پشت پرده اصرار دولت برای احیا وزارت بازرگانی چیست؟ + فیلم

کدخبر: 2315468

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی مدعی شد: چون دولت در ایام انتخابات قول "وزارت بازرگانی" را به یک فرد داده است، اصرار دارد این وزارت‌خانه مستقل شود.

نسیم آنلاین : از سال ۱۲۸۵ تاکنون، وزارت بازرگانی ۱۱ بار در سایر وزارتخانه‌ها ادغام و سپس منتزع شده است. به اعتقاد برخی از اقتصاددانان، توسعه صنعتی ایران در سال ۱۳۴۱ و پس از برچیده شدن بساط وزارت بازرگانی و درنتیجه محدودیت واردات سرعت گرفت ولی تُجار با اعمال فشار بر حاکمیت وقت، مجدداً این وزارت خانه را در سال ۱۳۵۳شمسی احیا کردند و با رونق دوباره واردات موجبات کند شدن روند صنعتی شدن ایران را فراهم آوردند.

سال ۹۱ پس از وابستگی شدید کشور در واردات غذای اساسی، مجلس شورای اسلامی قانون «تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» را تصویب کرد و پس از تصویب این قانون مترقی و با یکی شدن متولی تولید و بازار بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی در سایه این قانون، طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶، کارنامه قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشت. در این راستا وزارت جهاد کشاورزی با ممانعت از واردات بی‌منطق برخی از کالاهای اساسی (گندم، برنج، روغن، گوشت مرغ، میوه و غیره) در برهه‌های لازم، بازار مناسبی را برای عرضه محصولات کشاورزان داخلی فراهم نمود که این امر موجب کاهش 5 میلیارد دلاری واردات محصولات کشاورزی و بهبود تراز تجاری این بخش شد.

اما دولت یازدهم از ابتدای در دست گرفتن سکان اجرایی کشور به دنبال احیای وزارت بازرگانی و لغو قانون تمرکز است. به‌طوری‌که تنها طی دو سال اخیر، بحث احیای وزارت بازرگانی سه بار متوالی از سوی دولت در مجلس مطرح شده و همواره مورد مخالفت کمیسیون‌های تخصصی و قاطبه نمایندگان قرار گرفته است. بااین‌وجود، طی هفته‌های اخیر، مجدداً دولت بر لزوم تشکیل وزارت بازرگانی جهت تنظیم بازار تأکید می‌کند. برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون این اصرار غیرمنطقی مسئولان اجرایی برای احیای وزارت بازرگانی از سیاسی بودن این اقدام دولت خبر می‌دهد. در همین رابطه ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با رادیو اقتصاد در تاریخ 25 بهمن‌ماه گفت: «در دولت دوازدهم و در جریان انتخابات قرار بر این بود که یک وزیر به کابینه اضافه شود و آن‌هم بخش بازرگانی بود. قرار بود بخش بازرگانی از وزارت صنعت جدا شود و وزیر مستقلی داشته باشد. به یک فرد خاصی قول داده بودند که وزیرش کنند. وزارتخانه‌ها کامل شده بود و باید وزارت جدیدی تشکیل می‌شد.»

در تاریخ ۸ اسفند ۹۷، خود نمایندگان با تقدیم "طرح احیای وزارت تجارت, خدمات و بازرگانی" به هیئت رئیسه مجلس به نظر می‌رسد به خواسته غیرکارشناسی دولت تن داده اند. اما به راستی پشت پرده اصرار دولت چیست؟

حجم ویدیو: 11.94M | مدت زمان ویدیو: 00:01:20 دانلود ویدیو
ارسال نظر: