چراغ سبز اتحادیه اروپا برای تعویق مجدد تاریخ برگزیت

کدخبر: 2323403

بسیاری از مقامات بلندپایه اروپایی از جمله "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در آستانه نشست ویژه اروپایی درباره برگزیت تعویق مجدد تاریخ خروج را البته تحت شرایطی امکان پذیر دانستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، ترزا می، نخست وزیر انگلیس می تواند به تعویق مجدد تاریخ برگزیت امیدوار باشد. "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان تعویق تاریخ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تا پایان سال 2019 و یا شروع سال 2020 ممکن ارزیابی کرده است.

بر اساس اطلاعات محافل شرکت کننده در یک نشست فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی، آنگلا مرکل گفته است که در نشست ویژه روز چهارشنبه سران اروپایی درباره برگزیت، مسئله تعویق انعطاف پذیر تاریخ برگزیت مطرح می شود.

پیش از آن نیز مرکل به مدت یک ساعت و نیم با نخست وزیر انگلیس در دفتر صدر اعظم درباره برگزیت گفتگو کرده بود. مرکل و ترزا می می خواهند از یک خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا در 12 آوریل (روز جمعه) جلوگیری کنند.

ترزا می امیدوار به تعویق تاریخ برگزیت تا 30 ژوئن است. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی تمدید انعطاف پذیر تاریخ برگزیت تا حدود دوازده ماه را پیشنهاد داده است. این پیشنهاد قرار است در نشست ویژه سران اروپایی در روز چهارشنبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

فرانسه می خواهد از مشارکت انگلیس در انتخابات ریاست کمیسیون جدید اتحادیه اروپا در صورت تعویق تاریخ برگزیت جلوگیری کند. یک نماینده دولتی در پاریس اعلام کرد که پاریس این را منطقی می داند که انگلیس در مذاکرات بودجه اتحادیه اروپا شرکت نکند.

آخرین رایزنی های ترزا می با سران اروپایی برای دستیابی به طرح تعویق مجدد برگزیت

کمیسر اتحادیه اروپا: چین بزرگترین برنده مناقشات برگزیت است

شهروندان آلمانی برگزیت را مهم ترین موضوع سیاسی می دانند

بر اساس اطلاعات دیپلمات ها هیچ یک از 27 عضو اتحادیه اروپا در مشاوره هایی که روز سه شنبه در لوکزامبورگ انجام گرفت با این مسئله موافقت نکردند که انگلیس بدون توافق و به صورت سخت و نامنظم روز جمعه این اتحادیه را ترک کند. همه می خواهند از خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در پاسخ به این پرسش که آیا روز جمعه خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا اتفاق خواهد افتاد گفت: مطمئنا خیر. البته وزرای اروپایی هنوز درباره هیچ تاریخی برای تعویق تاریخ برگزیت با هم توافق نکرده اند. در محافل شورای اروپایی درباره تمدید تاریخ برگزیت تا 30 ژوئن و یا مدت طولانی تر بحث می شود.

به نوشته نشریه "دی سایت" آلمان البته سیاستمداران بلند پایه اروپایی مسئولیت برای یک خروج منظم و یا نامنظم را تنها بر عهده انگلیس می دانند.

"میشل بارنیر"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت تاکید کرده است که اتحادیه اروپا اساسا برای تمدید مجدد تاریخ برگزیت آماده است. اما باید این امر به صورت هدفمند انجام گیرد. وی افزود: اگر انگلیس می خواهد از یک برگزیت نامنظم جلوگیری کند باید به توافق برگزیت رای دهد. این مسئولیت بر عهده لندن است. اتحادیه اروپا این توافق را دیگر تغییر نخواهد داد.

بارنیر همچنین از شرایط پیچیده و دشوار سخن گفته و در عین حال تصریح کرد که این جامعه آماده است که به عنوان مثال در یک بیانیه سیاسی مناسبات آینده با اتحادیه اروپا را بهبود بخشد و از جمله درخواست های اپوزیسیون انگلیس برای اتحادیه گمرکی را مورد توجه قرار دهد.

در گفتگوهای امروز وزرای اروپایی نیز همه وزرا بر این مسئله تاکید کردند و وزیر امور اروپایی رومانی در این باره گفت که تمدید تاریخ برگزیت یک ابزار بوده و هدف نیست. وی همچنین تاکید کرد که ترزا می باید یک تصمیم آشکاری را ارائه دهد تا این تمدید را توجیه کند.

مایکل رات، معاون اروپایی وزارت امور خارجه آلمان هم شرایط را بسیار بسیار دلسرد کننده ارزیابی کرد. وی درباره مذاکرات انجام گرفته بین لندن و اپوزیسیون ابراز دلسردی کرده و گفت: تا به حال هیچ تغییری در این راستا دیده نشده است.

وی تصریح کرد که ما در اینجا در یک شرایط بسیار بسیار دلسرد کننده حرکت می کنیم. اتحادیه اروپا باید بالاخره به تکالیف و مسائل آینده خود بپردازد و نمی تواند تنها خود را درگیر مسئله برگزیت کند. وی افزود: هیچ کس خواهان یک برگزیت نامنظم نیست. اما بدون بحث درباره جایگزین های مشخص، خطر یک برگزیت نامنظم در نهایت رفع نمی شود.

رات همچنین در مصاحبه ای با روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان تاکید کرد که یک شانس برای تمدید تاریخ برگزیت را من تنها وقتی می بینم که نهادهای اروپایی شایسته عمل باقی بمانند.

توافق برگزیت ترزا می با اتحادیه اروپا تا به حال سه بار در پارلمان انگلیس رد شده است.

ترزا می نخست وزیر انگلیس در حالی که تاریخ مقرر برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا نزدیک می شود تلاش می کند اتحادیه اروپا را برای تعویق مجدد برگزیت متقاعد کند تا بتواند به راه حلی برای خروج منظم دست یابد. در صورتی که وی نتواند اتحادیه اروپا را متقاعد کند سناریوی خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به وقوع خواهد پیوست که عواقب اقتصادی بسیار فاجعه باری برای هم انگلیس و هم اتحادیه اروپا و از جمله آلمان خواهد داشت.

"ترزا می" نخست وزیر انگلیس اخیراً طی نامه ای به «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا خواستار تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا تاریخ 30 ژوئن 2019 (9 تیرماه) شده است.

ترزا می همچنین از آمادگی دولت برای آماده سازی این کشور برای شرکت در انتخابات اروپایی که از 23 تا 26 ماه می (2 تا 5 خرداد ماه) برگزار می شود خبر داد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: