هفتم فروردین تا نیمه شب به موزه ملی ایران بروید

«شبی با موزه» در موزه ملی ایران/دعوت برای پیوستن موزه‌ها به طرح «شبی با موزه»

کدخبر: 2319645

در حالی موزه ملی ایران طبق روال چند سال گذشته خود، طرح«شبی با موزه» را در دستور کار خود قرار داده، که هنوز هیچ‌کدام از موزه‌های دیگر قرار گرفته در مسیر موزه مادر ایران، در این زمینه هیچ اعلامی نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، موزه ملی ایران مانند دیگر موزه‌های تحت نظر سازمان میراث فرهنگی فعالیت خود را برای نوروز ۹۸ از ۲۸ اسفند سال گذشته آغاز و تا ۱۶ فروردین امسال از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ آن را ادامه می‌دهد. علاوه بر انتخاب این موزه به عنوان یکی از پایلوت‌های «نوروزگاه اقوام ایرانی» و ایجاد غرفه «کودک و نوجوان» در موزه، سه نمایشگاهی که قبل از آغاز تعطیلات نوروز در این موزه فعال شده بودند یعنی نمایشگاه «باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس»، «نمایشگاه گزیده‌ای از چهار دهه کشفیات باستان‌شناسی ایران» و «میراث باستان‌شناسی تهران در موزه ملی ایران» تا بعد از تعطیلات نوروز در این موزه همچنان فعال هستند.

برگزاری «شبی با موزه» در هفتم فروردین نیز برنامه‌ای است که این موزه امسال سومین دوره آن در نوروز و پنجمین دوره‌اش در سطح استان تهران را برگزار می‌کند.

یکی از تفاوت‌های این بازدید نسبت به سال‌های گذشته مدت زمان طولانی‌تر آن است، در سال‌های گذشته موزه بعد از استراحتی دو ساعته به استقبال بازدیدکنندگان شبانگاهی خود می‌رفت، اما امسال قرار است از ساعت ۱۹ تا ۲۳ حضور مردم در موزه ادامه داشته باشد.

در سال‌ِ گذشته علاوه بر اینکه جبرئیل نوکنده - مدیر کل موزه ملی ایران - رایگان بودن شبی با موزه را اعلام کرده بود از همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با این طرح خبر داده بود. از سوی دیگر او از مخاطبان طرح «شبی با موزه» در موزه ملی ایران، خواسته بود تا «در این شب‌نشینی، بازدیدکنندگان همراه خود کیف و وسایل سنگین نداشته باشند، وسایلی که نیاز به بازرسی و کنترل و ایجاد صف‌های طولانی که به زمان زیادی نیاز دارد، همراه خود به موزه نبرند و بدون فلش زدن از موزه فیلم‌برداری و عکاسی داشته باشند. همچنین سه موزه دیگرِ «آبگینه و سفالینه‌های ایران»، «نقاشی پشت شیشه» و «موزه عبرت» به این طرح اضافه شده بودند.

این در حالی است که در طرح شبی با موزه امسال، هنوز درباره‌ی رایگان بودن این طرح، همراهی دیگر موزه‌های قرار گرفته در مسیر تاریخی توپخانه و خیابان سی تیر هیچ صحبتی به میان نیامده است.

درخواست از موزه‌ها برای اجرایی کردن «شبی با موزه»

محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی - اما در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد.

او با بیان اینکه تا این لحظه قرار است موزه ملی ایران به تنهایی طرح شبی با موزه را در نوروز ۱۳۹۸ اجرایی کند، می‌گوید: هنوز هیچ موزه‌ی دیگری برای اجرای این طرح اعلام آمادگی نکرده است، اما امیدواریم مانند سال‌های گذشته دیگر موزه‌ها نیز برای اجرایی کردن «شبی با موزه» با موزه ملی ایران همکاری کنند.

وی تاکید می‌کند: هر چند هنوز اداره کل موزه‌ها، بخشنامه‌ای برای این طرح به موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ نکرده است، اما موزه‌هایی که امکانات اجرایی کردن این طرح را دارند، می‌توانند با موزه‌ی ملی ایران همگام شوند.

او درباره‌ی ساعت کاری موزه‌ها در تعطیلات نوروز نیز توضیح می‌دهد: به همه‌ی موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کرده‌ایم تا زمانی که مردم در فضاهای موزه‌ای هستند، آن‌ها پذیرای مردم باشند، حتی اگر آن بازدید به شب کشیده شود.

وی همچنین به ساعت کاری برخی از فضاهای موزه‌ای مانند «حافظیه» در شیراز اشاره می‌کند که تا یک بامداد باز هستند.

تعطیلی موزه‌های دارای فضای سبز در ۱۳ فروردین

مدیر اداره کل موزه‌ها همچنین اعلام کرد: در روز ۱۳ فروردین - روز طبیعت، برخی موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، مانند سعدآباد و نیاوران که دارای فضای سبز گسترده هستند، تعطیل می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: این کار برای جلوگیری از سیب وارد شدن به فضای سبز موزه‌ها انجام می‌شود.

سر سرباز هخامنشی نوروز خود را در سیستان می‌گذارند

کارگر همچنین از باقی ماندن «سر سرباز هخامنشی» در موزه منطقه‌ای سیستان و بلوچستان تا پایان نوروز خبر داد و گفت: قرار است این اثر تاریخی و ارزشمند در هر کدام از موزه‌های استانی، همراه با مجموعه‌ای از آثار تاریخی ارزشمند موزه‌های استانی به نمایش درآید.

به گزارش ایسنا، بر اساس جدول ساعت کاری بناهای تاریخ استان فارس در نوروز ۹۸؛ مجموعه جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید از ساعت از ساعت ۸ صبح الی ۱۹، حمام وکیل از ساعت ۸ تا ۲۱ فعال هستند. همچنین موزه نارنجستان قوام، باغ جهان‌نما، خواجوی کرمانی، با غ دلگشا و ارگ کریم‌خان زند از ساعت هشت صبح تا ۲۲ فعال هستند.

مجموعه‌های جهانی پاسارگاد، آتشکده فیروزآباد، بی شاپور، موزه بی شاپور و تنگ چوگان کازرون و مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب نیز از هشت صبح تا ۱۸:۳۰ به صورت یکسره باز است. همچنین مجموعه فرهنگی «سعدیه» نیز از ۸ صبح تا ۲۴ و «حافظیه» که پربازدید کننده‌ترین سایت گردشگری کشور به‌شمار می‌آید از ساعت ۸ صبح تا یک بامداد امکان‌پذیر است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: