آزادی‌خواه: می‌شد از فروریختن یخچال خشتی میرفتاح ملایر جلوگیری کرد

کدخبر: 2323446

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: در مجموع هفت نفر از هم‌استانی‌ها و همشهری‌هایمان را در سیلاب نوروزی از دست دادیم که پنج تن از فوتی‌ها از همشهری‌های ملایری بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا در گزارشی از آثار مخرب سیل نوروزی در شهرستان حوزه انتخابیه‌اش، گفت: موقعیت جغرافیایی شهرستان ملایر و نهاوند در جنوب استان همدان و هم‌مرز بودن با استان لرستان موجب شد عواقب سیلاب نوروزی دامن مردم این دو شهرستان را هم بگیرد.

وی ادامه داد: به دلیل بحرانی شدن وضعیت سیلاب و آبگرفتگی مناطق جنوب استان برق ۴۰ روستای ملایر به دستور ستاد مدیریت بحران در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین ۹۸ برای حفظ ایمنی، جلوگیری از برق‌گرفتی مردم و پیش‌گیری از انفجار پست‌های برق قطع شد. همچنین در پی بحرانی اعلام شدن وضعیت جوی از سوی سازمان هواشناسی مجبور به تخلیه حدود ۱۰ روستا شدیم. سیلاب موجب زیر آب رفتن انبار نفت ملایر، آبگرفتگی بخشی از مسکن مهر ملایر که در آبراه‌های دامنه کوه احداث شده‌اند و جوشیدن آب از کف منازل مسکونی مردم بودیم که زندگی مردم این مناطق را به طور کامل مختل کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به بحران‌های به وجود آمده ناشی از سیل در شهرستان ملایر، گفت: در یک روستا یک زوج به دلیل بی‌توجهی به هشدارهای بخشدار و به دلیل غافلگیر شدن در خواب، منزل مسکونی بر سرشان تخریب شد و زیر آوار جان به جان‌آفرین تسلیم کردند. علاوه بر این ۶۰ درصد یخچال خشتی میرفتاح مربوط به دوره قاجاریه که جزو آثار ملی ثبت شده بود به دلیل شدت بارندگی‌ها فرو ریخت که البته با اقدامات پیشگیرانه سازمان میراث فرهنگی استان می‌شد از آسیب دیدن و فرو ریختن این اثر ملی جلوگیری شود که متاسفانه به دلیل ضعف مدیریتی این اتفاق نیفتاد.

آزادی‌خواه در عین حال عملکرد ستاد مدیریت بحران و استاندار همدان در مدیریت شرایط اضطراری سیلاب جنوب همدان را خوب توصیف کرد و افزود: بر خلاف برخی جوسازی‌ها استاندار همدان از ابتدای سیلاب در منطقه حضور داشت، به مرخصی نرفت و جلسات ستاد مدیریت بحران را به موقع و ضابطه‌مند در سطح استان، شهرستان ملایر و بخشداریها تشکیل داد. بنده انصافا از نزدیک شاهد درگیر بودن استاندار، فرماندار، بخشدار، ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی ملایر در امدادرسانی به سیل‌زدگان بودم و با فداکاری‌های این عزیزان بحران به موقع و به خوبی مدیریت شد که جا دارد از تک تک این عزیزان به صورت ویژه تشکر کنم.

وی با اشاره به تمهیدات استاندار همدان قبل از شروع سیلاب، گفت: استاندار یک روز قبل از شروع بارندگی‌ها از سد بزرگ ملایر بازدید کرد، آب پشت سد اندازه‌گیری شد و دستور باز شدن دریچه‌های سد را صادر کرد. همین اقدام به موقع مانع از حوادث ناخوشایند بعدی و وارد شدن تلفات انسانی و مالی بیشتر به جنوب استان شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: