روابط عمومی معاونت صدا اعلام کرد

رادیو در پوشش اخبار سیل چگونه عمل کرد؟

کدخبر: 2323053

۱۴ شبکه رادیویی با  ۱۸۰۶ ارتباط تلفنی  به مدت چهارصد و بیست و چهار ساعت و سی و شش دقیقه  با ۶۶۷کارشناس  از بیست و هشتم اسفند ۱۳۹۷ تا شانزدهم فرودین ۱۳۹۸، در خصوص سیل اخیر و تمهیدات صورت گرفته در این خصوص برنامه‌سازی کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا ، با توجه به اتفاق تاسف‌باری که امسال رخ داد، معاونت صدا همچون دیگر معاونت‌های سازمان صدا و سیما بخشی از برنامه‌هایش را تغییر داد و به پوشش اخبار سیل پرداخت. ضمن این‌که رادیو سفر هم که از ابتدای نوروز شروع به کار کرده بود ، توانست در اتفاقات اخیر اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشد.اعزام گزارشگران میدانی به مناطق سیل زده که تا ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت، از دیگر اقدامات است.

پخش پیام مقام معظم رهبری در خصوص سیل در استان گلستان، اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و هشدارهای لازم بخصوص عشایر غیور کشور، تدابیر اندیشیده شده دراین خصوص و وضعیت در استان‌های مختلف و راهکارهای مهار این معضل، همچنین ارسال گزارش از نواحی مختلف کشور همراه با آگاهی و اطلاع رسانی به هم وطنان، وضعیت راه‌های کشور، نکات مهم در باره وضعیت جاده‌ها و توصیه‌ها‌ی ایمنی برای سفری ایمن و اقدامات اورژانس، ارتباط با راهداری‌ها و هواشناسی و پلیس راه در مورد آبگرفتگی ‌ها ، خسارت‌های وارده ناشی از این بحران در شیراز ، امداد و نجات و شرایط در شهرهای مختلف سیل زده، آخرین وضعیت امداد و نجات از سخنگوی هلال احمر، گفتگو با فرماندار آغ ‌قلا و پخش صحبت‌های فرمانده ارتش و سپاه در مورد رسیدگی به سیل زدگان و باز کردن جاده‌ها توسط ارتش و سپاه، گفتگو در باره حادثه سیل شیراز، اقدامات انجام شده و توزیع مواد غذایی و دارو به سیل زدگان،گزارش از لرستان و ادامه امداد رسانی به مردم،وضعیت مردم سیل زده استان گلستان،اقدامات پلیس راهور و وضعیت راه‌های کشورخبرهای اسکان در مناطق سیل زده ، پرهیز از سفرهای غیر ضروری ، شیوع عفونت در این مناطق، استفاده از تلفن همراه هنگام رعد و برق ممنوع، ارتباط با استودیو پلیس، سیل خوزستان،اخبار مناطق زلزله زده، نحوه برخورد با کودکان در شرایط بحرانی، هشدارهای آتش‌نشانی برای روز طبیعت، ارتباط با ایستگاههای سلامت،ارتباط با سخنگوی ارتش امیر سرتیپ شاهین تقی خانی،نکاتی در باره مسیرهای تفریحی با توجه به احتمال وقوع سیل در تهران، حضور مردمی نیروهای ارتش بین مردم مصیبت زده ، بیان وضعیت جوی ایران در مناطق مختلف تهران، آخرین وضعیت مصدومان و فوت شدگان ، احتمال طغیان رودخانه‌ها در تهران، اقدامات نیروی انتظامی در شهرهای سیل زده، آخرین وضعیت ترافیکی راههای مواصلاتی کشور ، اعلام آخرین وضعیت شهرها و روستاهای گرفتار سیل بخصوص در شهرهای معمولان و پلدختر امداد رسانی گروه‌های جهادی در مناطق سیل زده کشور ، خسارت وارد شده به جنگل‌ها ، مراتع و دام‌ها و وضعیت مدارس پس از سیل ، از مهمترین موضوعات و محورهای مورد گفتگو‌ی این برنامه‌های رادیویی بود.

شبکه‌های رادیویی در برنامه‌ها، فواصل پخش و اخبار همچنین به بازدید نماینده رهبری از مناطق سیل زده گنبد، پیام و دعوت مراجع معظم تقلید، اجازه صرف ثلث سهم امام برای کمک به سیل‌زدگان ، آمادگی روحانیت و حوزه‌های علمیه در کمک رسانی به سیل‌زدگان شمال کشور ، پیام تسلیت مقام معظم رهبری برای این حادثه ویرانگر ، فراخوان برای یاری، پوشش خبرهای نشست ستاد بحران، نشست هئیت دولت و برنامه‌ها برای سیل زدگان و همدردی با خانواده‌های جان باختگان حادثه سیل در نقاط مختلف کشور، پر داختند.

رادیو پیام با 835 ارتباط تلفنی با 20کارشناس به مدت 59 ساعت در اطلاع رسانی این حادثه پیشتاز بوده است که بعد از آن می توان به رادیوسفر با 205 ارتباط تلفنی با 203 کارشناس به مدت 268:02 ،رادیو سلامت با 127 ارتباط تلفنی با 141 کارشناس به مدت 13:45، رادیو گفتگو با 126 ارتباط با 103 کارشناس به مدت 15:06 ، رادیو معارف با 118 ارتباط با 11کارشناس به مدت 9:19 ساعت ، رادیو ایران با 120 ارتباط تلفنی با 25 کارشناس به مدت 15:50 ساعت، رادیو جوان با 77 ارتباط با 39 کارشناس به مدت 16:54ساعت، رادیو تهران با 58 ارتباط با 78 کارشناس به مدت10 ساعت، رادیو صبا با 40 ارتباط به مدت 1:20، رادیو ورزش 29 ارتباط به مدت 2:16، رادیو نمایش با 25 ارتباط به مدت 1:59، رادیو فرهنگ با 18 ارتباط به مدت 3:55، رادیو قرآن با 16 ارتباط با 36 کارشناس به مدت 3:08 و رادیو اقتصاد با 12 ارتباط با 11 کارشناس به مدت 4:02 اشاره کرد.

تغییر کنداکتور رادیو پیام

رادیو پیام از ابتدای شنیدن خبر سیل، با تغییر کنداکتور برنامه‌ها توانست برنامه‌های پخش خود را به صورت سیال و به روز کند. با توجه به این‌که این بارندگی‌ها و سیل اکثر استان‌های کشور را درگیر خود کرده بود، و رادیو سهل‌الوصول‌ترین رسانه مورد استفاده بود ،توانست به کمک مردم بیاید.

ارتباط با مسؤولان ذی‌ربط از مهمترین اقدامات این شبکه رادیویی بود. شهرام ملازاده مدیر رادیو پیام و آوا می‌گوید:ارتباط برقرار کردن با استان‌های سیل‌زده و مسؤولان آن ابتدا برایمان قدری سخت بود؛ اما از روز دوم و سوم عید استاندارها خود با ما تماس می‌گرفتند و ارتباط خیلی خوبی داشتند. تقریبا هر 15 دقیقه با یکی از مسؤولان ارتباط تلفنی برقرار می‌کردیم و شرایط را از آنها جویا می‌شدیم. ملازاده با اشاره به پیگیری وضعیت مردم حاضر در استان‌های سیل‌زده هم می‌گوید: خوشبختانه از روز سه‌شنبه وارد مساله پیگیری شده‌ایم و در کنار اطلاع‌رسانی، بحث پیگیری مطالبات مردم را از مسؤولان دنبال می‌کنیم؛ از آینده این اتفاق می‌پرسیم، به دنبال وضعیت زیرساخت‌ها می‌رویم و با توجه به این‌که شغل دامداری و کشاورزی بسیاری از مردم آن مناطق نابود شده است، شرایط را از آنها جویا می‌شویم. البته قول‌هایی هم از برخی مسؤولان گرفته‌ایم. برای مثال از آنجا که بسیاری از خودروهایی که در سیل آسیب دیدند بیمه بدنه نداشتند، ما با مسؤولان بیمه صحبت کردیم و از آنها خواستیم به آن خودروها هم خسارتی تعلق بگیرد تا بخشی از زیان مردم جبران شود.

ارتباط با فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران و استانداری این مراکز و مدیریت بحران این استانها و مدیریت بحران کشور، اطلاع رسانی در خصوص سیل از طریق سایت پیام و فضای مجازی ، اطلاع رسانی از طریق زیر نویس رادیو نمای پیام در خصوص وضعیت راهها و وضعیت آب و هوا و وضعیت جوی (روزی حداقل 30 ارتباط زنده)از اقدامات این شبکه رادیویی برای مخاطبان و مسافران نوروزی بوده است. ضمن اینکه رادیو تهران در برنامه «تهران من» مستندهایی در باره سیلابها و دلایل زیست محیطی آن‌ها تهیه و پخش نمود.

ارسال نظر: