رأی الیوم بررسی کرد

نقاظ قوت ایران و نقاط ضعف آمریکا

کدخبر: 2304809

یک روزنامه عربی با تشریح عللی که آمریکا را از هر گونه ماجراجویی علیه ایران باز می‌دارد، نوشت: ایرانیان باهوش هستند. آنها برای مقابله با هر جنگی از سوی ایالات متحده یا رژیم صهیونیستی با همکاری عربستان سعودی آماده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی به قلم «عبدالستار قاسم» نویسنده و پژوهشگر فلسطینی با عنوان «ایران پیروزمندانه از تحریم‌های آمریکا خارج می‌شود» تاکید کرد، مقاومت هوشمندانه ایرانی‌ها در مقابل تحریم‌های آمریکا بر همه توطئه‌ها غالب می‌شود.

در مقدمه این یادداشت آمده است: آمریکا از سال 1979 میلادی تلاش کرده است تا اراده ایران را از بین ببرد و نظام سیاسی را که پس از سقوط شاه ایران تاسیس شد، نابود کند. از آن به بعد، آمریکا با صهیونیست‌ها و کشورهای عربی برای توطئه‌چینی علیه رژیم ایران و تهدید به جنگ یا جنگ علیه آن در دوران صدام همکاری کرده است.

به عقیده نویسنده، جنگ با ایران شکست خورده است، تحریم‌های تحمیل شده توسط آمریکا به نتایج مطلوب دست نیافته‌اند و توطئه‌های عربی در مورد آنها با هیچ موفقیتی به پایان نرسیده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها و مزدوران عرب آنها باید بدانند که سیاست‌های مختلف آنها علیه ایران سبب شده است که استحکام و انسجام رژیم ایران افزایش یابد و باید رویکردهایی جایگزین رویکرد زور و تهدید را جستجو کنند.

رای الیوم نوشت: اما آمریکایی‌ها درس نگرفته‌اند و نمی‌خواهند هم بگیرند، آنها بار دیگر به تحریم‌ها، تهدید به جنگ و خشکاندن منابع درآمد مالی ایران متوسل شده‌اند. آمریکایی‌ها معمولا با زور بازویشان و نه عقلشان تفکر می‌کنند، اما مزدوران عرب آنها که اصلا فکر نمی‌کنند و معمولا از سر کینه توزی رفتار می‌کنند.

بنابراین، دشوار است که هر دو طرف در تلاش‌هایشان برای محدود کردن ایران، انزوا و تغییر نظام سیاسی آن به نظامی که به عنوان یک پلیس آمریکا عمل می‌کند، موفق باشند.

رای الیوم نوشت: این مقاله نقاط قوت و ضعف هر یک از طرفین را در معادله ثبت می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا ایران از این دوره در برابر آمریکا پیروز خارج خواهد شد، این موضوع هیچ ارتباطی با تعصب ندارد، با وجود اینکه نویسنده مخالف حضور آمریکا در منطقه عربی و اسلامی است باشد، اما، موضوع را منطقی و با رویکرد علمی بررسی می‌کند.

نقاط قوت ایران

موضع آمریکا در مورد ایران در چندین نقطه خلاصه شده است: اول ، تجربه نشان می‌دهد که ایران پس از هر بحرانی که با آن مواجه شده قوی‌تر شده است؛ وضعیت ایران پس از جنگ ایران و عراق بهتر شد و بعد از حجم بالای توطئه‌های عربی علیه آن، به مراتب محکم‌تر و باتجربه‌تر شد، ایران فشار ائتلاف غربی را، که شامل فرانسه، انگلیس و امریکا علیه آن بود، تحمل کرد و تسلیم تحریم‌ها نشد.

«اما مهمتر از همه، واکنش ایران به همه توطئه‌ها، این بود که ایده اعتماد به نفس را اجرا کرد. ایرانیان از ابتدا متوجه شدند که راه برون‌رفت آنها از تمام مشکلاتی که دیگران به آنها تحمیل می‌کنند، خوداتکایی و توسعه توانایی‌ها و پتانسیل‌های آنهاست تا خودشان را به دیگران وابسته نکنند یا به دنبال جلب دلسوزی و شفقت دیگران نباشند».

رای الیوم آورده است؛ ایران بر دو موضوع مهم تمرکز داشت: توسعه سبد غذایی ایران و توسعه توانمندی‌های نظامی برای تامین امنیت سرزمین و شهروندان؛ کشاورزی در تمام اشکال و رنگ‌هایش ستون فقرات سیاست خوداتکایی است، زیرا نان مردم را تامین می‌کند. کسانی که نتوانند نان را به مردم خود بدهند، نمی‌توانند اراده آزاد داشته باشند و مجبور به تکیه بر دیگران هستند که به ناچار بر سیاست‌های آنها تحکم خواهند کرد.

این روزنامه افزود: در عین حال، ایران به توسعه توانایی‌های علمی خود، ارتقاء جایگاه دانشمندان در همه زمینه‌ها پرداخت و آنها را به کشف، اختراع و ابتکار تشویق کرد، دانشگاه‌های معتبری را برای ترویج توسعه علمی تاسیس کرده است، مراکز تحقیقاتی مهم را تاسیس کرده اند، تجهیزات و وسایل لازم را برای دانشمندان فراهم کرده‌اند و بخش بزرگی از بودجه خود را برای تحقیقات علمی اختصاص دادند.

رای الیوم نوشت: ایرانی‌ها سپس به سوی کار عملی، یعنی توسعه تکنولوژی رفتند، با گذشت زمان ایران در زمینه علمی و فنی پیشگام شده و در این مدت 40 سال است که توانسته است سلاح، تجهیزات جنگی، تجهیزات نظامی و امنیتی را توسعه دهد کاری که کشورهای غربی در دوره رشد فناوری خود عاجز بودند.

دوم اینکه، نظام جمهوری اسلامی ایران از پایگاه مردمی گسترده‌ای برخوردار است که آماده دفاع از این نظام و جان دادن در راه صیانت از آن هستند، نظام جمهوری اسلامی نظامی دینی و دموکراتیک است که قواعد اخلاقی و اساسی خود را از شریعت اسلامی و فقه شیعی گرفته است، در ایران قشر اعظم مردم، متدین و حامی نظامی جمهوری اسلامی هستند، درست است که در ایران هم اپوزیسیون است، اما قدرت مردمی آنها در مقایسه با قدرت مردمی حامیان نظام بسیار محدود است؛ بنابراین نظام جمهوری اسبلامی از حمایت اجتماعی گسترده‌ای برخوردار است و این موضوع به ایجاد ثبات در داخل این کشور کمک می‌کند با وجود اینکه آمریکا و مزدوران عرب آن تلاش کرده‌اند با فتنه‌انگیزی ثبات جامعه ایرانی را برهم بزنند که البته در نهایت هم باخته‌اند.

سوم ، آمریکا نمی‌تواند به یک محاصره کامل و جهانی علیه ایران دست یابد، زیرا کشورهایی هستند که اقدامات آمریکا را رد می‌کنند؛ روسیه، چین و هند به میزان مشخصی اقدامات و تحریم‌های ایالات متحده را قبول نمی‌کنند و انتظار نمی‌رود که آنها به آن پایبند باشند.

چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران است و موضع آن با تمایل ایالات متحده به توقف واردات نفت ایران سازگار نیست. امریکا خسارات ناشی از پایان واردات نفت ایران را برای، چین و هند جبران نخواهد کرد. ایران نزدیک‌ترین کشور نفتی به چین و هند است و هزینه حمل و نقل نفت برای آن کمتر از هزینه حمل‌ونقل از هر جای دیگر است. کشورهای دیگر هم مانند ترکیه و عراق در پذیرش درخواست‌های ایالات متحده تردید دارند.

در حال حاضر تلاش‌هایی برای خروج از یوغ دلار و بانک‌های کنترل شده توسط آمریکا، مصروف می‌شود. این امر هنوز محقق نشده است، اما بسیاری از کشورها علاقه‌مند به آزاد شدن از کنترل مالی و پولی آمریکا هستند.

چهارم ؛ ایران نیروی بازدارنده نظامی دارد و اگر دشمنانش به پیروزی خود مطمئن بودند دیرزمانی بود علیه آن جنگ کرده بودند. آمریکا و عوامل آن از خطرات جنگ آگاه هستند به ویژه که پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در تیررس موشک‌های ایران است و ده‌ها هزار سرباز آمریکایی ایران را بخصوص از سمت کشورهای عربی احاطه کرده‌اند؛ ایران توانایی‌های نظامی زیادی در دریا دارد. همچنین موشک‌های دریایی و سطح به سطح، و زمین به هوای پیشرفته که می‌تواند تلفات سنگین را به طرف آمریکایی تحمیل کند. ایران با حمله به تاسیسات نفتی کشورهای عربی در خلیج (فارس) قادر به خلق بحران نفتی در جهان است برای ایرانیان کافی است که یک کشتی جنگی ایالات متحده را در دریا غرق کنند تا در داخل ایالات متحده در مخالفت با جنگ قیام کنند؛ به عبارت دیگر، ایران می‌تواند یک بحران نفتی ایجاد کند به گونه‌ای که قیمت نفت بشدت افزایش یابد و کشورها آمریکا را مسئول این اتفاق خواهند دانست و می‌تواند یک بحران داخلی در آمریکا به وجود آورد به گونه‌ای که مردم آمریکا از ورود به جنگی بی فایده امتناع می‌کنند.

پنجم؛ دیالکتیک ایران قوی‌تر از دیالکتیک آمریکا در صحنه بین‌المللی است. به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک، موضع ایران در مقایسه با موضع آمریکا در جهان پذیرفته‌شده‌تر است؛ زیرا متعهد به توافقنامه‌هایی است که تصویب شده توسط شورای امنیت است؛ کشورهای اروپایی که توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرده‌اند متعهد شده‌اند و خواستار پیوستن ایالات متحده به این توافق شده‌اند. این کشورهای اروپایی علیه ایالات متحده شورشی نخواهند داشت، اما از اعلام حمایت خود از سیاست آمریکا علیه ایران دور خواهند ماند.

رای الیوم نوشت: ایالات متحده هم تعدادی نقطه ضعف دارد، در حالی که نقاط قوت توانایی‌های مالی، اقتصادی و نظامی ایالات متحده هم فراموش شدنی نیست. مهم‌ترین نقاط ضعف آمریکا عبارتند از:

اول : مردم آمریکا به جنگ‌های جدیدی که دولتشان در آن ورود می‌کند، علاقه‌ای ندارند و قانونگذاران آمریکا هم علاقه‌مند به ماجراجویی‌های نظامی جدید نیستند و هیچ آمادگی برای اختصاص منابع مالی جنگ را ندارند. این درباره حالتی است که ترامپ به توصیه بولتون تصمیم به جنگ با تهران بگیرد.

مردم آمریکا، مانند قانونگذاران، می‌دانند که جنگ‌های آمریکا در منطقه عربی اسلامی شکست خورده است و آمریکا به نتایجی غیر از چیزی که سعی در دستیابی به آن در جنگ داشت خواهد رسید. آمریکا در افغانستان و عراق شکست خورده است و در سوریه و یمن شکست خورده است، پول زیادی در جنگ‌ها صرف کرد و آمریکایی‌ها جان خود را بی‌فایده در این جنگ‌ها از دست دادند. شاید دولت آمریکا هنوز درس نگرفته است، اما مردم آمریکا از جنگ خسته شده‌اند و دیگر مایل نیستند با جنگی مواجه شوند که ممکن است خشونت‌آمیز و خونین‌تر از جنگ‌های قبلی باشد.

اگر ایران با آغاز جنگ با ترامپ، تلفات قابل توجهی را در ایالات متحده ایجاد کند، زمان جنگ را بشدت کوتاه می‌کند، زیرا این تلفات باعث تحریک افکار عمومی آمریکا علیه جنگ خواهد شد. آمریکایی‌ها هستند که هزینه جنگ‌ها را می‌دهند.

دوم ؛ جغرافیا و جمعیت شناسی ایران یک عامل بازدارنده برای آمریکا است و آن را تشویق به ادامه جنگ نمی‌کند. ایران 1600000 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 70 میلیون نفر جمعیت دارد، به عبارت دیگر، ایران یک کشور بزرگ و پرجمعیت است و سایت‌های نظامی آن در سراسر جغرافیای ایران گسترش یافته است.

آمریکا هنگام حمله به عراق، به 2000 جنگنده و نیروی ویژه نیاز داشت. اگر تصمیم بگیرد به ایران حمله کند، به بیش از دو برابر این تعداد، نیاز خواهد داشت. آمریکا همچنان نمی‌تواند با عملیات‌های کماندویی به سمت شهرهای ایران پیشروی کند. ایران اتصال زمینی با کشورهای عربی خلیج ندارد و تنها بندر نیمه زمینی آن از سمت کویت است.

رای الیوم آورده است: ایرانیان باهوش هستند. آنها برای مقابله با هر جنگی از سوی ایالات متحده یا رژیم صهیونیستی با همکاری عربستان سعودی آماده‌اند و از همین رو، سایت‌های هسته‌ای و نظامی خود را زیر زمین بنا کرده‌اند که هیچ بمب یا موشک آمریکایی به آن دسترسی پیدا نخواهد کرد. آمریکایی‌ها به شناخت خود از سایت‌های نظامی واقعی ایران اطمینان ندارند، چون ایرانی‌ها در منحرف کردن آمریکا مهارت دارند و این کشور از قابلیت‌های نظامی ایران اطلاع کاملی ندارد.

این روزنامه افزود: ما مانورهای ایران را در تلویزیون می‌بینیم، اما نمی‌دانیم که چه ابزارهای پیچیده نظامی را مخفی کرده‌اند. در اینجا ما باید اشاره کنیم که ایمن‌سازی امنیتی ایران بسیاری از قابلیت‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی را کاهش داده است. شکاف‌های امنیتی در ایران وجود دارد اما بسیار کمتر از شکاف‌های امنیتی در کشورهای عربی است.

رای الیوم ادامه داد: آمریکایی‌ها دقیقا نمی‌دانند که آیا هواپیمای آنها بر فراز ایران سرنگون می‌شود یا خیر و برآورد خوبی از احتمال از دست دادن خلبانانشان ندارند. معنای این، آن است که آمریکا از غافلگیری‌های نظامی که برای آن آماده شده است، هراس دارد.

چهارم: ایران می‌تواند دوستان آمریکا و همچنین پایگاه‌های نظامی ایالات متحده مستقر در منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. آمریکا حساب خسارات پالایشگاه‌های نفت در منطقه را می‌کند و همچنین تنگه هرمز که می‌تواند برای مخازن نفتی ناامن شود. این تهدیدی جهانی خواهد بود و کشورها بر آمریکا برای متوقف کردن هر گونه حمله نظامی که می‌تواند انجام دهد، فشار خواهند آورد. ایالات متحده همچنین قادر نخواهد بود که مانع ترانزیت نفی ایران به جهان شود چون می‌داند در این صورت ایران فعالیت‌های دریایی در تنگه هرمز را مختل می‌کند. ایران می‌تواند تنگه را ببندد نه اینکه تنها تحرکات تجاری را تحت تاثیر قرار دهد زیرا دارای توانایی‌های نظامی برای انجام این کار است.

پنجم: ضعف موقعیت بین‌المللی آمریکا یک بازدارنده دیپلماتیک برای آمریکاست. آمریکا درباره توافق هسته‌ای (برجام) از حمایت کشورهای جهان برخوردار نیست و آن کشورها از محاصره ایران حمایت نمی‌کنند. این موضوع در مورد کشورهای اروپایی هم که همیشه از آمریکا حمایت می‌کنند، صدق می‌کند.

رای الیوم نوشت: این بار، هیچ شرایط عینی برای ایستادن اروپا در کنار آمریکا وجود ندارد، اما اروپا به دنبال راه برون‌رفت برای حفظ روابط خود با تهران و جلوگیری از تحریم‌های ایالات متحده است. جهان به نظر می‌رسد از ترامپ و رفتارهای هرج‌ومرج‌ساز وی خسته شده است. اگر کسانی هستند که از آمریکا حمایت می‌کنند، آنها صهیونیست‌های یهودی و صهیونیست‌های عرب هستند. آیا آمریکا همچنان برای تسکین صهیونیست‌ها به خصومت و وقاحت خود ادامه می‌دهد؟ احزابی در داخل آمریکا هستند که فقط تماشاچی نیستند.

درپایان این یادداشت آمده است: بنابراین، من اعتقاد دارم که تحریم‌ها علیه ایران به دلیل صبر و بردباری مردم ایران شکست خواهد خورد و احتمال وقوع جنگ، ضعیف‌تر از احتمال عدم وقوع آن است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: