معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها:

وضعیت قراردادهای تأمین واگن مترویی در کشور/ امکان داخلی‌سازی تمام قطعات مترو وجود ندارد

عنوان

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حال حاضر امکان داخلی‌سازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته می‌بایست از خارج وارد شود.

حسین رجب‌صلاحی معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه در حال حاضر دو قرارداد مهم تأمین واگن مترویی برای کلانشهرهای کشور از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و دفتر حمل‌ و‌ نقل ریلی درون‌شهری در دست انجام است، گفت: اولین قرارداد مربوط به تأمین ۳۱۵ دستگاه واگن مترویی برای کلانشهرهای شیراز، اصفهان و تبریز قرارداد با شرکت چینی پوژن می‌باشد که با توجه به افزایش ۲۵ درصدی از محل قرارداد تعداد آن به ۳۹۵ دستگاه واگن برای کلانشهرهای مذکور به علاوه شهر قم افزایش یافت.

وی افزود: تا کنون ۱۰۰ دستگاه واگن به صورت CBU و از طرف چین تحویل کلانشهرهای شیراز، اصفهان و تبریز گردیده و ساخت ۲۱۵ دستگاه واگن در داخل کشور و با مشارکت کارخانه واگن‌سازی ایربکو به عنوان شریک داخلی شرکت پوژن چین در دست انجام می‌باشد.

رجب‌صلاحی بیان کرد: این قرارداد به صورت اعتبار دیداری بوده و قرارداد سه‌جانبه منعقد شده با بانک مرکزی بر اساس نرخ ارز ۴۲۵۰ تومان بوده است لذا مقرر بوده که ترخیص کالاها بر اساس ۴۲۵۰ تومان انجام پذیرد که به دلیل تغییرات ایجاد شده هر نظام نرخ ارز و لزوم تأمین هزینه ترخیص کالها و قطعات ۲۱۵ دستگاه واگن از گمرک، جلسات متعدد و متمرکزی با بانک مرکزی برگزار گردید و در نهایت با پیگیری‌های به عمل آمده از هیأت دولت، مصوبه هیأت مذکور مبنی بر تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی بر دریافت گردید.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با توجه به اینکه پرداخت هزینه ترخیص بر عهده دولت است و پرداخت آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تضمین شده است، بیان کرد: دولت مکلف به تأمین معادل ریالی ارز مورد نیاز بر اساس نرخ نیمایی می‌باشد و در حال حاضر قرارداد سه‌جانبه برای اصلاح بر اساس نرخ نیمایی به بانک مرکزی ارسال شده که درصدد است ظرف ۲ هفته آتی قرارداد جدید به امضاء برسد و اقدامات لازم برای ترخیص کالاها انجام گیرد.

وی گفت: مبلغ مورد نیاز برای ترخیص کالاها و قطعات از گمرک برای داخلی‌سازی ۲۱۵ دستگاه واگن در کارخانه ایربکو معادل ۱۸ میلیون یورو می‌باشد با پرداخت این مبلغ و آزادسازی قطعات از گمرک، کارخانه ایربکو به عنوان دومین کارخانه واگن‌ساز در کشور فعالیت خود را به طور جدی و مستمر ادامه خواهد داد لازم به ذکر است اولین کارخانه واگن‌ساز مترویی، واگن‌سازی تهران می‌باشد و از طریق این قرارداد، کارخانه ایربکو به دومین کارخانه واگن‌ساز مترویی در کشور تبدیل می‌گردد. این کارخانه دارای نیروهای متخصص و آموزش دیده در چین می‌باشد و مهندسین و متخصصین چینی نیز در فرآیند ساخت و تکمیل واگن‌ها در کارخانه حضور دارند.

رجب‌صلاحی اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ بدنه واگن در کارخانه ایربکو ساخته شده و آماده می‌باشد و به محض ورود تجهیزات و تکمیل سیستم‌های حیاتی واگن، پیش‌بینی می‌شود تا ۲ ماه آینده تعداد ۵۰ واگن به سیستم ناوگان کلانشهرهای این قرارداد اضافه و در خطوط به بهره‌برداری می‌سد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: این تعداد واگن فقط بخشی از نیاز کلانشهرهای مذکور به واگن را تأمین می‌کند و با توجه به اینکه هِدوِی هدف در بهره‌برداری از خطوط مذکور ۲۵ الی ۳ دقیقه می‌باشد لذا نیاز است که واگن‌های بیشتری تأمین و به بهره‌برداری برسند. این نیاز از طریق انعقاد قراردادهای دیگری از جمله قراردادهای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کشور در دست انجام می‌باشد.

وی ادامه داد: در این قرارداد از تعداد ۲۰۰۰ واگن، تعداد ۱۰۵۰ واگن برای کلانشهر تهران و مابقی ۹۵۰ واگن متعلق به کلانشهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه و به عنوان مکمل بقیه قراردادهای واگن است.

رجب‌صلاحی با اشاره به اینکه ساخت واگن دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای است، تصریح کرد: در حال حاضر امکان داخلی‌سازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته می‌بایست از خارج وارد شود. لیکن لازم به ذکر است که با برنامه‌ریزی انجام شده برای قرارداد تأمین ۲ هزار دستگاه واگن کلانشهرهای کشور ۵۵ درصد ساخت قطعات و تجهیزات در کشور داخلی‌سازی می‌گردد که این موضوع گام بزرگی در پیشرفت و توسعه صنعت مترویی در کشور می‌باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟

پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟

ابوبکر بغدادی در پیام روز گذشته خود چه گفت؟

ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده گروه تروریستی وهابی داعش برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۴ در برابر دوربین ظاهر شد. آخرین بار او در میانه سال ۲۰۱۴ در خطبه‌ای در مسجد نوری موصل، خلافت خود را اعلان کرده بود و از آن پس هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.

​کنکاشی پیرامون مفهومِ «دینداران در خدمت جامعه»

ضعفِ جدی در بازنمایی رسانه ایِ صحیح (و نه شتاب زده و هیجان زده با چاشنی التهاب و اثبات) فعالیت ها و دغدغه های این طیف و از سوی دیگر پررنگ شدنِ برخی ضعف ها و خطاها در معدود و محدود بخش ها و چهره های این طیف عامل دیگری است که به شکل گیری تصورِ فاصله میان جامعه و دینداران منجر شده است. فاصله ای که در مدل های تندتر دشمنی نیز تصویر می شود.

تظاهرات گسترده اهالی دیرالزور علیه اشغالگری کردها

اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

کوتاه از آشپزخانه موکب حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) در مناطق سیل زده خوزستان
این بیست و سه نفر 
آزمون ارشد ۲۳ و ۲۴ خرداد برگزار می شود
کنکور ارشد به تعویق افتاد
بخند...بیشتر... آهاان...یک...دو...سه...
گذری بر فرآیند آتلیه‌ای شدن فرزندان
به بهانه سیل در استان‌های مختلف کشور
اگر این میزان باران در ژاپن ببارد چه مى‌شود؟
آیا گذشته‌گرایی تاثیری در زندگی و آینده‌مان دارد؟
شهر غرق در نوستالژی
توضیجات قاضی مسعودی مقام درباره سوبرداشت از پرونده ۶.۵ میلیارد یورویی پتروشیمی
۱۰۰هزار میلیارد تومان رقم اخلال در نظام اقتصادی است نه تحصیل مال
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین