تهدید ترامپ برای وتوی مصوبه کنگره درباره توقف حمایت از عربستان در جنگ علیه یمن

کدخبر: 2309649

دولت ترامپ تهدید کرده است که مصوبه کنگره برای پایان دادن به حمایت ارتش آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در تجاوز به یمن را وتو خواهد کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که نمایندگان کنگره آمریکا در حال تلاش برای تصویب یک قطعنامه با هدف پایان دادن به حمایت ارتش ایالات متحده از تجاوز ائتلاف سعودی به خاک یمن هستند، دولت ترامپ روز دوشنبه تهدید کرده است که هرگونه مصوبه کنگره در این خصوص را رد خواهد کرد.

این مساله نشانگر ادامه اختلافات بین دولت آمریکا و نمایندگان کنگره بر سر سیاست واشنگتن در قبال عربستان سعودی است.

عقب نشینی نظامیان عربستانی از منطقه الحوف در استان المهره یمن

سناتور آمریکایی: گرسنگی و بیماری 85 هزار کودک یمنی را به کام مرگ کشانده است

دموکراتها و جمهوریخواهان دو هفته قبل قطعنامه ای را معرفی کردند که یک پیام قاطع را برای مقام های ریاض درباره فاجعه انسانی در یمن ارسال می کرد. در این قطعنامه، نمایندگان هر دو حزب سیاسی آمریکا قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی را نیز محکوم کردند.

دولت آمریکا اعلام کرده است که قطعنامه کنگره نامناسب است چرا که نیروهای آمریکایی سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی و سایر اقدامات حمایتی را انجام می دهند و هیچ گونه نقش جنگی و نظامی در این تجاوزگری ندارند.

کاخ سفید همچنین بر این باور است که قطعنامه کنگره می تواند به روابط بین واشنگتن و ریاض لطمه وارد کند و به ضرر تلاش های آمریکا برای مقابله با گسترش افراط گرایی خشونت آمیز خواهد بود.

مواضع دولت ترامپ در قبال قتل جمال خاشقجی نیز با انتقادات گسترده نمایندگان کنگره روبرو شده است.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا با 25 رای موافق در برابر 17 رای مخالف به قطعنامه ای رای مثبت داد که مانع از هرگونه حمایت ارتش آمریکا از ادامه تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه یمن خواهد شد.

سال گذشته نمایندگان آمریکایی قوانین مختلفی را برای محدود کردن قراردادهای تجاری و نظامی آمریکا با عربستان سعودی معرفی کردند. ولی ترامپ با اکثر این قوانین و قطعنامه ها مخالفت کرد. ترامپ بر این باور است که عربستان سعودی یک شریک راهبردی برای واشنگتن در منطقه به شمار می رود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: