نگاهی به ویژه‌نامه‌های نوروزی روزنامه‌های «اطلاعات» و «آفتاب یزد»

افتتاح موزه موسسه «اطلاعات» در سال ۹۸

کدخبر: 2318724

روزنامه «اطلاعات» در ویژه‌نامه نوروزی خود خبر از افتتاح موزه موسسه «اطلاعات» با حضور دستگاه‌ها و آلات و ادوات قدیمی چاپ در سال ۹۸ خبر داده است.

به گزارش ایسنا، سالنامه روزنامه «اطلاعات» به مدیر مسؤولی سید محمود دعایی، با عنوان « نوروزنامه اطلاعات» در ۴۸ صفحه منتشر شده است.

در این سالنامه از افتتاح موزه مؤسسه «اطلاعات» خبر داده و نوشته شده است: «تا پیش از این برخی از دستگاه‌ها و آلات و ادوات قدیمی چاپ و نشر متعلق به مؤسسه اطلاعات در یک سالن کوچک نگهداری می‌شدند که بازدیدکنندگان از مؤسسه می‌توانستند از آنها هم دیدن کنند. اما امسال بالاخره بعد از سال‌ها، ایده توسعه این قسمت که به عنوان موزه مؤسسه اطلاعات شناخته می‌شد تا حد یک موزه تماشایی به همت برخی از کارکنان مؤسسه اجرایی شد.»

سید محمد هاشمی، مسؤول احداث و توسعه موزه روزنامه «اطلاعات» در این زمینه گفته است: «این اتفاق برای اولین بار است که می‌افتد و تنها نشریه‌ای که موزه دارد، مؤسسه اطلاعات است. با این حال چند سال پیش رئیس وقت شورای شهر کمکی به راه‌اندازی این موزه نکرد و همه کارها با هزینه خود مؤسسه انجام شده است. ما سعی کرده‌ایم تمامی قطعاتی را که از سال ۱۳۰۵ در چاپ، انتشار و توزیع روزنامه مورد استفاده بوده‌اند حفظ کنیم تا در این موزه به نمایش دربیایند. اولین ماشین چاپ دستی روزنامه، اولین گارسه حروف‌چینی دستی، ماشین‌های لاینو تایپ یا سربی، تکنولوژی پانچ و کامپیوترهای ابتدایی از جمله این وسایل هستند.»

گفت‌وگو با اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهوری) و یادداشت‌هایی با عناوین «نوروز در سخنان مقام معظم رهبری»، «جهان در دایره بحران‌ها»، «مادر کودکان مرز»، «بگو مراد من از این راز چه می‌شود؟»، «سفرنامه‌های نوروزی سیاحان خارجی در عهد قاجار»، «در ایران به این مناطق سفر نکنید»، «سیزده به در؛ آن سال‌ها، این سال‌ها»، «بانوی آسمان» و… از جمله بخش‌های این ویژه‌نامه نوروزی را تشکیل می‌دهد.

همچنین سالنامه روزنامه «آفتاب یزد» به مدیر مسؤولی منصور مظفری در ۶۳ صفحه و به همراه گفت‌وگوها، یادداشت‌ها و گزارش‌هایی منتشر شده است.

«ابهام در طرح توسعه سواحل مکران»، «هر تحولی از مدرسه و آموزش می‌آید»، «اربابی و پربار باید بروند»، «فقدان زیرساخت‌های لازم سد راه توسعه استان است»، «بایدها و نبایدها برای استاندار جدید»، «توسعه بدون پیش‌شرط امنیت ممکن نیست»، «امید به مرزها»، «سایه سنگین فقر از خشکسالی تا سو مدیریت»، «هامون گروگان کابل» و… از جمله مطالب این سالنامه است.

همچنین گفت‌وگوی ویژه این سالنامه با پیرمحمد ملازهی با عنوان «هر تحولی از مدرسه و آموزش می‌آید» انجام شده است.

در بخشی از یادداشت منصور مظفری، مدیر مسؤول روزنامه «آفتاب یزد» آمده است که «رسانه‌ها و مطبوعات نوشتاری و کلاً جامعه اطلاع‌رسانی بر مدار حفظ آرامش و افزودن مهر و آرامش به جامعه، روش و منش حرکتی خود را تبیین کرده است؛ یعنی وظیفه خطیری به نام رسانیدن سالم‌ترین و صادقانه‌ترین خبرها، حفظ امید و آرامش در آحاد جامعه. اگر جامعه‌ای آرام و امیدوار در پیرامون خود رسانه‌ها را اشاعه‌دهنده صداقت و درست رفتاری و بالا بردن روحیه مثبت‌اندیشی دریابد آنچه بیش از همه به چشم خواهد خورد تلألؤ خوبی‌ها و مهربانی‌ها در مسیر، رفتار، گفتار و اندیشه است که رخ می‌نماید.»

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: