تحلیل سلیمی‌نمین از ابعاد حمایت رسانه‌های اصلاح‌طلب از کودتای آمریکایی ونزوئلا

اصل مقاومت را هدف گرفته‌اند، ونزوئلا بهانه است!

کدخبر: 2307636

متاسفانه روشنفکران در مورد کشور ونزوئلا بسیار زشت و غیر اصولی عمل می کنند؛ به جای این که به عنوان یک روشنفکر بگویند ملت ونزوئلا باید خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند، با این که پیشینه رفتار آمریکایی ها را می دانند و از سابقه کودتاهای آن‌ها خبر دارند، به صراحت از این کودتا دفاع می کنند و این تلخ است.

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و تحلیلگر مسائل سیاسی درمورد اتفاقات ونزوئلا و حمایت برخی رسانه های داخلی از کودتای آمریکا در این کشور ضمن تاکید بر کودتاهای متعدد آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین در گفت‌وگو با رسالت گفت: تلاش آمریکایی‌ها برای براندازی حکومت های مستقل و مردمی در آمریکای لاتین مسبوق به سابقه است، آمریکایی ها جنایت ها و کودتاهای متعددی در آمریکای لاتین انجام داده‌اند تا این منطقه به طور کامل در اختیارشان درآید، آن‌ها می‌خواهند این کشورها حیاط خلوت خودشان باشد و منافع و ثروت آن ها را چپاول کنند.

وی با اشاره به کودتاهایی که آمریکا در شیلی و گواتمالا انجام داد با بیان این که آمریکا با تک محصولی کردن این کشورها آن‌ها را مجبور به پذیرفتن زیاده خواهی‌های خود می‌‌کند، ادامه داد: به طور مثال قتل عام هایی که در شیلی و گواتمالا انجام دادند که هر کدام حدیث بسیار تلخی است، این‌ها کشورهای کوچکی هستند به همین دلیل اقتصاد آن ها را به شکل تک محصولی درآوردند تا سلطه بر آن‌ها آسان شود، خریدار همه محصولاتشان هم آمریکایی‌ها یا غربی‌ها هستند و با این شیوه می توانند آن‌ها را به طور کامل تحت فشار قرار دهند تا مجبور شوند به زیاده خواهی‌های آمریکا تن دهند.

سلیمی نمین افزود: در جایی هم که مقاومت می کنند و آمریکایی‌ها نمی توانند اراده‌شان را از طریق مکانیزم های اقتصادی بر آن‌ها تحمیل کنند با مشت آهنین بر سر آن ها می‌کوبند، به همین دلیل کودتاهایی که آمریکا در آمریکای لاتین انجام داده، فراوان است.این تحلیلگر با اشاره به کشتار شیلی، گفت: یک مثال که بسیار مشابه کودتای ونزوئلا است، کشتاری‌ است که در شیلی صورت گرفت، آلنده رهبر این کشور که دموکراتیک و با انتخابات روی کار آمده بود اما آمریکایی ها به این خواسته دموکراتیک ملت شیلی تن ندادند و زمانی که ملت شیلی مقابل آمریکا مقاومت کرد و در کنار آلنده ایستاد، کشتاری بی سابقه به راه انداختند و جمعیت را به استادیوم بردند و همه را به رگبار بستند و قتل عام کردند.

وی در ادامه بیان داشت: امروز هم در ونزوئلا این موضوع برای همه روشن است و پنهان نیست که آمریکایی ها از استقلال این کشور ناراضی هستند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این که ملت ونزوئلا در برابر تحریم ها ایستادگی کردند اما اکنون آمریکا به شیوه‌ دیگری وارد عمل شده، خاطرنشان کرد: اما بسیاری از نارضایتی ها و فشارهایی که امروز در ونزوئلا شاهدیم ناشی از تحریم هایی است که آمریکا علیه این کشور انجام داد، با این وجود در این مدت ملت ونزوئلا مقاومت و ایستادگی کردند ، اما اکنون آمریکا به شیوه‌های دیگری دست آویز شد تا بتواند از طریق یک کودتای نرم حکومت مستقل ونزوئلا را سرنگون کند.

عباس سلیمی نمین ضمن بیان این که برخی از ‌روشنفکران داخلی با وجود اطلاع از جنایت‌ها و زورگویی های آمریکا از این حرکت حمایت می‌کنند، تاکید کرد: این موضوع بر روشنفکران ما روشن است و همه کسانی که به تاریخ منطقه آشنایی دارند این مطلب را می دانند، اما چرا برخی رسانه های ما در ایران علی‌رغم اطلاع از این حرکت آمریکایی‌ها، از آنها حمایت می‌کنند و این حدیث تلخی است که ما هم در ایران با آن مواجه هستیم. وی با اشاره به حمایت برخی رسانه‌ها از کودتای آمریکا در ونزوئلا با بیان این که برخی در ایران به یک الگوی حرکتی بومی اعتقاد ندارند، گفت: طوری که حتی اوایل انقلاب بعضی از روشنفکران اصرار داشتند که باید به سمت سوسیالیسم و کمونیسم برویم و برخی هم اعتقاد داشتند باید مجدد به سمت غرب رفت نه مانند قبل از انقلاب که روابط ناعادلانه بود، می گفتند باید این بار روابط عادلانه ای با غرب داشته باشیم.

این کارشناس ادامه داد: این روشنفکران، نه غرب را خوب می‌شناسند و نه توانمندی‌های ملت ایران را می‌دانند، این افراد طرفدار الگوی حکومتی هستند که سایر کشورها آن را بر اساس فرهنگ و اعتقادات خودشان ساختند، این افراد می‌گویند باید راه آن‌ها را طی کنیم تا بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنیم.

وی با تاکید بر این که این قشر به جای این‌که به عنوان یک روشنفکر از استقلال ونزوئلا دفاع کنند از کودتا علیه‌شان حمایت می‌کنند، افزود: متاسفانه این قشر در مورد کشور ونزوئلا بسیار زشت و غیر اصولی عمل می کنند؛ به جای این که به عنوان یک روشنفکر بگویند ملت ونزوئلا باید خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند، با این که پیشینه رفتار آمریکایی ها را می دانند و از سابقه کودتاهای آن‌ها خبر دارند، به صراحت از این کودتا دفاع می کنند و این تلخ است.

سلیمی نمین با تشریح این که چنین افرادی روزی از دخالت بیگانه در کشورمان حمایت می‌کنند و این یک مقدمه برای گام دیگری در مسیر تلخی‌ است که همواره روشنفکران جهان سوم در آن قرار داشتند. وی این افراد را روشنفکران جهان سومی که به منافع ملی کشورشان متعهد نیستند دانست و تشریح کرد: روشنفکران جهان سوم هرگز متعهد به مسائل ملی خودشان نبوده‌اند؛ این چنین که یک آلودگی از ابتدای روشنفکری وابسته به وجود آمده است که همواره منافع کشورهای مسلط را پی می‌گرفت و این تفکر را القا و طرفداری می‌کرد.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به برخی مطالب روزنامه‌های داخلی در راستای اتفاقات نزوئلا، گفت: اکنون هم در مورد مشکلات پیش آمده در ونزوئلا، صفحه نخست روزنامه سازندگی در تاریخ ششم بهمن ماه، این کشور را بین دو انقلاب ترسیم کرده، یکی انقلابی که از سلطه آمریکا خارج شدند و یکی انقلاب جدید، اما با زیرکی عکس مادورو را در پس زمینه سیاه و عنصر کودتاچی، گوایدو، که آمریکا از او حمایت می کند را در پس زمینه سفید قرار داده است، روزنامه آرمان هم در همین روز این شیوه را دنبال کرد، و این مشخص است این روزنامه به طور کامل دموکراسی غربی را بر دموکراسی بومی ترجیح می دهد.

وی ادامه داد: یعنی دموکراسی بومی که انقلابی و بر نفی سلطه آمریکا بوده است سیاهی است و آنچه که اخیرا آمریکایی‌ها در این کشور اجرا می کنند سفیدی و روشنایی است.

وی با بیان این که برخی در داخل به گونه‌ای عمل می‌کنند تا طرح‌های آمریکا در ایران موفق شود، ابراز کرد: چنین روشنفکری، به طور کامل تفکر و اندیشه خودش را تعطیل می‌کند و هر آنچه که از غرب می رسد را به تعبیر دکتر شریعتی بهترین چیز تلقی می کند، این رفتارها با توجه به گذشت ۴ دهه از انقلاب ایران برای خارج شدن از زیر سلطه بیگانه مقداری غیر قابل هضم است و واقعیتی است که هنوز هم عده ای و جریانی در داخل کشور در زمینه اقتصاد، سیاست و فرهنگ به گونه ای عمل می کنند که طرح های آمریکا بتواند در ایران موفق شود.

سلیمی نمین با بیان این که این افراد خودشان را پست‌تر از غربی‌ها می‌دانند، افزود: این تفکر؛ به دنبال این است که ما در برخورد با سیاست های آمریکا تضعیف و ناگزیر به پذیرش خواسته های ناحق آن‌ها شویم و این بسیار غیرقابل پذیرش است که افرادی نام خودشان را روشنفکر بگذارند اما خودشان را پست تر از غربی‌ها بدانند و بگویند هرطور شده باید تسلط غربی ها به ما تکرار شود زیرا ما به هیچ وجه لیاقت اداره کشور خودمان را نداریم. وی افزود: می‌بینیم که در شرایط سختی کشور به جای همراهی، در همه زمینه‌ها چوب لای چرخ مقاومت ملت می گذارد و این تاسف و تاثر دارد که تلاش می کنند فشارهای بیگانه بر ما تشدید یا موثر واقع شود. این کارشناس با تاکید بر این که ما باید از هر حرکت استقلال‌طلبانه در جهان حمایت کنیم در غیر این صورت این مسئله متوجه کشور خودمان هم خواهد بود، یادآور شد: ما می‌بایست از هر حرکت استقلال طلبانه حمایت کنیم چرا که هر حرکتی که منجر به تقویت سلطه طلبان و زورگویان شود، درمورد ما هم تاثیر خواهد داشت و متوجه کشورمان هم خواهد شد.

وی با اشاره به این که ما هم با کشورهای آمریکای لاتین به لحاظ استقلال طلبی سرنوشت مشابهی داریم، تاکید کرد: این موضوع نه تنها ما، بلکه متوجه تمام ملت هایی است که می‌خواهند خودشان منشا تصمیم باشند و بر امور کشورشان مسلط باشند، با وجود دخالت‌های دشمنان ما همواره در مبارزات‌مان تلاش کردیم سرنوشت کشورمان را خودمان تعیین کنیم، به طور مثال آمریکایی‌ها چندین بار در ایران علیه خواست ملت عمل کردند و کودتاهایی به‌راه انداختند و امروز هم به دنبال همین هستند، بنابراین ما هم با کشورهای آمریکای لاتین سرنوشت مشابهی داریم؛ چرا که می خواهند مستقل باشند اما آمریکایی ها مانع تراشی می‌کنند و به روش‌های مختلف این استقلال طلبی را سرکوب می کنند.

وی خاطرنشان شد: اما ما ملت قوی تر و با جمعیت بیشتری هستیم، کشورهای آمریکای‌ لاتین کشورهایی هستند که آمریکا مانند بختک بر منابع‌شان افتاده، بنابراین تاریخ‌شان بسیار تلخ و اقتصادشان بسیار نحیف است. مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پایان با تاکید بر این که وظیفه انسانی ما‌ست که نگذاریم زورگویان خواست‌شان را بر ملت ها تحمیل کنند، گفت: حال اگر ما به این مسئله توجه نکنیم و آمریکا بتواند آزادی خواهی و استقلال طلبی را در جهان سرکوب کند، مسلما این مسئله متوجه ما و آیندگان هم خواهد شد، اما وظیفه انسانی و دینی ما این است که نگذاریم زورگویان اراده‌اشان را بر ملت‌ها تحمیل کنند.

ارسال نظر: