کردانیسم در دولت روحانی

نگاهی به ابهامات در مدرک دکتری نوبخت

کدخبر: 2322541

آقای نوبخت از روز اولی که آمد به عنوان دانش آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی معرفی شد. این در حالی است که دانشگاه پیزلی وجود ندارد.

نسیم انلاین: آقای نوبخت از روز اولی که آمد به عنوان دانش آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی معرفی شد. این در حالی است که دانشگاه پیزلی وجود ندارد. یک دانشگاهی وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند ( University of the West Scotland ) که پردیسی ( campus) دارد در شهر کوچکی به نام پیزلی ( paisley). کل دانشگاه غرب اسکاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط یک مدرسه کسب و کار ( business school) دارد که MBA می دهد و بالاترین مدرکی هم که ارائه می دهد MBA است. یعنی درجه کارشناسی ارشد. من نمی‌دانم ایشان چگونه دکترا گرفته است. من قبلا هم به دوستان روزنامه نگار گفته‌ام همانطور که موضوع مدرک آقای کردان را پیگیری کردید، باید مدرک آقای نوبخت را هم پیگیری کنید. این سخنان داود سوری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شریف ذر گفتگو با نود اقتصادی موجی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و موجب شد روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه این اظهارات را تکذیب کند.

اما اکانت پایگاه خبری نود اقتصادی در توئیتر درباره این تکذیبیه واکنش نشان داد و نوشت:

سازمان برنامه و بودجه در دفاعیه‌ای اعلام کرده مدرک دکترای نوبخت جعلی نیست و در سال ۲۰۰۵ (سال ۱۳۸۴) موفق به اخذ این مدرک شده با فرض صحت این مطلب، نوبخت در انتخابات مجلس ششم، با عنوان دکتر نوبخت در مجلس حضور پیدا کرد آیا اینکار نوعی کلاهبرداری نیست؟

احمد جانجان دیگر فعال شبکه اجتماعی است که به بررسی جوابیه سازمان برنامه و بودجه پرداخته و نکات جالبی را بیان می‌کند: او در رشته توئیتی با تایید این نکته که دانشگاه پیزلی از قرن نوزدهم وجود داشته و از سال ٢٠٠٧ پس از گسترش به دانشگاه غرب اسکاتلند تغییر نام یافته است. نوشته است: در جوابیه ادعا شده"در سایت این دانشگاه هم تصویر ایشان بعنوان دانش آموخته مشهور و در کنار اسامی افرادی همچون دکتر شمشاد اختر اقتصاددان پاکستانی، دکتر آدام همیلتون اقتصاددان و سیاستمدار اسکاتلندی جز فارغ التحصیلان به نام و برجسته آن دانشگاه در سایت مذکور معرفی شده است. پس از بررسی بسیار، تصویری از دکتر نوبخت بعنوان فارغ‌التحصیل مشهور در کنار افراد مذکور در سایت دانشگاه غرب اسکاتلند یافت نشد اما در سایتی به آدرس https://alumnius.net/university_of_the_we-32120 … هر سه تصویر در کنار هم قرار دارند اما این سایت ارتباطی با دانشگاه غرب اسکاتلند ندارد.

او در ادامه می‌نویسد:‌ با مراجعه به سایت http://WHOis.net به نتایج ذیل دست یافتم: ۱. سایت https://alumnius.net در اکتبر ۲۰۱۶(۲۹ مهر ۹۵) به ثبت رسیده است. ۲. آخرین آپدیت این سایت متعلق به آوریل ۲۰۱۸(۱ اردیبهشت ۹۷) می‌باشد. ۳. تا ماه اکتبر ۲۰۱۹ مهلت دارد و در صورت تمدید نشدن، منقضی خواهد شد. پس ادعای قرار گرفتن عکس جناب آقای دکتر نوبخت در کنار شمشاد اختر و آدام همیلتون اینگرام بی پایه و اساس بوده و صحت ندارد! در ادامه بیانیه سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است"...هم مقطع تحصیلی دکترای Ph.D همراه با عنوان تز و سال اخذ مدرک (٢٠٠٥) در صفحه کتابخانه منعکس شده است." که پس بررسی تز دکترای مورد ادعا در آدرس ذیل به نکات جدیدی دست یافتم https://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.744768 … تز دکترای جناب آقای نوبخت، نه استاد راهنما دارد! نه چکیده و نه اسپانسر... و صرفا در این وب سایت آپلود شده است اما پس از دسترسی به تز دکترای دکتر نوبخت با نکات جالبی روبرو خواهید شد.

پایان‌نامه دکترای مورد ادعای جناب آقای نوبخت با موضوع "نقش قانون کار در روابط کارگر و بازار کار در ایران"! نه دارای آرم دانشگاه است و نه نام و امضای کمیته علمی و نه حتی رشته‌ای که در آن PHD اخذ شده

نکته‌ای که در اولین نگاه با آن مواجه خواهید شد سایز فونت بسیار بزرگ و فواصل عمودی و افقی زیاد بین کلمات و سطور است که برای این پایان‌نامه انتخاب شده! گویی هدف از انتخاب این فونت بسیار بزرگ، صرفا افزایش صفحات پایان‌نامه است که از قضا در بسیاری از صفحات، یک پاراگراف تایپ گردیده!

نکته شیرین بعدی، کیفیت بشدت پایین برخی جداول و نمودارهای ارائه شده است؛ گویی از کتاب دیگری کپی بی کیفیت گرفته شده و در این پایان‌نامه استفاده شده است.

همانگونه که مشاهده می‌کنید، کیفیت چاپی بشدت پایین است به دلیل کپی بودن جداول و نمودارها... اما نکته جالب ماجرا اینجاست که بخش عمده‌ای از این مثلا پایان‌نامه، کپی پیست و ترجمه قانون کار ایران است

شان در سال ۷۴ نیز به عنوان نماینده مردم رشت به مجلس پنجم راه یافته بودند که طبق اذعان خود(اخذ مدرک دکترا در سال ۸۴) دقیقا ۱۰ سال قبل از اخذ مدرک دکترا، باز هم با عنوان دکتر در انتخابات شرکت نموده و به مجلس راه یافته‌اند!

در صفحه ویکی‌پدیای ایشان آمده است"وی دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی، همچنین دکترای مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران می‌باشد " این در حالی است که دانشکده مدیریت و اقتصاد در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است؛ یعنی ۷ سال پس از سال ۷۴!

۱۵ مرداد ۸۷ علی کردان با رای اعتماد مجلس به عنوان وزیر کشور آغاز به کار کرد. کردان ادعا کرده بود که موفق به اخذ مدرک دکترای افتخاری حقوق اساسی از دانشگاه آکسفورد شده‌است و نیز دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس می‌باشد. با استعلام وبگاه خبری-تحلیلی الف، مقام‌های دانشگاه آکسفورد رسماً اعلام کردند که وی نه دکتری افتخاری و نه هیچ مدرک دیگری از این دانشگاه دریافت نکرده‌است. این مساله موجب جنجال سیاسی در کشور و در نهایت سه ماه بعد موجب استیضاع و رای عدم اعتماد مجلس به وی گردید پس از آن مجلس در ماده واحده ای تحت عنوان «قانون مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی» به تصویب رساند که با تأئید شورای نگهبان در تاریخ ۲۵ اسفند ۸۸ به مرحله اجراء درآمد. مطابق ماده واحده مذکور: استفاده از عناوین علمی دکتر،مهندس و مانند اینها که شرایط اخذ آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین می گردد توسط هر فرد برای خود مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تأئید رسمی وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. مرتکبین استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مذکور به مجازات ماده ۵۵۶ فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد. تبصره- استفاده غیرمجاز از عناوین فوق شامل استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تارنما (سایت) یا نطق درمجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی خواهد بود.»

نود اقتصادی در توئیت دیگری از ادامه بررسی خود خبر داده و نوشته: با دانشگاهی که آقای محمدباقر نوبخت، معاون محترم رئیس جمهور ادعا کرده است دکترای اقتصادش را از آنجا اخذ کرده، به صورت رسمی مکاتبه کردیم دانشگاه نیز قول داده طی هفته جاری به مکاتبه پایگاه تحلیلی - خبری «نود اقتصادی» پاسخ دهد بزودی پاسخ استعلام را منتشر خواهیم کرد

حمیدرضا جعفریان

ارسال نظر: