میزگرد فارس با عوامل برنامه «مل‌مل»/۳

سلامیان: نام‌گذاری شخصیت «بزرگ آقا» شیطنت ما بود/ تنبیه مجری مل‌مل در برنامه

کدخبر: 2317830

تهیه کننده برنامه «مل‌مل» گفت: در سریال شهرزاد بزرگ آقا شخصیتی کاریزماتیک داشت و ما دنبال همین بودیم و بخشی از نامگذاری شخصیت عروسکی جدید برنامه ماحصل شیطنت ما بود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، «محمود سلامیان» در نشست عوامل برنامه مل مل در خبرگزاری فارس، با اشاره به چگونگی پیدایش عروسک مل مل گفت: عروسک مل مل در اردیبهشت سال ۸۸ کشف شد و طراحی آن ۴ ماه طول کشید. بعد از مدتی این عروسک در برنامه «عصر بخیر بچه‌ها» حضور پیدا کرد و قبل از آن ما با بچه‌های کروه قرار گذاشته بودیم تا اگر در یک یا دو برنامه از این عروسک استقبال نشد عطایش را به لقایش ببخشیم. اما دقیقا روز دوم پخش روابط عمومی شبکه به ما اعلام کرد که حجم تماس‌های تلفنی با روابط عمومی بسیار بالا بوده و مردم تقاضا دارند که روزهای بیشتری این برنامه پخش شود و همانجا مطمئن شدیم که کارمان جواب داده است.

وی با اشاره به اینکه برای حضور عروسک در برنامه‌های کودک حساسیت‌های بسیاری وجود دارد، بیان داشت: ما همان زمان برای حضور عروسک در برنامه دلیل منطقی داشتیم. از طرفی برنامه «عصر بخیر بچه‌ها» دومین برنامه پرمخاطب آن زمان تلویزیون به شمار می‌رفت و حضور مل مل نقطه قوت برنامه شد و چند ماه بعد بخش کودک و برنامه از هم جدا شد و مل مل در یک برنامه مجزا شروع به کار کرد.

این تهیه کننده با بیان انتقادی از عدم تاثیرگذاری شبکه دو در میان آثار کودک نیز بیان داشت: تأثیری که شبکه دو در بین مخاطبان خود در آن زمان داشت، آنقدر زیاد بود که حتی این تاثیر را در حال حاضر شبکه کودک در میان مخاطبان خود ندارد. ما سعی کردیم به طور مستقیم با بچه‌ها ارتباط داشته باشیم و در وبلاگ برنامه با خانواده‌ها و کودکان صحبت کنیم.

سلامیان درباره گروه سنی مخاطبان این برنامه نیز گفت: در روزهای اولیه پخش و زمانیکه مجری‌های ما فرشاد حسن پور و حسین اکبری بودند، حجم بسیاری از مخاطبان را دختران بالای ۱۴ ساله تشکیل می‌دادند که حتی از صفحه تلویزیون عکس می‌گرفتند و در وبلاگ‌هایشان قرار می‌دادند و همین باعث شده بود ارتباط ما با آنها بیشتر شود. در مقطع بعدی و در سال ۹۱ خانم امینی به گروه ما اضافه شد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ارتباط مخاطب بالای ۱۴ سال حضور مجریان پسر در برنامه بود و الان که خانم امینی به برنامه اضافه شده مخاطبان پسر برنامه بیشتر شدند. حتی مادران بچه‌هایی که پای برنامه می‌نشینند نقدهای بسیاری به خانم امینی دارند و در مقاطعی نیز شبکه به رفتار و نوع صحبت کردن خانم امینی تذکرهای بسیاری می‌داد، تا اینکه یک بار او را تنبیه کردند!

تهیه کننده برنامه «مل‌مل» درباره حضور عروسک‌ها در این برنامه بیان داشت: از همان ابتدا با کاراکتر عروسکی انسان مخالف بودم چون که معتقدم زمانی باید از عروسک انسان استفاده کنیم که خودِ انسان از انجام کاری که عروسک می‌خواهد انجام دهد، عاجز باشد. ببعی یا همان گوسفند از جهات مختلف می‌تواند برای بچه‌ها جذابیت داشته باشد، جذابیت و معصومیتی که این حیوان دارد در صورتش پیدا است از طرفی در دین اسلام هم کاراکتر محبوبی است. ما در سال ۸۹ پیشنهاد دادیم که این عروسک سفیر صلح کودکان ایران در سازمان ملل شود اما این پیشنهاد به نتیجه ای نرسید.

وی درباره تغییر گوینده عروسک مل مل نیز گفت: صداپیشه اول این عروسک سفری طولانی مدت به خارج از کشور داشت و ما بنا به شرایطی که داشتیم باید صداپیشه دیگری را انتخاب می‌کردیم. هردوی این صدا پیشه‌ها به زبان انگلیسی مسلط بودند و ما می توانستیم به راحتی از این عروسک در سازمان ملل استفاده کنیم.

سلامیان درباره طراحی صورت این عروسک نیز گفت: طراحی خاصی که روی صورت این عروسک صورت گرفته برای خود ما این سوال را ایجاد می‌کرد که چرا پوزه ندارد؟ البته این سوال به ذهن بسیاری از افراد نرسیده بود. سوال‌های بعدی این بود که چرا مل مل علف نمی‌خورد؟ و بع بع نمی‌کند؟

وی درباره شخصیت عروسک «مل‌مل» نیز گفت: مل مل علاقه خاصی به شیرعلف دارد. شیر علف عمر جاودانه برای رشد گرگ بچه‌ها دارد و مخاطب توانسته همه اینها و همچنین مل‌مل را به عنوان الگو قبول کند.

وی درباره اینکه آیا نگران نبودید با کارتون «بره ناقلا» قیاس شوید گفت: اتفاقاً بین آیتم‌های مل مل خودمان درخواست می‌کردیم که کارتون بره ناقلا را پخش کنند. عروسک گوسفند در کلاه قرمزی هم حضور داشت، اما با فرم دیگری و ما معتقدیم وقتی در طراحی کاراکتر عروسک خوب عمل کرده باشید در همه زمینه‌ها خیالتان راحت خواهد بود. مدتی است کاراکتر جدیدی در شبکه کودک طراحی شده که کپی مل مل است و بهتر بگویم کپی تلفیقی کیتی و مل مل شده که اسمش هم ببعی است مثل ببعی کلاه قرمزی! یعنی عروسکی ساخته شده کهکپی تلفیقی چند عروسک شناخته شده است.

وی درباره هماهنگی بین صداپیشه‌ها در این برنامه نیز گفت: احمدی و هاشمی گوینده‌های خلاق و توانایی هستند که ما نیز در خلال برنامه موظفیم آنها را به سمتی که باید هدایت کنیم.

محمود سلامیان در ادامه با اشاره به حضور صداپیشه جدید عروسک «مل‌مل» در این برنامه نیز بیان داشت: گوینده اول مل‌مل به دلایلی از ایران رفته بود و ما به دنبال صداپیشه‌ای بودیم که شبیه آن صداپیشه طنز و حرکاتی داشته باشد.

سلامیان در ادامه با بیان خصیصه‌های این صداپیشه گفت: یکی از ویژگی‌هایی که صدا‌پیشه قبلی مل‌مل نداشت، قدرت خواندن بود که اتفاقا خانم هاشمی برعکس او است و تا الان حدود ۲۰ قطعه با صدای مل‌مل برای برنامه خوانده است.

تهیه‌کننده برنامه عروسکی ململ با اشاره به فضای ناهماهنگی که در تلویزیون و برنامه‌های عروسکی موجود است، گفت: در فضای موجود تلویزیون، کار کردن آن هم به صورت گروهی کار بسیار سختی است. بسیاری از مدیران حتی دوست دارند جداجدا با افراد حاضر در هر گروهی جلسه گذاشته، اما ما هیچ وقت این اجازه را به هیچکس ندادیم و همیشه به صورت گروهی همه جا حاضر شدیم. یادم هست زمانی که در شبکه دو برنامه داشتیم استودیوی کناری ما متعلق به برنامه عمو پورنگ بود. آن زمان امیر محمد به تازگی معروف شده بود یکی از عوامل برنامه ما دوست داشت که با امیرمحمد عکس بگیرد و زمانی که تهیه‌کننده عمو پورنگ این لحظه را دید به سرعت کنار امیر محمد ایستاد تا از گروه خود حفاظت کند. همکار ما آن لحظه ناراحت شد، اما من واقعا معنی همکاری گروهی را آنجا متوجه شدم و معتقدم که هرچه نفوذ در گروه کمتر باشد گروه محکم‌تر می‌تواند به موفقیتش ادامه دهد.

محمود سلامیان تهیه کننده برنامه مل مل در پاسخ به این سوال که چقدر تصمیم می‌گیرید که یک عروسک جدید به کار اضافه شود گفت: تا زمانی که به قطعیت نرسیم که جای این عنصر خالیست آن را وارد برنامه نمی‌کنیم. ململ برنامه‌ای است که روی خط محتوایش بسیار ریسک دارد، چرا که مجری‌مان بازیگر است و خود بچگی و شیطنت‌هایی همراه عروسک‌ها دارد و باید کسی باشد که بتواند او را هدایت کند. از طرفی نویسندگی برای چنین مجری بازیگری نیز بسیار سخت است.

سلامیان درباره عرضه محصولات فرهنگی با عکس ململ نیز گفت: این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد اما در کشور و تلویزیون ما چنین کاری سخت است من به عنوان طراح برنامه مدام باید دغدغه برنامه ام را روی آنتن داشته باشند که با مشکلی مواجه نشود و به صورت طبیعی فرصت نمی‌کنم تا به کارهای جانبی‌ام برسم. حتی پیشنهادهایی درباره آلبوم موسیقی و سایر محصولات فرهنگی برای این عروسک شده که هیچکدام به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن «مل‌مل» نیز گفت: به تازگی این اپلیکیشن بارگذاری شده که قابل استفاده است. تمامی اینها نیازمند فضایی آرام و بی دغدغه است که ما بتوانیم در آن شرایط به این چیزها فکر کنیم. از طرفی سازمان صداوسیما قانون منسجمی به این شکل ندارد و حق مالکیت عروسک را برای خود می داند.

در پایان نیز تهیه کننده برنامه مل مل درباره انتخاب نام بزرگ آقا برای یکی از کاراکترهای این برنامه و شباهت آن به کاراکتر اصلی سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی که چندی پیش در شبکه نمایش خانگی توزیع شد گفت: وقتی که حضور شخصیت سبزه‌بان در این برنامه اشباع شد ما حس کردیم که باید شخصیت جدیدی به نام بزرگ آقا را به قصه مان اضافه کنیم.این نام همانطور که در سریال شهرزاد برای مردم تداعی شد شخصیتی کاریزماتیک دارد. اسم های دیگری هم به ما پیشنهاد شد مثل آقا مظفر بیوک آقا اما هیچ کدام کاریزما نداشت. بخشی از نامگذاری این شخصیت نیز ماحصل شیطنت ما بود که شباهت به این عروسک و آن کاراکتر کاریزماتیک برایمان ایجاد شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: