محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

اینستکس همان ساز و کار نفت در برابر غذاست

کدخبر: 2308528

عده‌ای دوست دارند لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو باز نشود، مرتباً برای تصویب فشار می‌آورند و مصاحبه می‌کنند. وقتی ابعاد این موضوعات به صورت کارشناسی و مبتنی بر اطلاعات واقعی روشن شود آن موقع می‌توان به جمع‌بندی رسید. الآن می‌بینیم که سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس، ایران را تهدید کرده‌اند که شما باید تمام بندهای اف‌ای‌تی‌اف را اجرا کنید تا ما آن سازوکار موسوم به اینستکس را اجرا کنیم. جالب اینکه این سازوکار نفت در برابر غذا است. اینستکس عملاً آن اس‌پی‌وی که گفته شده بود نیست.

به گزارش « نود اقتصادی » محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سرنوشت سی‌اف‌تی و پالرمو در مجمع گفت : عده‌ای دوست دارند لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو باز نشود، مرتباً برای تصویب فشار می‌آورند و مصاحبه می‌کنند. وقتی ابعاد این موضوعات به صورت کارشناسی و مبتنی بر اطلاعات واقعی روشن شود آن موقع می‌توان به جمع‌بندی رسید. الآن می‌بینیم که سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس، ایران را تهدید کرده‌اند که شما باید تمام بندهای اف‌ای‌تی‌اف را اجرا کنید تا ما آن سازوکار موسوم به اینستکس را اجرا کنیم. جالب اینکه این سازوکار نفت در برابر غذا است. اینستکس عملاً آن اس‌پی‌وی که گفته شده بود نیست.

وی افزود: نباید با معیشت مردم بازی کرد اما نکته اینجاست که زنجیره تأمین و توزیع باید به صورت کامل دیده شود در شرایط کنونی سیستم‌ها در حوزه اجرا و نظارت منفعل هستند و از کارآمدی لازم برخوردار نیستند و بعضاً می‌بینیم که حتی مسئولان در این حوزه‌ها نیز ادعایی در زمینه نظارت ندارند، یعنی به این مسئله باورمند نیستند و کاری که در این حوزه‌ها صورت می‌گیرد بیشتر نظاره است تا نظارت؛ بنابراین راهکار کوتاه‌مدت این است که در حوزه نظارت، در همه اجزا سیستم تأمین و توزیع قوی عمل کنیم؛ کالاهای اساسی حتماً باید با سیستم سهمیه‌بندی از طریق کارت‌های الکترونیک و کارت ملی با استفاده از سیستم‌های روزآمد توزیع شود. این سیستم‌ها می‌توانند از طریق شبکه‌های مویرگی براساس کُد ملی و کُد پستی این کالاها را عزتمندانه و درب منزل تحویل دهند و قابل رصد کامل و پاسخ‌خواهی نیز هست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بعضی مسئولین در داخل به شدت درباره مسائلی نظیر پول‌شویی اظهارنظر کذب مطرح و یا بزرگنمایی می‌کنند در حالی که اصلاً چنین خبرهایی نیست. چرا اعلام نمی‌شود که آمریکا طبق شاخص جهانی پنهان‌کاری و عدم شفافیت مالی بعد از سوئیس رتبه دوم جهان را دارد و در مراتب بعدی هنگ‌کنگ، بلژیک، آلمان و... قرار دارند ولی در ایران یک عده دنبال مانع‌تراشی برای فروش نفت توسط بخش خصوصی در بورس نفت هستند این نگرانی وجود دارد که فروش نفت در بورس را هم پول‌شوئی تلقی و مانع ایجاد نمایند اینها گل به خودی است.

ارسال نظر: