جشن نوروزگان خانه تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد

کدخبر: 2317544

نوروزگان، نخستین جشن نوروزی خانه تئاتر با حضور شهردار تهران، هیئت مدیره خانه تئاتر، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی روز ۲۰ اسفند در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا ، این مراسم پس از مراسم درختکاری و نامگذاری آنها به نام هنرمندان پیشکسوت تئاتر همچون اسماعیل خلج و سعید پورصمیمی و ... در محوطه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

این مراسم با حضور حاجی فیروزها به رهبری جواد انصافی و اجرای اصغر همت ادامه یافته است.

همت در این مراسم گفت: « هیچ گاه هیچ شرایطی نمی تواند نوروز را از ما بگیرد، بهار و نوروز فقر و مکنت نمی شناسد. ما در فقر هم باشیم نوروز را جشن می گیریم. تنها چیزی که ما را زنده نگه می دارد امید است .»

شهرام گیل آبادی نیز در این مراسم گفت: «در اردیبهشت تئاتر نیز جشن بزرگی با جمعی دوهزار نفره، به مناسبت هفته تئاتر در برج میلاد خواهیم داشت که در آن نمایش های آیینی بیشتری به مردم معرفی خواهد شد.»

وی افزود: «مسئولین باید قدرشناس هنرمندان، اندیشمندان و نخبگان باشند، شایسته نیست هنرمندان که پیشگامان فکری جامعه هستند در سختی و بی سامانی در سیستم کشور زندگی کنند. شهر همانند موجودی زنده است و هنرمندان تئاتر می توانند با آثاری هنری خود، روح تازه ای به شهر ببخشند . تئاتر می تواند در هر جامعه ای توسعه اندیشه به وجود آورد. هنرمندان تئاتر توانایی لازم برای آموزش مهارت های اجتماعی به شهروندان را دارند. کاش می توانستیم با همکاری منسجم تر با شهرداری تهران یک کار عظیمی را در نوروز امسال آغاز کنیم.»

گیل آبادی سپس خطاب به شهردار تهران گفت: «آقای شهردار اعضای 4 هزار نفره تئاتر آماده هستند که در توسعه فکری شهر کمک کنند و به شهر روح تازه ای ببخشند . من این آمادگی را به نمایندگی هیات مدیره و اعضای خانه تئاتر اعلام می کنم ما برای آموزش های شهروندی، شهری و مهارتی شهر همانند شهرهای پیشرو دنیا آمادگی لازم را برای کمک به توسعه فکی شهر داریم.»

در این مراسم از پیشکسوتان تئاتر، شهلا ریاحی، سعید پورصمیمی، صدیقه کیانفر، شمسی فضل الهی، اسماعیل خلج، آزیتا لاچینی، داریوش اسد زاده، پری صابری، ژاله علو، مهین میهن، پری امیرحمزه با حضور پیروز حناچی، ایرج راد، بهزاد فراهانی، شهرام کرمی شهرام گیل آبادی و محمد جواد حق شناس تقدیر شد و از فردوس کاویانی نیز یاد شد.

سپس اصغر همت با اعلام تولد رضا بابک تولد وی را تبریک گفت و رضا بابک به همراه گروه حاجی فیروز های جشن به روی صحنه آمد و از حاضرین تشکر کرد.

آزیتا لاچینی و توران مهرزاد نیز در سخنانی کوتاه از حاضرین و خانه تئاتر به خاطر برگزاری این مراسم تشکر کردند.

در ادامه مراسم پیروز حناچی، شهردار تهران نیز پس خواندن بیت؛ درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد- نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد، دوستی را نشانه همدلی خواند و رشد جامعه خواند و سپس از زحمات کسانی که ساعات گرم خانواده ها را به خود اختصاص دادند تشکر کرد و افزود: «امیدوارم سال جدید، سالی میمون و سرشار از سلامتی برای همه باشد .»

سپس گروه حرکت خانه تئاتر به رهبری علی علیایی نژاد رقص بندری و ترکی را اجرا کردند.

در ادامه، محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی گفت: «در روزگاری که بسیار سخت است برای مردمان این سرزمین، جز این از خانه تئاتر برنمی آید که این طور مردم را شاد کنند. این جایگاه هنر است که می تواند جشن و شادی را به مردم هدیه کند . »

او سپس با اشاره به تجلیل شدگان این جشن با بیان این که جامعه ما امروز وامدار هنر این بزرگان است، افزود: چرا ما نباید نمادهای عمو نوروز و ننه سرما را در میادین شهر نداشته باشیم؟! جای این ها کجاست؟ تشکر می کنم که امروز در این جشن عمو نوروز و حاجی فیروز و ننه سرما نمادهای این مراسم هستند. مدت هاست که در شهر ما حاجی فیروزی که نوید دهنده روزهای بهاری نوروز هستند، نماد تکدی گری شده است .

وی افزود: «ما از این که بتوانیم از اهالی هنر کارنامه قبولی بگیریم، موجب افتخار است. رویکرد فرهنگی شورای شهر در همین راه حرکت می کند با این وجود که راه سختی داریم . اگر نگران آلودگی و بی نظمی شهرمان هستیم، چه کار باید کنیم حال این شهر خوب شود؟ نمی شود به این نقطه رسید مگر با زبان هنر .»

جشن با پرده خوانی داود فتحعلی بیگی و حافظ خوانی علی بی غم ادامه یافت.

سپس شمسی فضل الهی درباره حاجی فیروزها، گفت: «سیاه های ایران که ما با عشق نگاه می کردیم آفریقایی نیستند، ما سمک عیار را داریم. در میان عیاران موجوداتی زرنگ و بسیار شیرین زبان بودند که حاجی فیروزها بودند .»

این جشن که هنرمندان بسیاری از خانواده تئاتر در آن شرکت داشتند با دعوت حاجی فیروز ها از حضار برای صرف شام پایان یافت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: