اردوغان: پرونده قتل خاشقچی را به دادگاه بین‌المللی می کشانیم

کدخبر: 2317894

رئیس جمهور ترکیه هشدار داد در صورتی که ضرورت پیدا کند پرونده قتل روزنامه نگار سعودی در کنسولگری استانبول به دادگاه بین‌المللی کشانده خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در سخنرانی گفت که ترکیه موضوع قتل خاشقچی را پیگیری خواهد کرد و در صورتی که نیاز باشد این هفته این موضوع را به دادگاه بین‌المللی خواهد کشاند.

وی با انتقاد از رویکرد دوگانه اروپایی‌ها گفت: «چرا اروپایی‌ها که مجازات اعدام در کشورهایشان ممنوع است به دعوت السیسی (رئیس جمهور مصر) برای حضور در نشست شرم‌الشیخ پاسخ مثبت دادند حال آنکه وی مرتکب قتل عام شده است.»

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «آیا اروپایی‌ها صدایشان درباره قتل وحشیانه خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بلند شد؟»

اردوغان در ادامه سخنرانی‌اش به شدت از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت: «اگر در دنیا به دنبال یک ظالم باشیم آن ظالم تو خواهی بود. آیا کسانی که با کفش داخل مسجد الاقصی شدند نظامیان تو نبودند؟ چگونه این موضوع را توجیه می‌کنی؟»

وی اضافه کرد: «اگر تو به دنبال تحریک ما هستی، این اقدام تو موفق نخواهد شد چون ما به دین جهانی وابسته هستیم که ما را از این عیب‌ها مصون می‌دارد.»

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقچی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است.

روایت عربستان سعودی که با هدف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد طراحی شده بود با تردید عمومی در دنیا مواجه شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: