آخرین حربه موافقان افزایش حداقل سن ازدواج

اهانت به ۶۰۰ هزار بانوی ایرانی

ازدواج

در حالی موافقان افزایش حداقل سن ازدواج با توهین آشکار به ازدواج‌ دختران در سنین پایین آن را حاکی از بی‌عقلی و کسب درآمد خانواده‌ها قلمداد می‌کنند که براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، کمترین آمار طلاق با ۱۱ هزار جدایی، مربوط به ازدواج دختران گروه سنی زیر ۱۸ است.

نسیم آنلاین: یکی از مسائل اجتماعی تاثیرگذار در ایجاد سلامت روانی جامعه، موضوع ازدواج جوانان است که از حساس‌ترین مراحل زندگی انسان به‌شمار می‌رود. مسئله ازدواج و نهاد خانواده برای جوانان بعنوان رویدادی حیاتی و مهم در زندگی روزمره افراد محسوب می‌شود.

همچنین ازدواج قراردادی اجتماعی است که به‌موجب آن زوجین یکسری مسئولیت‌های اجتماعی و تعهدات را نسبت به یکدیگر می‌پذیرند. تشکیل نهاد خانواده و فرزند‌آوری سبب بقای نسل انسان می‌شود. با وجود این فرآیند ازدواج در جامعه ایرانی تحت تاثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم برآن دچار تحولاتی شده که یکی از این تحولات، مسئله افزایش سن ازدواج جوانان و پدیده تجرد قطعی دختران جامعه است.

با وجود افزایش سن ازدواج، عده‌ای بدون در نظر گرفتن شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه ایرانی به دنبال ایجاد موانی برای ازدواج‌های پایدار جوانان در سنین پایین هستند که این عامل از حیث آسیب‌های اجتماعی و تبعاتی که برای جامعه دارد باید بررسی شود.

در همین راستا به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه ازدواج با‌توجه به شرایط اقتصادی کشور، انگیزه بسیاری از پسران برای ازدواج کاهش یافته و افزایش حداقل سن ازدواج می‌تواند به بحرانی‌تر شدن افزایش سن ازدواج جوانان و کاهش انگیزه برای ازدواج و ترویج فساد در جامعه بیافزاید.

موافقان افزایش حداقل سن ازدواج در حالی با ازدواج دختران در سنین پایین مخالفت می‌کنند که براساس سرشماری سال 1395، بیش از 597 هزار و 835 دختر زیر 18 سال ازدواج کرده‌اند و این در حالی است که کمترین آمار طلاق با 11هزار جدایی، مربوط به این گروه سنی است.

اهانت یک حقوق‌دان به دختران 13 ساله

برخی از موافقان افزایش حداقل سن ازدواج با توهین آشکار به خانواده‌ و افراد بالغی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند به طور کلی ازدواج‌های موفق جوانان در سنین پایین را زیر سوال می‌برند. در همین راستا، مونیکا نادی، عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان در خصوص سن ازدواج دختران اظهار داشت: « مگر می‌شود دختر 13 ساله که عقل ندارد و نمی‌تواند در امور مالی خود دخل و تصرف کند، نمی‌تواند رانندگی کند، وارد رابطه ازدواج شود. ازدواج رابطه‌ای جدی است و باید فرهنگ را اصلاح کرد. اگر در مناطقی که فرهنگ ازدواج کودکان وجود دارد، آگاهسازی نکنیم در حق آنان ظلم کرده‌‌ایم».

به نظر می‌رسد این شیوه‌ی گفتمانی، مناسب افرادی که خود را حامی حقوق کودکان می‌دانند، نیست چرا که عقل نداشتن دختران 13 سال به‌طور کلی توجیه علمی ندارد. مهم‌تر از آن، ازدواج مسئله‌ای فطری است و در زمان احساس نیاز باید پاسخ داده شود. بنابراین مقایسه محدودیت سنی در رانندگی دختران که موضوع ضروری جامعه نیست با ازدواج که مسئله‌ای ضروری برای فرد و جامعه محسوب می‌شود، بی‌اساس و توهین به فهم مخاطبان است. هرچند وجود خلاء قانونی در زمینه محدودیت سنی برای رانندگی موضوع درستی است اما این نکته نباید دلیلی برای ایجاد محدودیت سنی در ازدواج دختران شود.

دختر‌ فروشی در ایران مبنای علمی ندارد

فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پیرامون ازدواج دختران در سنین پایین گفت: «مهم‌ترین عامل در ازدواج زودهنگام دختران، فقر فرهنگی است». وی در ادامه افزود: « آداب و رسومی در ایران وجود دارد که به‌واسطه آن‌ها دختران برای کاهش هزینه‌های والدین و حتی کسب درآمد(دریافت شیربها) مجبور به ازدواج زودهنگام می‌شوند و به‌نوعی مسئولیت دختر داشتن و آسیب‌ها که می‌تواند متوجه دختر شود را به خانواده همسر منتقل می‌کنند».

در خصوص اظهارات این نماینده مجلس، چند سوال مطرح می‌شود، طبق کدام منطق والدین که دلسوز‌ترین افراد به فرزندان خود هستند به کسب درآمد با ازدواج دختران در سنین پایین متهم می‌شوند؟ آیا چنین مسئله‌ای با غیرت خانواده‌ها به دخترانشان در تضاد نیست؟ آیا ایشان در خصوص دختر فروشی تحقیق علمی انجام داده‌اند و به کدام مبنا اینگونه بی‌دلیل اظهار‌نظر می‌کنند؟

به‌نظر می‌رسد چنین گفتمانی نه تنها به‌سود وضعیت اجتماعی جامعه نیست بلکه از حیث بی‌اعتمادی دختران به خانواده می‌تواند آسیب‌زا و در نتیجه به افزایش پدیده دختران فراری دامن زند.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟

پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟

ابوبکر بغدادی در پیام روز گذشته خود چه گفت؟

ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده گروه تروریستی وهابی داعش برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۴ در برابر دوربین ظاهر شد. آخرین بار او در میانه سال ۲۰۱۴ در خطبه‌ای در مسجد نوری موصل، خلافت خود را اعلان کرده بود و از آن پس هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.

​کنکاشی پیرامون مفهومِ «دینداران در خدمت جامعه»

ضعفِ جدی در بازنمایی رسانه ایِ صحیح (و نه شتاب زده و هیجان زده با چاشنی التهاب و اثبات) فعالیت ها و دغدغه های این طیف و از سوی دیگر پررنگ شدنِ برخی ضعف ها و خطاها در معدود و محدود بخش ها و چهره های این طیف عامل دیگری است که به شکل گیری تصورِ فاصله میان جامعه و دینداران منجر شده است. فاصله ای که در مدل های تندتر دشمنی نیز تصویر می شود.

تظاهرات گسترده اهالی دیرالزور علیه اشغالگری کردها

اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

کوتاه از آشپزخانه موکب حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) در مناطق سیل زده خوزستان
این بیست و سه نفر 
آزمون ارشد ۲۳ و ۲۴ خرداد برگزار می شود
کنکور ارشد به تعویق افتاد
بخند...بیشتر... آهاان...یک...دو...سه...
گذری بر فرآیند آتلیه‌ای شدن فرزندان
به بهانه سیل در استان‌های مختلف کشور
اگر این میزان باران در ژاپن ببارد چه مى‌شود؟
آیا گذشته‌گرایی تاثیری در زندگی و آینده‌مان دارد؟
شهر غرق در نوستالژی
توضیجات قاضی مسعودی مقام درباره سوبرداشت از پرونده ۶.۵ میلیارد یورویی پتروشیمی
۱۰۰هزار میلیارد تومان رقم اخلال در نظام اقتصادی است نه تحصیل مال
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین