ویژگی‌های شهید صیادشیرازی به قلم سرلشکر موسوی

کدخبر: 2323279

فرمانده کل ارتش در آستانه فرارسیدن بیستمین سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی در یادداشتی نوشت: «ولایت» صیاد را به مقام قرب و تمکین رساند.

به گزارش ایسنا، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستانه فرارسیدن بیستمین سالگرد شهادت سپهبد شهید صیاد شیرازی طی یادداشتی ویژگی‌های بارز این شهید بزرگوار را در حوزه شخصی، اجتماعی، نظامی و سیاسی به رشته تحریر درآورد.

متن یادداشت این پیشکسوت دوران دفاع مقدس به این شرح است:

«در تقارن بهار طبیعت و معنویت ماه‌های رجب، شعبان و رمضان و سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی باید حسینیه‌ی دل‌ها را با عطر برآمده از وجود ولایتمدار آن شهید معطر سازیم و به شکرانه نعم بی حد و عد خداوند در میثاقی مجدد برای تداوم راه شهیدان از ویژگی‌های آن شهید در دشمن زدایی، ارتقای معرفت و عقلانیت و حرکت پر قدرت به جلو برای تعالی هویت انقلابی، تحکیم اقتدار و بازدارندگی نیروهای مسلح، کار جهادی و ناکامی تهدیدات نظامی و جنگ نرم دشمن و تحکیم اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که در چارچوب «نظریه‌ی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان» تحقق یافتنی است، به سوی تحقق آرمان ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه ) گام بر می‌داریم.

از الزامات و ارزش‌های اساسی این مسیر پرخطر، مهم‌ترین شاخص، «اطاعت ولایی» است، چنانچه این مهم دغدغه اصلی شهیدان بوده است.

اولین و مهم‌ترین دغدغه شهید صیاد شیرازی، تبعیت از ولایت فقیه بود. ایشان در تاریخ ۰۱/‏۰۴/‏۷۷‬ طی یادداشتی این دغدغه را با تمام وجودش در عباراتی آورده است: «موضع ولایت بر ما با این صراحت ابلاغ می‌شود و نباید ما در اجرای آن عاجز باشیم. رضایت خداوند و ولی امر مسلمین از ما، پایه و رکن نجات از تنگناهاست».

شهید صیاد، ولایتمدار بود؛ یعنی اتصال و ارتباط و قرب با ولایت داشت، یک ارتباط و اتصال معنوی، مستحکم و جدانشدنی. شهید صیاد به عنوان مجاهدی نستوه، افسری سرآمد و انقلابی در پرتو هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه بزرگ امام خمینی (ره)، شکوفا شد، به ثمر نشست و این مهمترین درخشش این نسل والا بود، این فرمانده جهادی با الهام از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» که امام بزرگوار به همه ما آموخت، گردنه‌های سخت و تهدیدات بسیار خطرناک دوران دفاع مقدس را پشت سر گذاشت و در ارتقا عزت و پیشرفت نظام در عرصه دفاع و امنیت نقش بی بدیلی را ایفا کرد.

در نظر شهید، ولایت از جایگاه بلند اعتقادی و محتوای عمیق ارزشی برخوردار است که از سرچشمه حقایق باطنی عالم، جان و جهان را حیات بخشیده و بر همه هستی سیطره پیدا کرده است. هُنالِکَ الوِلایهُ لله الحَق… ولایت (و قدرت) از آن خداوند بر حق است (الکهف/۴۴) و البته اسرار و حقیقت ولایت را باید در گوهر وجود پیامبر ( ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) جستجو نمود که عالم غیب و شهود مظهر حقیقت محمدی و ولایت علوی است که جامع جمع کمالات الهی هستند.

ولایتمداری شهید صیاد به معنی قیام به حق است که با دوستی حق و فنای در حق حاصل می‌شود، «ولایت» او را به مقام قرب و تمکین رساند و او از راه دوستی حق، بنده فانی خدا شد و در راه او پایدار و باقی ماند.

«ولایتمداری» شهید صیاد حکایت حقیقت شخصیتی است که استعدادهایش در اثر پیوند با ولایت تامه الهیه و حقیقیه ذات ربوی از راه عبادت و بندگی و رسالت خدمتگزاری به منصه ظهور رسیده است، در نتیجه به مقام «جهاد و شهادت» این منصب‌های رفیع الهی، نائل گردیده است. این معرفت و پیوند با ولایت از آن جهت بسیار اهمیت دارد که ولایت در مکتب اسلام به عنوان اساس و شالوده اسلام، رکن توحید و دژ مستحکم الهی است، موجب تعالی اعمال صالح، عامل برقراری نظم در جامعه و موجب حیات جامعه است.

شهید صیاد بنده خدا بود، سراپا «تسلیم فرمان امام و رهبری» در قول و فعل و در دل، ولایت‌پذیر بود و همواره اطاعت از ایشان را تکلیف خود می‌دانست. برای رسیدن به مقام اطاعت از «قدرت ایمان» بهره‌مند بود و دل را در چشمه‌سار معرفت، از رذائل شستشو می‌داد. «بصیرت» داشتند و می‌دانستند که بی‌بصیرتی، پیروان ولایت را از ولی خدا جدا می‌کند. بصیرت شهید با «صبر و استقامت» در هم آمیخته بود. در بحران‌ها، محدودیت‌ها، سختی‌ها و تنگناها پای ولایت می‌ایستادند و دشمن را نامید می‌کردند.

با تکیه بر اصل پایدار « تولی و تبری» اّشِداء عُلی الکُفارِ و رُحَماءُ بَینَهُم بود، سبک زندگی، مسؤولیت و مأموریت‌های خود را با شاخصه‌های ولایتمداری هدف گذاری می‌کرد و در تقابل با دشمن و استکبار ستیزی همواره در صف اول بود. فرماندهی شجاع و غیور در خدمتگزاری به جامعه، حریص در هدایت و تربیت و نشر معارف دفاع مقدس، در خدمت به امنیت مردم، تمامیت ارضی، تداوم راه شهیدان، در صف مقدم نبرد با دشمنان که هدفی جز انجام وظیفه الهی و پیاده کردن ارزش‌های اسلامی نداشتند.

امید است خدای متعال برکات ولایت را بر ملت‌های مسلمان جاری کند و ما را در تداوم راه شهیدان پایدار و در دنیا و آخرت با ولایت قرار دهد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: