معدوم‌سازی ۳۵ تن ماده غذایی مشکوک در مناطق سیل‌زده/ توزیع کلر بین مردم

کدخبر: 2323483

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص نظارت بر سلامت غذای مصرفی مردم در مناطق سیل زده گفت: تا کنون ۳۵ تن ماده غذایی مشکوک به فساد یا آلوده نیز معدوم شده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ محسن فرهادی، درخصوص اقدامات عملیاتی وزارت بهداشت در حوزه سلامت محیط و ارتقای بهداشت در مناطق سیلزده کشور بیان کرد: علاوه بر فعالیت ها و نظارت های دوره ای در سطح کشور، با وقوع سیل در برخی استان ها، این نظارت ها با شدت بیشتری انجام می شود.

وی، نظارت بر سلامت آب شرب و کنترل آن، دفع فاضلاب و پسماندها، سلامت غذا، بهداشت سرویس های بهداشتی و حمامها، آلودگی ناشی از باقی ماندن لاشه حیوانات، از بین بردن جوندگان و حشرات و ارتقای سطح بهداشت در محل اسکان موقت مردم سیلزده را از جمله اقدامات بهداشت محیط در مناطق سیلزده برشمرد و گفت: در حوزه پایش سلامت آب، میزان کلر آزاد باقی مانده در سیستم شبکه در مناطق سیل زده مورد سنجش قرار گرفت و به شرکت های آب و فاضلاب و وزارت نیرو اعلام کردیم که کلر آب آشامیدنی را به میزان یک میلی گرم در لیتر افزایش دهند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص سنجش میزان کلر آزاد باقی مانده در آب مصرفی مردم در مناطق سیل زده، گفت: در تمام استان های درگیر سیل به دلیل افزایش خطر آلودگی، کنترلها و سنجش سلامت آب آشامیدنی را افزایش داده ایم.

وی ادامه داد: از ابتدا تا پایان روز 16 فروردین ماه 98، در استان گلستان در مناطق شهری، 2 هزار و 86 مورد و در مناطق روستایی 6 هزار و 63 مورد سنجش کلر انجام شده است، این میزان در استان لرستان در مناطق شهری، 3 هزار و 310 مورد و در مناطق روستایی 10 هزار و 574 مورد، در استان مازندران در مناطق شهری، 3 هزار و 36 مورد و در مناطق روستایی، 15 هزار و 7 مورد، در استان کرمانشاه، در مناطق شهری، 2 هزار و 315 مورد و در مناطق روستایی 3 هزار و 60 مورد، در استان ایلام در مناطق شهری، 554 مورد و در مناطق روستایی 677 مورد، در استان خوزستان، در مناطق شهری، 4 هزار و 950 مورد و در مناطق روستایی، 7 هزار و 80 مورد، بوده است. همچنین، سنجش کلر آب آشامیدنی در برخی استان ها همچنان ادامه دارد.

فرهادی با بیان اینکه بعد از سنجش میزان کلر آب شرب، کنترل میکروبی آب در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: در اهواز 95 مورد، دزفول 137 مورد، لرستان 463 مورد، یاسوج 614 مورد، ایلام 116 مورد و در گلستان 171 مورد، نمونه برداری میکروبی از آب آشامیدنی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت تحت کنترل بوده و مشکلی وجود ندارد، افزود: در برخی قسمت ها که آب قطع است، تانکرهای آبرسانی تعبیه شده و همکاران بهداشت محیط بر سلامت آب تانکرها نیز نظارت مستمر دارند. در مناطقی که آب شرب کلرینه شده و تانکر آب نیز وجود ندارد و به منابع نامطمئن آب دسترسی دارند، در بین ساکنین کلر یک درصد مادر توزیع میشود، یعنی کلر در شیشه های مخصوصی آماده شده و به مردم آموزش داده شده که قبل از مصرف، آب آشامیدنی خود را کلرینه کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص نظارت بر سلامت غذای مصرفی مردم در این مناطق خاطرنشان کرد: از 11 هزار و 364 مورد مرکز تهیه و توزیع غذا، بازرسی انجام شده و 100 مورد نمونه آزمایشگاهی گرفته شده است، همچنین، 35 تن ماده غذایی مشکوک به فساد یا آلوده نیز معدوم شده است.

وی با بیان اینکه از کمپ ها و محل اسکان مردم به صورت روزانه بازرسی می شود، عنوان کرد: در تمام نقاط مناطق سیلزده، مواد غذایی که توزیع میشود، قبلا کنترل شده و علاوه بر نمونهبرداری ها، مورد سنجش قرار می گیرد. تاکنون 81 هزار و 634 مورد سنجش پرتابل مواد غذایی انجام شده است.

فرهادی گفت: مشکل ازدیاد حشرات و جوندگان هنوز جدی نیست، اما برای پیشگیری از این معضل، مواد گندزدا، سموم و حشرهکش ها نیز تامین شده تا در مواقع لزوم استفاده شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: وزارت بهداشت با ابلاغ بخشنامه ای به دانشگاه های استان های درگیر سیل، تاکید کرده، در مناطقی که سیلاب فروکش کرده، اقدامات لازم انجام فورا انجام شده و از لحاظ جمع آوری پسماندها و لاشه های حیوانات نظارت کافی صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: مردم به نوبه خود باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و از توصیه های کارشناسان بهداشت غافل نشوند. از آب سیلاب روان در شهرها به هیچ وجه استفاده نکنند، این آب ها دارای آلودگی های بسیاری است. بنابراین در درجه اول، هر فردی باید مراقب سلامت خود بوده و به بهداشت فردی اهمیت دهد.

فیلم/ گروه های جهادی مدارس سیل زده گلستان را برای دانش آموزان آماده می کنند

کردوانی: روستاهای سیل زده حاشیه رودها را به نواحی مرتفع تر منتقل کنید / سیل هم قربانی سوءمدیریت شد

ارسال محموله زیستی و بهداشتی توسط سازمان تدارکات پزشکی برای سیل زدگان

مراقبت از بیماریهای غیرواگیر در اولویت مناطق سیل زده

ارائه خدمات بهداشتی درمانی سرپایی به بیش از 37 هزار سیل زده گلستان

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: