گوترش: داعش همچنان تهدیدی برای جهان است

کدخبر: 2309666

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی هشدار داد، با وجودی که داعش در سوریه و عراق به یک شبکه زیرزمینی تبدیل شده، اما همچنان به عنوان گروه تروریستی و تهدیدی جهانی تحت یک رهبری متمرکز محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در هشتمین گزارش خود درباره تهدیدات داعش برای صلح و امنیت بین‌المللی، اعلام کرد، ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش همچنان این گروه را رهبری می‌کند و گروه پراکنده‌ای از اعضای داعش وجود دارد که تعدادی مأموریت‌های اساسی را برعهده دارند.

به نقل از روسیاالیوم در گزارش دبیرکل سازمان ملل که در جلسه شورای امنیت ارائه شد، آمده است، نیروهای تروریستی خارجی که بازگشته یا منتقل و یا آزاد شده‌اند در تشدید این تهدید نقش بسزایی دارند. داعش همچنان این امکان را دارد که به ذخایر مالی ما بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در سال دست یابد، مسأله‌ای که احتمالات ادامه روند فعالیت این گروه تروریستی را افزایش می‌دهد.

در این گزارش آمده است، داعش همچنان حدود ۱۴ تا ۱۸ هزار نیرو در عراق و سوریه در اختیار دارد که حدود ۳۰۰۰ تن از آنها خارجی هستند. حدود هزار تن از نیروهای بیگانه داعش تابعیت‌های مختلف و احیاناً برخی هویت نامشخص دارند که در عراق در بازداشت به سرمی‌برند و در حال حاضر تخمین زده شده که حدود هزار تن دیگر در شمال شرق سوریه نیز تحت بازداشت باشند.

در ادامه گزارش مذکور آمده است، بیش از ۳۰۰۰ داعشی همچنان در عراق فعالیت دارند و اطلاعات حاکی از آن است که منبع تهدید موجود در این کشور نیروهای محلی باقی‌مانده از داعش و نیروهایی هستند که از سوریه وارد خاک عراق شده‌اند.

عراق در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد، با حملات نظامی مستمر و با حمایت ائتلاف بین‌المللی خاک خود را از کنترل داعش باز پس گرفته اما این گروه تروریستی همچنان در سراسر این کشور باندهای زیرزمینی دارد و به شکل تدریجی در حال بازگشت به شیوه سابق خود یعنی جنگ چریکی است.

همچنین رئیس دفتر سازمان ملل در مبارزه با تروریسم گفت، رهبران داعش برای عملیات تروریستی بین‌المللی برنامه‌ریزی می‌کنند و این گروه تروریستی ذخایر مالی و سرمایه‌های کلانی در اختیار دارد. این گروه تروریستی بر شبکه‌های آموزشی در افغانستان کنترل دارد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: