از مبارزه مدنی تا بادبادک های آتشین؛ ابتکار عمل در مبارزه

۵ نکته درباره «راه پیمایی بازگشت»

کدخبر: 2322753

«راهپیمایی بازگشت» که به دعوت حماس از روز ۳۰ مارس (۱۰ فروردین ۹۷) که روز زمین نامیده می شود، آغاز شده و تقریبا در تمامی جمعه‌های یک سال گذشته در مرزهای نوارغزه و سرزمین‌های اشغالی تداوم داشته است. راه‌پیمایی بازگشت روشی جدید و ابتکاری نو از مقاومت فلسطین است که هزاران نفر با راهپیمایی به سوی مرزهای اشغالی، بار دیگر نگاه‌ها را به فلسطین جلب کردند.

نسیم آنلاین : محمد محسن فایضی: «راهپیمایی بازگشت» که به دعوت حماس از روز 30 مارس (10 فروردین 97) که روز زمین نامیده می شود، آغاز شده و تقریبا در تمامی جمعه‌های یک سال گذشته در مرزهای نوارغزه و سرزمین‌های اشغالی تداوم داشته است. راه‌پیمایی بازگشت روشی جدید و ابتکاری نو از مقاومت فلسطین است که هزاران نفر با راهپیمایی به سوی مرزهای اشغالی، بار دیگر نگاه‌ها را به فلسطین جلب کردند . لازم به ذکر است که تاکنون در این تظاهرات‌ها 242 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 30 هزار نفر دیگر زخمی شدند.

۱- مبارزه مدنی؛ روشی موفق

یکی از دستاوردهای مهم راهپیمایی بازگشت در طول یک سال ، نمایان شدن اهمیت مبارزه مدنی یا به تعبیری غیرنظامی حتی علیه یک رژیم کاملاً مسلح و امنیتی است. واکنش وسیع رسانه‌های گوناگون بین‌المللی به کشتارهای صهیونیست‌ها در سرکوب راهپیمایی بازگشت طی یک سال گذشته اهمیت روش مبارزات مدنی را دوچندان می‌نماید .

۲-بادبادک های آتشین؛ ابتکار عمل در مبارزه و ترس صهیونیست ها

یکی از اتفاقات جالب و تازه در راه‌پیمایی‌های بازگشت، استفاده از بادبادک‌هایی است که در میانه خود آتش حمل می‌کنند. این بادبادک‌ها که توسط جوانان در راهپیمایی‌های بازگشت در مرزهای نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی در نزدیکی شهرک‌ها رها می‌شوند اکنون موجب وارد آمدن میلیون‌ها دلار خسارت به رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست در اطراف باریکه غزه شده است. این بادبادک‌ها حتی موجب ایجاد آتش‌سوزی باغ‌ها و مزارع کشاورزی هم شده است. شاید در وهله نخست این‌گونه به نظر برسد که بادبادک‌های آتشین موضوعی چالشی اما موقت است که به راحتی امکان سرکوب وجود دارد. ما مسئله اصلی صهیونیست‌ها چیز دیگری است و آن ترس از شرایط و روند کنونی است. موضوعی که در ادبیات یکی از اعضای کنست به خوبی نمایان است. حاییم یالین عضو کنست رژیم صهیونیستی و ژنرال سابق ارتش رژیم که در یکی از شهرک‌های مجاور غزه سکونت دارد می‌گوید: «بادبادک‌های فلسطینیان باید به چراغ قرمز مراجع تصمیم گیری رژیم صهیونیستی در تل‌آویو تبدیل شود...کسانی که قبلاً اشیائی همچون لوله را به تمسخر می‌گرفتند، امروز می‌بینیم که این اشیاء پیشرفت کرده و به خمپاره تبدیل شده‌اند و کسانی هم که امروز بادبادک‌ها را به تمسخر می‌گیرند، به مرور زمان خواهند دید که این بادبادک‌ها آسمان شهرک‌های اسرائیلی در نزدیکی غزه را احاطه خواهند کرد... فلسطینیان در آغاز از تونل‌ها برای قاچاق کالاهای تجاری از سینا به غزه استفاده می‌کردند و به مرور زمان این تونل‌ها به خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائیل تبدیل شد.»

۳- مقابله به مثل از سوی مخالفان حماس در غزه

در روزهای پایانی سال 97، گروهی در نوارغزه تظاهراتی علیه حماس به بهانه مشکلات اقتصادی و معیشتی این باریکه انجام دادند. این تظاهرات با واکنش های زیادی در رسانه مواجه شد. حمایت صریح رسانه های ضد مقاومت و برجسته سازی آن و مقایسه با راهپیمایی های بازگشت نشان داد که دشمنان حماس در غزه به دنبال استفاده از ابتکار حماس علیه خودش هستند. حماس در واکنش به این تظاهرات آن را نقشه حامیان اسلو و معامله قرن دانست.

۴- تنها جمعه ای که استثنا شد

جمعه 24 اسفند ماه، هیات برگزاری راهپیمایی های بازگشت تصمیم به عدم برگزاری تظاهرات گرفت. اقدامی که در طول یک سال استثنایی بود که تکرار نشده است. این تصمیم در حالی گرفته شد که روزهای قبل آن موشک هایی تل آویو را هدف قرار دادند و علی رغم آنکه حماس و جهاد مسئولیت آن را بر عهده نگرفتند تل آویو پایگاه های مقاومت را بمباران کرد. برخی معتقدند آن وضعیت پیش آمده و رسیدن موشک ها به تل آویو تنها تنور انتخاباتی را برای نتانیاهو گرم تر کرد. عدم برگزاری راهپیمایی بازگشت را هم می توان در راستای این تحلیل دانست و مقاومت سعی در کنترل فضای انتخاباتی کنست رژیم صهیونیستی داشت.

۵-استمرار هوشمندانه؛ راهی برای عبور از محاصره

«راه پیمایی بازگشت یک ابتکاری اجتماعی و اعتراضی از جنس اجتماعی بود که ابتدا با هدف تقابل با محاصره غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس طرح ریزی و اجرا شد. تداوم و استمرار موفق آن فرصت های زیادی را در اختیار مقاومت قرار داده و دستاوردهای آن در برهه هایی چون جنگ دو روزه و عقب نشینی تل آویو از برخی فشار ها علیه غزه کاملا نمایان است.

راهپیمایی بازگشت در حقیقت یک نمایش علنی از اقتدار اجتماعی و همراهی افکارعمومی داخلی غزه با حماس است؛ همین مسئله موجب شد برخی مخالفان داخلی و خارجی حماس به دنبال تست و اجرای تظاهرات علیه حماس در غزه باشند. بی شک تداوم راهپیمایی های بازگشت و توامان شدن آن با ابتکارات جدید و هوشمندی به موقع می‌تواند به دستاوردهای بی نظیری برای اهالی غزه و مقاومت فلسطین منجر شود و از وضعیت انفجاری این باریکه و محاصره چندین ساله آن را دچار تغییرات جدی نماید.

ارسال نظر: