در نشست هم‌اندیشی نخبگان با موضوع ابعاد حقوقی، اقتصادی و امنیتی FATF مطرح شد

فیلم: ماجرای عجیب FATF در ایران

کدخبر: 2311619

جلیل محبی در سخنانی در نشست هم‌اندیشی نخبگان با موضوع ابعاد حقوقی، اقتصادی و امنیتی FATF گفت: وقتی جمهوری اسلامی بنا ندارد اطلاعات مالی‌اش را خارجی‌ها بدهد،‌پس چرا عده‌ای به دنبال تصویب CFT و پالرمو هستند!

محبی مدیر سابق دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست گفت: در شرایطی که تحت تحریم قرار گرفتیم و با توجه به اقدامات متعدد در راستای دورزدن تحریم‌ها پذیرفتن FATF به مصلحت نیست. مثل آن است که در اتاق تاریک که چندین در دارد و کسی نمی‌داند از کدام درها رفت و آمد می‌شود نور بیندازیم. وی تاکید کرد با امضای کامل FATF جلوی ورود پول خارجی به کشور گرفته خواهد شد.

وی گفت: خطر در پذیرش استانداردهای FATF این است که نمی‌توانیم به راحتی تحریم‌ها را خنثی کنیم.

محبی اظهار کرد: یکی دیگر از ابهامات این است که باید مرکز اطلاعات ملی ایجاد کنیم که مستقل از حاکمیت باشد که این مساله با اصول و مواضعی که تاکنون از سوی مسئولان بخش‌های دولتی، نظامی و حقوقی شنیده شده امکان‌پذیر نیست.

این حقوقدان با بیان اینکه طیب‌نیا بدون اجازه قسمتی از FATF را امضا کرده تصریح کرد: در حالی که ما هنوز برای اجرای ۲۵ مورد از توصیه‌های FATF مشکل داریم چرا دولت دست گذاشته است روی لوایح چهارگانه؟ هر وقت آن موارد اجرا شد سراغ بقیه بیایید. دولت، بخش‌های نظامی و نهادهای عالی همگی گفته‌اند اجازه نمی‌دهیم اطلاعات محرمانه از کشور خارج شود و در لوایح هم به این مساله پرداخته نشده است بنابراین اگر این لوایح هم اجرا و تصویب شود باز هم ما نمی‌توانیم توصیه‌ها را کامل اجرا کنیم از این‌رو سوال است چرا دولت بر روی این لوایح اینقدر پافشاری می‌کند؟

حجم ویدیو: 67.79M | مدت زمان ویدیو: 00:06:06 دانلود ویدیو
ارسال نظر: