آزادراه‌ تهران - شمال چه ویژگی‌هایی دارد؟

کدخبر: 2309395

آزادراه تهران - شمال در مجموع ۱۲۱ کیلومتر طول، ۱۷۹ دستگاه تونل به طول ۱۰۱ هزار و پنج متر و ۹۴ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۲ هزار و ۶۳۳ متر خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در مورد مشخصات کلی آزاد راه تهران - شمال باید خاطرنشان کرد که چهار منطقه به طول ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتر با اتمام این پروژه مدنظر قرار می‌گیرد و ۴۲ درصد از کل مسیر آزاد راه به صورت تونل و پل خواهد بود.

تعداد تونل‌ها در منطقه یک برابر ۳۹، در منطقه دو برابر با ۴۴، در منطقه سه برابر ۹۲ و در منطقه چهار برابر با چهار تونل خواهد بود و کل آزاد راه در نهایت با ۱۷۹ تونل مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

طول تونل‌ها نیز به ترتیب در مناطق چهارگانه برابر با ۳۳ هزار و ۴۰۰ متر، ۳۲ هزار و ۷۶۵ متر، ۳۳ هزار و ۵۲۰ متر و ۱۳۲۰ متر خواهد بود و در مجموع کل آزاد راه ۱۰۱ هزار و پنج متر تونل خواهد داشت.

آخرین وضعیت درصد حفاری تونل‌ها به گونه‌ای است که منطقه یک به صورت ۱۰۰ درصدی حفاری تونل شده است و در منطقه ۲ معادل ۵۲ درصد و در منطقه چهار ۱۰۰ درصد حفاری تونل صورت گرفته و در مورد کل آزاد راه باید اعلام کرد ۵۱ درصد حفاری تونل‌ها صورت پذیرفته و این درحالی است که منطقه سه تا کنون حفاری تونل نداشته است.

تعداد پل‌های بزرگ در منطقه یک برابر ۲۵، در منطقه دو معادل ۲۷، در منطقه سه برابر با ۳۸ و در منطقه چهار برابر با چهار دستگاه است و کل آزاد راه از ۹۴ دستگاه پل بزرگ برخوردار خواهد بود.

همچنین طول پل‌های بزرگ در منطقه یک، دو، سه و چهار به ترتیب برابر ۳۱۳۷، ۲۵۳۵، ۶۴۳۵ و ۵۲۶ متر خواهد بود و در مجموع کل آزاد راه ۱۲ هزار و ۶۳۳ متر پل خواهد داشت.

گفتنی است در مورد خلاصه وضعیت منطقه یک آزاد راه تهران شمال باید خاطر نشان کرد که تا سال ۱۳۹۳، ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی در این منطقه توسط شرکت‌های خارجی انجام شد و از آن سال به بعد ۸۰ درصد توسط شرکت‌های ایرانی و ۲۰ درصد توسط شرکت‌های خارجی انجام شده و هم اکنون کمتر از ۵ درصد حجم کار در بخش مشاوره به شرکت‌های خارجی واگذار شد و ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، آزادراه تهران - شمال پروژه بزرگ راه‌سازی در کشور است که در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل می‌کند. مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود.

گفتنی است قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد-چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، در حالی که اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: