالُوا عَنْ قَبُولِ الْحُجَّةِ الْواضِحَةِ، لَرَدَّهُمْ اِلَیْها، وَ حَمَلَهُمْ عَلَیْها، وَ لَسارَ بِهِمْ سَیْراً سُجُحاً، لا یَکْلُمُ خُشاشُهُ، وَ لا یَکِلُّ سائِرُهُ وَ لا یَمِلُّ راکِبُهُ.» و حضرت به دیگر ثمرات شگفت آوری که خداوند به دنبال پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) بر بشر جاری می کرد، اشاره فرمود.

تبعات پذیرش ولایت امام علی(ع) در بیان حضرت زهرا(س)

در جمع بندی این قسمت می توان گفت خداوند با جریان ولایت امیرالمؤمنین(ع) نعمات خاص خود را در معرض انسان ها قرار داد، نعماتی که اکنون در روایات مربوط به عصر ظهور آن ها را می خوانیم. در واقع بر اساس روایات حضرت زهرا(س) همان جنس نعماتی که بناست خداوند در عصر ظهور امام زمان(عج) بر بشر جاری کند، با پذیرش ولایت امام علی(ع) در عالم جریان پیدا می کرد، اما مجموع تحرکات حزب شیطان و کج رفتاریِ عده ای از افراد امت باعث منع این نعمات خاص خداوند شد. از این جهت باید گفت جریان ولایت امیرالمؤمنین(ع) در غدیر و ماجرای سقیفه به عنوان حساس ترین مقطع از سیر تاریخ بشریت محسوب می شود.

باید این را هم اضافه کرد هر آن کس که در آن زمان به صورت فردی از امامت امیرالمؤمنین(ع) تبعیت کرد، واجد عالی ترین محبت ها و نعمات خداوند شد. افرادی همچون سلمان(ع) از جمله این افراد بودند. همچنین هرکس در هر زمانی تابع تمام قد ولایت حضرت شود و از نور علوی بهره ببرد، نعمات خداوند بر او جریان می یابد اما بر اساس روایات متقن عصر ظهور، این امر به صورت جمعی در آن دوران حاصل خواهد شد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: