حاجی دلیگانی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

خروجی جلسات سران قوا در حد انتظار نبوده/ روحانی به عنوان فرمانده اقتصادی پاسخگوی ملت باشد

کدخبر: 2319472

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای همکاری و تعامل بین سه قوه، بارها جلسه‌ای برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی به نام جلسات سران سه قوه برپا شده است ولی تا کنون خروجی‌اش آنطور که انتظار داشته‌ایم نبوده و پاسخگوی این موضوع هم نیستند در حالی که روحانی به عنوان فرمانده اقتصادی باید به ملت توضیح دهد.

خبرگزاری فارس- وحید ونایی: نمایندهٔ دورهٔ نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده ۵۶ ساله تحصیلات دانشگاهی‌ در رشته مدیریت دولتی داشته و کارشناسی ارشد دارد و در سوابق فعالیت‌های خود فرماندار ویژه کاشان، فرمانده سپاه اصفهان در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ و فرمانده سپاه برخوار در دهه ۷۰ بوده است.

در ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، اعضای گروه تروریستی داعش با نفوذ به داخل ساختمان مجلس شورای اسلامی، 2 نفر از اعضای دفتر وی را ترور کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی هم اکنون از حوزهٔ انتخابیهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار در استان اصفهان، نماینده مردم این شهرهاست.

این نماینده معتقد است اگر دولت همت کند و اراده‌‌اش بر این باشد که مشکل معیشتی مردم را حل کند، می‌تواند به بهترین نحو این کار را انجام دهد این در حالی است که مشکل اساسی آن است که ما اراده‌ای را در مجموعه دولت برای این کار نمی‌بینیم.

وی تاکید کرد کشوری ثروتمندی داریم که هر سال حدوداً بیش از ۸۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم و دولت اگر یارانه را هدفمند می‌کرد مشکل همه مردم حل می‌شد.

این نماینده مجلس دهم اظهار داشت: می‌توان با اصلاح اساسی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هم مشکل معیشت مردم و هم بحث کاهش ورود و خروج قاچاق را حل کرده و هم بستر اقتصاد را در جهت شکوفایی و رشد واقعی قرار داد، اما متاسفانه رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت،‌ بنایی بر حرکت در این خصوص را ندارند ضمن اینکه روحیه این دولت هم با یک حرکت زیربنایی، جامع و جهادی سازگاری ندارد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: سؤالات زیادی از وزرا در مجلس پرسیده‌ایم و بالاتر از آن استیضاح وزرا بود که انجام شد که برای مثال کرباسیان وزیر اقتصاد رفت و به جای وی دژپسند آمد اما متاسفانه او هم در فضا و بستر ناکارآمدی دولت ذوب شده است.

وی گفت: یک روز قبل از استیضاح وزیر صمت ، او را تغییر دادند و رحمانی جانشین وی شد که علی رغم اعلام برخی اهداف اما به آن برنامه‌ها نرسیده و هم اکنون شاهد وضعیت نامطلوبی در وضعیت خودرو و عدم کنترل بازار هستیم.

نماینده مردم شاهین شهر افزود: استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار است ضمن اینکه عدم پاسخگویی او و ارائه برنامه‌ برای حل مشکلات، موجب انتقاد نمایندگان و عصبانی شدن آنها شده است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور عملکرد ضعیفی در مدیریت و رفع مشکلات اقتصادی ایجاد شده اخیر در کشور از خود نشان داده و به همین دلیل طرح عدم کفایت وی در مجلس را تهیه کردیم. این در حالی است که وزرا هم برای رفع مشکلات اختیارات لازم و کافی را ندارند و از سوی دفتر رئیس جمهور محدود می‌شوند.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: در بحث دیپلماسی علی‌رغم انتقادی که به محمد جواد ظریف هست ولی وقتی پشت صحنه را می‌بینیم مشاهده می‌کنیم رئیس جمهور حتی آقای ظریف را به عنوان مسئول دیپلماسی کشور قبول نداشته و مسئول دیپلماسی را آقای واعظی می‌داند. همچنین در موضوع اقتصادی هم وزیر اقتصاد را مسئول اقتصاد کشور نمی‌داند بلکه آقای نوبخت را به عنوان ارشد تیم اقتصادی می‌داند ضمن اینکه وزرا هم استقلال عمل نداشته و امکان انتخاب معاونان خود را به صورت مستقل ندارند.

وی خاطرنشان کرد: سران سه قوه، جلسات متعددی را در خصوص مشکلات کشور برپا کرده‌اند ولی تا الان خروجی‌اش آنطور که انتظار داشته‌ایم نبوده است.

این نماینده مجلس گفت: مجلس گرفتار هیأت رئیسه است و هیأت رئیسه هم حرکتی برای رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم انجام نمی‌دهد در حالی که می‌توانستیم تا پایان سال ۹۷ یک جلسه برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور برگزار شود که آن هم انجام نشد.

حاجی دلیگانی افزود: در وضعیت فعلی اقتصادی کشور، آقای رئیس جمهور مسئول است این در حالی است که خود وی در جلسه‌ای گفته است من فرمانده اقتصاد کشور هستم و در واقع رؤسای 2 قوه دیگر زیر مجموعه وی محسوب می‌شوند لذا رئیس جمهور به عنوان فرمانده اقتصادی باید پاسخگوی ملت باشد.

متن کامل مصاحبه تفصیلی با وی بدین شرح است:

فارس: آیا می‌توانیم از بحران اقتصادی فعلی عبور کنیم؟

حاجی دلیگانی : قطعاً اگر دولت همت کند و اراده‌‌اش بر این باشد که مشکل معیشتی مردم را حل کند، خواهد توانست به بهترین نحو برون رفت از مشکلات را انجام دهد.

مشکل اساسی این است که ما اراده‌ای را در مجموعه دولت نمی‌بینیم هر چند گاه‌گاهی یکسری حرکات جزئی انجام می‌شود ولی با این مشکلاتی که الان در کشور اتفاق افتاده نیاز به یک حرکت همه جانبه و جهادی دارد تا بتوانیم از آن گذر کنیم.

نمایندگان موضوع استانی شدن انتخابات مجلس را در روزهای پایانی سال ۹۷ در صحن علنی دنبال می‌کردند در حالی که هیچ ضرورتی با توجه به مشکلات اقتصادی و گرانی‌های اخیر که فشار زیادی مردم وارد کرده احساس نمی‌شد که این موضوع را پیگیری کنند.

فارس: عدم برگزاری نشست غیرعلنی از سوی مجلس درباره مسائل اقتصادی چیست؟

حاجی دلیگانی : بارها به رئیس مجلس تذکر داده‌ام که باید هیات رئیسه، جلسه‌ای را به این مهم اختصاص دهد که متأسفانه مجلس خصوصاً هیأت رئیسه گوشش بدهکار نیست.

مشکل اصلی مردم، مشکل معیشتی است؛ به هیات رئیسه مجلس فشار آوردیم که جلسه برگزار کنند ولی اجابت نکردند. احساسم این است که آنها آن ارتباطی که ما نمایندگان با مردم داریم و حرص و جوشی که برای مردم می‌خوریم و مشکلات مردم را می‌بینیم، آنها نمی‌بینند. بنابراین به همین دلیل هم ضرورت را شاید احساس نمی‌کنند.

در راستای همین مسائل پیشنهادهایی مدون توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است و من بارها در مجلس هم گفته‌ام ولی گوش شنوایی برای اینکه آن را مورد بررسی قرار داده و اجرایی کنند وجود نداشته است و تنها در یک مورد رئیس مجلس قبول کرد که جلسه‌ای برپا شود که یک جلسه گذاشتند که آن هم نیم‌بند رها شد.

قطعا برای حل مشکلات راهکار وجود دارد چرا که ما کشوری ثروتمند هستیم و هر سال بیش از ۸۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم ولی اگر دولت، یارانه‌ها را هدفمند می‌کرد مشکل همه مردم حل می‌شد چراکه این عدد، عدد بسیار بزرگی است.

فارس: چرا برای حل مشکلات، از سوال و استیضاح هدفمند وزرا و رئیس جمهور استفاده نمی‌کنید؟

حاجی دلیگانی : می‌توان با اصلاح اساسی در بخش اقتصادی کشور هم مشکل معیشت مردم و هم بحث کاهش ورود و خروج قاچاق را حل کرد و هم بستر اقتصاد را در جهت شکوفایی و رشد واقعی قرار داد، اما آقای رئیس جمهور و تیم اقتصاد دولت، بنایی بر حرکت در این مسیر ندارند و گویا نمی‌خواهند مشکلات حل شود چرا که روحیه این دولت با یک حرکت زیربنایی، جامع و جهادی سازگاری ندارد.

مجلس سؤالات زیادی از وزرا پرسیده است که به عنوان مثال، استیضاح وزیر اقتصاد را انجام دادیم که رأی آورد و آقای دژپسند به عنوان وزیر جدید انتخاب شد. اما در مجموعه دولت خبری از او و برنامه‌هایش نیست که به نظر می‌رسد در حال ذوب شدن در فضا و بستر سیاست‌های ناکارآمد دولت است.

وزیر صمت را هم استیضاح کردیم اما یک روز قبل از استیضاح، شریعتمداری استعفا داده و رحمانی به عنوان وزیر صمت سر کار آمد و یکسری اهداف را به عنوان برنامه‌هایش اعلام کرد اما می‌بینیم به آن اهدافی که اعلام کرده نمی‌رسد. ضمن اینکه در حال حاضر شاهد وضعیت نامطلوب در بخش خودرو و عدم کنترل در بازار و دیگر مسائل هستیم.

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هم به دلیل مشکلات بازار و تأمین گوشت و مرغ و کالاهای اساسی در دستور کار است، ضمن اینکه ما چندین بار اصلاحات مدنظر نمایندگان مجلس و موارد دیگر را در خصوص وظایف این وزارتخانه دنبال کردیم ولی اصلاح آنچنانی صورت نگرفته است؛ از طرف دیگر عدم پاسخگویی وزیر و ارائه برنامه‌ برای حل این مشکلات موجب انتقاد نمایندگان و عصبانیت آنها شده است.

رئیس جمهور هم عملکرد ضعیفی در مدیریت و رفع مشکلات اقتصادی اخیر در کشور از خود نشان داده و ما هم طرح عدم کفایت وی را تهیه کردیم که در نهایت متأسفانه ۲۴ نفر از نمایندگان آنرا امضا کردند.

مردم با توجه به مشکلاتی که لمس کرده و درگیر آن هستند باید از نمایندگان‌ خود بخواهند اگر راهکاری غیر از راهکار ما دارند انجام دهند و اگر راهکاری ندارند بیایند و در کنار ما بایستند و کمک کنند تا از جایگاه نظارتی مجلس این مشکل را به سرانجامی مفید برسانیم.

فارس: استقلال وزرا برای حل مشکلات و ارائه راهکار چه مقدار است؟

حاجی دلیگانی : یکی از مشکلات و علل ناکارآمدی وزرا و عدم بروز و ظهورشان در تصمیم‌گیری در رفع مشکلات جامعه عدم اختیارات کاملی است که باید وزرا داشته باشند تا بتوانند سیاست‌ها و اهداف خود را دنبال و اجرا کنند و در مواقع ضروری و حساس تصمیمات مهم اتخاذ کنند ولی آنها توسط دفتر رئیس جمهور محدود می‌شوند.

مثلاً در بحث دیپلماسی علی‌رغم انتقادی که به محمد جواد ظریف هست ولی وقتی پشت صحنه را مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که رئیس جمهور حتی آقای ظریف را به عنوان مسئول دیپلماسی کشور قبول ندارد و مسئول دیپلماسی را آقای واعظی می‌داند یا در تیم اقتصادی دولت، وزیر اقتصاد را مسئول اقتصاد کشور نمی‌داند بلکه آقای نوبخت را به عنوان ارشد تیم اقتصادی می‌داند.

ما شاهد هستیم برخی‌ از وزرا در انتخاب یک معاون خود یا برخی از رؤسای سازمان‌هایشان هم با دخالت‌های غیرعادی رئیس جمهور و یا دفترشان مواجه هستند.

براساس قانون هر وزیر باید هم به رئیس جمهور و هم به مجلس پاسخگو باشد اما معمولاً چون پیشنهاد پست وزارت ابتدا از سوی رئیس جمهور مطرح شده و عضو هیأت دولت هستند، بنابراین طبیعی است که از لحاظ پاسخگویی، دولت برای‌شان اولویت دارد.

فارس: تاثیر جلسات سران قوا برای حل کشور چقدر بوده است؟

حاجی دلیگانی : برای همکاری و تعامل بین سه قوه، بارها جلسه‌ای برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی به نام جلسات سران سه قوه برپا شده است ولی تا کنون خروجی‌اش آنطور که انتظار داشته‌ایم نبوده و پاسخگوی این موضوع هم نیستند.

در وضعیتی که در اقتصاد کشور اتفاق افتاده، آقای رئیس جمهور مسئول است. این در حالی است که خود وی در یک جلسه‌ای گفته من فرمانده اقتصاد کشور هستم و در واقع رؤسای 2 قوه دیگر زیر مجموعه وی محسوب می‌شوند.

اکنون رئیس جمهور باید پاسخ دهد که به عنوان فرمانده اقتصادی برای قیمت گوشت مرغ چه کار می‌خواهد بکند که به کیلویی ۱۷ هزار تومان رسیده و یا قیمت گوشت گوسفند به کیلویی ۱۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است لذا به نظرم وی باید در مورد عملکردش به مردم پاسخ دهد.

فارس: چرا هیات رئیسه مجلس درباره استیضاح و تفحص‌ها، مقاومت می‌کند؟

حاجی دلیگانی : مجلس گرفتار هیأت رئیسه است؛ ضمن اینکه همین هیأت رئیسه هم حرکتی برای رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم انجام نمی‌دهد.

هیات رئیسه می‌توانست یک جلسه تا پایان سال ۹۷ برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور برگزار کند که آن هم انجام نشد. البته در بودجه سال ۹۸ دولت را به نحوی مجبور کردیم که راهکارهایی در این خصوص داشته باشد که برای مثال اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و توزیع صحیح آن و رسیدن آن کالاها به دست مردم و نیازمندان واقعی بخشی از این موضوع بود.

در مورد تعیین تکلیف وضعیت خودروسازان و جمع و جور کردن وضعیت بازار خودرو هم آن طور که انتظار داشتیم تصمیم گیری در مجلس پیش نرفت البته فکر می‌کنم در ابتدا باید وزیر پاسخگو باشد.

این احساس که باید از خودروسازان تحقیق و تفحص صورت گیرد وجود دارد ولی چون تحقیق و تفحص زمان‌بر است، ممکن است نتیجه مورد انتظار محقق نشود البته در مجلس، خود ما هم تذکر دادیم و هم پیگیری کردیم و خود همکاران ما هم در مجلس دنبال کار هستند که در نهایت امیدوارم تصمیم درستی در این خصوص گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: