وزیر صمت در تیتر امشب مطرح کرد؛

سهم صادرات ایران به عراق ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد/ضرورت توجه به کیفیت محصولات صادراتی

کدخبر: 2317896

رحمانی گفت: در دنیای فعلی ۳ اصل کیفیت، قیمت و  خدمات پس از فروش لازمه حضور دائم و ادامه دار در بازار است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در برنامه تیتر امشب در خصوص دستاوردهای اقتصادی و صنعتی سفر رئیس جمهور به عراق تصریح کرد: در سال ۹۷، ۱۲ میلیارد دلار میزان صادرات ایران به عراق بوده که شامل کالا های غیر نفتی برق و گاز طبیعی می شود.

وی افزود: موازنه تجاری ایران و عراق در این سال ها همواره به نفع ایران بوده و امسال تنها حدود ۱۰۰ میلیون دلار واردات از عراق داشته ایم.

وزیر صمت بیان کرد: هدف گذاری شده تا سال ۱۴۰۰ میزان مبادلات تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد. خیلی

وی ادامه داد: برای تامین بخشی از نیاز های ما ، افزایش واردات از عراق هم در دستور کار هست که البته این امر نمی تواند موازنه تجاری را که اکنون به نفع ماست به هم بزند. الزاما لازم نیست کالاهای وارداتی تولید عراق باشد عراق می تواند واسط تجاری ما با سایر کشورها باشد که در این زمینه یک برنامه راهبردی و درازمدت با همه همسایه ها از جمله عراق داریم.

رحمانی تصریح کرد: توسعه شهرک های صنعتی مشترک در مناطق مرزی از جمله علاقمندی های طرف عراقی است. ما در بسیاری از حوزه ها از جمله فولاد، محصولات پتروشیمی، مس، شیشه و ... بیشتر از مصرف داخلی ، ظرفیت تولید داریم و این ظرفیت باید صادر شود. صادرات ما باید ظرفیت های مازاد و تولیدات ایرانی باشد نه کالا های اساسی. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم که با اکثر آنها روابط مطلوبی داریم. میزان واردات این کشورها در سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد دلار بوده اما از این میزان ایران تنها ۲ درصد به ارزش ۲۵ میلیارد دلار داشته است.

وی افزود: هدفگذاری کردیم که طی دو سال آینده این میزان را حداقل دو برابر بکنیم و به ۴ درصد افزایش دهیم که هدف منطقی و طبق ظرفیت های داخلی است. در این صورت یک میلیون و ۲۵۰ هزار شغل ثابت در کشور ایجاد می شود. رحمانی تصریح کرد: حوزه گردشگری سلامت، احداث اتوبان، احداث ساختمان و نوسازی صنایع از دیگر حوزه های مورد علاقه طرف عراقی برای توسعه همکاری هاست.

وی ادامه داد: ما ۲ میلیارد دلار هم برای صادرات خدمات مهندسی به عراق پیش بینی کردیم.

رحمانی اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور، ۲۲ توافق برای توسعه همکاری های دو کشور انجام شد که یکی از آنها برگزاری نمایشگاه دائمی در عراق است و هر هفته یک رشته همچون صنعت، لبنیات و ... در آن فعالیت می کند.

بیشتر بخوانید: ایران و عراق به ۲۲ توافق مهم در زمینه تجاری و صنعتی دست یافتند

وزیر صمت در خصوص محور های مهم همکاری ایران و عراق گفت: تکمیل راه آهن بصره شلمچه یکی از موارد مهمی است که در دستور کار قرار دارد و تحقق این امر علاوه بر تاثیر بر حوزه مسافری، تسهیل روابط تجاری را هم به دنبال دارد.

رحمانی افزود: حوزه روابط بانکی و تسهیل مبادلات پولی از دیگر محورهای مهم مذاکرات مسئولان ایرانی و عراقی بود.

وی تاکید کرد: دولت فقط باید نقش تسهیل گری در روابط تجاری دو کشور را داشته باشد و در این بین تشکل ها باید خود رابطه با فعالان اقتصادی عراق برقرار کنند و آن را توسعه دهند. رحمانی تصریح کرد: در حوزه بازارچه های مرزی قرار شده همه بازارچه ها فعال شوند که قطعا در اشتغالزایی تاثیر می گذارد و سطح مبادلات با عراق را افزایش می دهد.

وزیر صمت گفت: یکی از موانع ما در صادرات بحث استاندارد است. یکی از مواردی که در زمان فروپاشی شوروی به تجارت ما آسیب زد، صادرات کالای غیر استاندارد و بی کیفیت بود. مردم باید حساس باشند کالای مرغوب صادر شود چراکه در دنیای فعلی ۳ اصل کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش لازمه حضور دائم و ادامه دار در بازار است.

رحمانی تصریح کرد: دو مبحث مهم معدن و صادرات برای پیگیری در سال ۹۸ مورد تاکید ما قرار دارد.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: