نگاهی آماری به روز انتخابات ۲۰۱۹ کِنِسِت رژیم صهیونیستی

کدخبر: 2323400

براساس قانون انتخابات نتایج صندوق های عادی ۲۴ ساعت پس از آغاز اعلام خواهد شد و یک هفته پس از آن رهبر حزب برنده انتخابات باید اقدام به تشکیل دولت کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حوزه های انتخابی در مناطقی که تعداد رأی دهندگان بیش از 350 هزار نفر و کمتر باشد ساعت 19 و در مناطق با جمعیت بیشتر از این عدد ساعت 22 بوده است.

میزان مشارکت

براساس اعلام کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی، میزان مشارکت در انتخابات تا ساعت 20 روز سه شنبه 61.3 درصد بوده است این میزان مشارکت 1.1 درصد کمتر از انتخابات سال 2015 است. در سال 2015، در همین ساعت، میزان مشارکت 62.4 درصد بوده است. طبق نظرسنجی های اخیر میزان مشارکت شهروندان عرب بسیار پایین بوده است و 52.4 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده اند. این در حالی است که در سال 2015، حدود 63.7 درصد از عرب های ساکن سرزمین های اشغالی در انتخابات شرکت کردند. دلیل این کاهش مشارکت عرب ها این است که آنها نسبت به اینکه این انتخابات در آینده آنها تأثیر مثبت داشته باشد به شدت بد بین هستند.

شمارش آراء

براساس قانون انتخابات، در شهرهای با جمعیت بیش از 350 هزار نفر ساعت 7 صبح شمارش آراء آغاز خواهد شد و در شهرهایی که تعداد رأی دهندگان 350 هزار نفر و کمتر باشد، صندوق های رأی برای شمارش ساعت 8 صبح بازگشایی خواهند شد.

اعلام نتایج

براساس قانون انتخابات نتایج صندوق های عادی که بین 90 تا 95 درصد کل صندوق ها را تشکیل می دهند روز بازگشایی صندوق ها (یعنی 24 ساعت پس از آغاز رأی گیری) اعلام خواهند شد. نتیجه بقیه صندوق ها نیز طی 48 ساعت پس از آن اعلام خواهند شد. طبق همین قانون یک هفته پس از اعلام نتایج نتیجه نهایی انتخابات رسما به رئیس حزب برنده انتخابات ابلاغ خواهد شد.

برهمین اساس روز چهارشنبه نتایج اولیه انتخابات اعلام می شود و روزهای پنج شنبه و جمعه نتیجه نهایی اعلام خواهد شد. در همین راستا روز چهارشنبه 17 فوریه 2019، 28 فروردین 1398، نتیجه نهایی به رهبر حزب پیروز ابلاغ خواهد شد.

پیش بینی های اولیه

براساس آخرین نظر سنجی ها، بنی گانتس با اختلافی کم بر نتانیاهو پیروز خواهد شد و بدین ترتیب مسئول تشکیل ائتلاف برای دولت جدید رژیم صهیونیستی خواهد شد. اما طبق آمار موجود به دلیل اینکه اکثریت کرسی های کِنِسِت در اختیار چپگراها نیست، ممکن است نتواند ائتلاف دولت را تشکیل دهد. اگر کار به این نقطه برسد آنگاه، رهبر حزب دوم که بیشترین کرسی را در انتخابات به دست آوره است مسئول تشکیل دولت خواهد شد و اگر او نیز نتواند ائتلاف دولت را تشکیل دهد انتخابات دیگری برگزار خواهد شد.

برخلاف بنی گانتس، نتانیاهو اگر چه در نظر سنجی ها پایین تر از گانتس قرار گرفت اما شانس بیشتری برای تشکیل ائتلاف دولت خواهد داشت. چرا که نظرسنجی ها نشان داده اند تعداد کرسی هایی که احزاب راستگرا در انتخابات 2019 به دست می آورند بیشتر از چپگراها خواهد بود.

شرکت 40 فهرست در انتخابات رژیم صهیونیستی در سایه رقابت سخت نتانیاهو و گانتس

نگاهی به انتخابات پارلمانی اسرائیل؛ نتانیاهو و بنی گانتس کدام یک بخت بیشتری برای نخست وزیری دارند؟

نتانیاهو و گانتس در روز انتخابات

نتانیاهو روز انتخابات با حضور در پای صندوقی در شهر قدس اشغالی، با مقدس توصیف کردن حضور در انتخابات،یهودیان سرزمین های اشغالی را به حضور برای رأی دادن تشویق کرد. او هشدار داد که گانتس اگر به قدرت برسد ممکن است با احزاب عربی ائتلاف کند. او از آنها خواست فقط به لیکود رأی بدهند چرا که تنها لیکود است که هرگز با احزاب عربی ائتلاف نخواهد کرد و می تواند چپگراها را از همکاری با احزاب عربی بازدارد. او در توئیتی با هشدار به یهودیان، از آنها خواست به راستگراها رأی بدهند چرا که اگر عجله نکنند مجبور خواهند بود یک دولت چپگرا داشته باشند.

در مقابل بنی گانتس که در «روش هاعین» محل تولدش پای صندوق رفته بود از یهودیان سرزمین های اشغالی خواست به مسئولیت خود در قبال حمایت از دموکراسی پایبند باشند و با هم به سمت یک طلوع و تاریخ جدید حرکت کنند.

گفتنی است نتانیاهو و حزب لیکود با استدلال «تضمین رأی گیری عادلانه» اقدام به بهره گیری از 1300 دوربین مخفی در حوزه های انتخابی عرب نشین کردند. اقدامی که با تصریح کمیته مرکزی انتخابات غیر قانونی اعلام و دوربین های مربوطه جمع آوری شد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: