سراج: بخش زیادی از خسارت‌های سیل اخیر به خاطر خطای انسانی است

کدخبر: 2323486

رئیس سازمان بازرسی در جریان بازدید از سد لتیان گفت: بخش زیادی از خسارتهای سیل اخیر به خاطر خطای انسانی است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی سراج در جریان بازدید از سد لتیان در جمع مدیران و کارکنان شرکت آب منطقه ای تهران با تبریک سوم شعبان و میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار، با اشاره به حضور پاسداران هم در جنگ و هم درحوادث غیرمترقبه از جمله سیل اخیر، گفت: وقتی نیروهای سپاه در بحبوحه بحران میان کارزار هستند، برخی چه در داخل و چه در خارج از کشور شروع به انتقاد و حمله به این عزیزان می کنند. البته پاسداران ما به این موضوعات و این که چه کسی انتقاد و یا چه کسی تعریف می کند، توجهی نمی کنند و تلاششان این است که وظیفه شان را به نحو احسن انجام دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به رشادت های نیروهای سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: در جریان سیل اخیر در استان هایی که برای بازدید رفتم، از نزدیک تلاشهای نیروهای مسلح به ویژه نیروهای مخلص سپاه و بسیج را حتی در روستاهای دورافتاده نیز مشاهده کردم. در هر شهر و روستای سیل زده ای ، تعدادی از برادران سپاهی و بسیجی حضور داشته و به کمک سیل زدگان آمده بودند. البته جا دارد همینجا از وزیر محترم کشور، استاندار خوزستان و کرمانشاه و سایر مسئولینی که شبانه روز در حال خدمت رسانی به مردم سیل زده هستند، نیز تشکر و قدردانی کنم.

سراج با اشاره به نقش عامل انسانی در خسارت سیل گفت: متأسفانه خطا و عامل انسانی در حجم خسارت سیل خیلی زیاد بوده است. از جمله آن می توان به از بین بردن مسیل ها، آبخیزدارها، آبخوان ها و پوشش گیاهی اشاره کرد. درصورتی که در بارندگی های شدید، قسمت اعظم آب توسط این نواحی گرفته می شود و مقدار کمی که جریان پیدا می کند، خطری برای ساکنین روستاها و شهرها ندارد.

وی در ادامه، عدم پیش بینی بارندگی شدید طی 40 سال گذشته را یکی دیگر از عوامل اصلی سیل دانست و گفت: کسی تصور نمی کرد شاهد این حجم از بارندگی در کشور باشیم و این باعث شد اکثر مسیل ها حتی در پایتخت تغییر کاربری داده شود و یا عرض مسیل ها کاهش یابد. بنابراین اگر قانون رعایت شده و در منافع ملی هماهنگ عمل می شد، شاهد این حجم از خسارت سیل نبودیم.

رئیس سازمان بازرسی افزود: هر دستگاهی به اندازه خود در این حادثه دخیل است اما مهمترین نکته این است که باید از وقوع حوادث مشابه در آینده پیشگیری کرد و با سهل انگاری، بارش باران و رحمت الهی را به نقمت تبدیل نکنیم.

وی با اشاره به توجه ویژه رئیس قوه قضائیه درباره ریشه یابی علل وقوع سیل اخیر گفت: قوه قضائیه آماده هرگونه همکاری درباره پاک سازی مسیل ها است. خوشبختانه آیت الله رئیسی با حساسیت ویژه، موضوع را پیگیری می کنند و به سازمان بازرسی تکلیف کردند که به دور از فضای هیجانی، یک کار دقیق و تحقیقی در این زمینه انجام شود تا مشخص شود که آیا مسئولان و دستگاه هایی که براساس قوانین موجود، تکلیف قانونی داشته اند، وظایف خود را در زمینه پیش بینی، پیشگیری و کاهش آسیب، انجام داده اند یا خیر. این موضوع هم معطوف به یک مسئول خاص یا مقطع زمانی خاص نیست؛ و عملکرد همه مسئولانی که در این عرصه، مسئولیتی در هر دوره زمانی داشته اند، توسط سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه همه باید پاسخگوی عملکرد خودمان در هر دوره ای باشیم، تصریح کرد: من امروز مسئول هستم ولی نمی توانم هر کاری که دلم بخواهد انجام بدهم و بعد هم بازنشست بشوم و دیگر به کسی پاسخگو نباشم. بلکه همه در برابر اعمال و تصمیماتی که اتخاذ می کنیم، باید پاسخگو باشیم. اگر مسیل ها سال به سال لایروبی می شد شاهد این حجم از خرابی ها نبودیم. باید مشخص شود که مسئول لایروبی چه دستگاهی است و چرا به وظیفه خود عمل نکرده است. البته به علت رسوبات چندین ساله، لایروبی این مسیل ها بسیار دشوار شده است. چون این رسوبات چندین سال لایروبی نشده و محکم شده است. اما الآن باید با هر سختی که هست انجام شود و اگر ساخت و سازی در مسیل ها شده، پاک سازی شود. الآن خواست مردم این است و هیچ مسئولی نمی تواند از آن فرار کند.

وی در پایان گفت: مجلس نیز در حال حاضر پای کار است و می تواند به لحاظ قانون گذاری به دستگاه های مسئول کمک کند. الآن فضای خوبی فراهم شده و می طلبد که همه با همکاری یکدیگر مشکلات را از سر راه برداریم.

در ابتدای این بازدید سید حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران توضیحاتی در خصوص وضعیت سدهای تهران و بخصوص سد امیرکبیر و لتیان در سیلاب اخیر ارائه کرد و گفت: در سیلاب اخیر در سد امیرکبیر و لتیان، اگر اقدامات به موقع و پیش بینی های لازم صورت نمیگرفت باعث آب گرفتگی بخش های پایین دست و همچنین ایجاد مشکل در تأمین آب شرب تهران و کرج به دلیل آلودگی آب می شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به تجاوزات زیاد در بستر رودخانه های پایین دست سدها مانند رودخانه آهار، لواسان، جاجرود و کرج گفت: اگرچه از سال 91 اقدامات خوبی در خصوص تخریب ساخت وسازهای غیرمجاز در بستر رودخانه ها صورت گرفته اما کافی نیست و عزم ملی می طلبد، لذا از قوه قضاییه می خواهیم که کمک کند تا بتوانیم آزادسازی بستر رودخانه ها را با قدرت پیگیری کنیم.

سید حسن رضوی عدم رسوب برداری به موقع مسیل ها، تداخل وظایف بین نهادهای ذیربط و همچنین برداشت زیاد شن و ماسه از بستر رودخانه ها را از دیگر عوامل بحران ساز در زمان سیل اعلام کرد.

در ادامه این بازدید، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از «مناطق رانشی خطرساز در اطراف سد لتیان»، «خروجی تونل سد لار-کارخانه سگمنت سازی» ، «پروژه مهار آب نشتی سد لار» و «طرح تخریب وآزاد سازی حریم رودخانه جاجرود» بازدید به عمل آورد.

بازدید رییس سازمان بازرسی از مناطق سیل خیز تهران

حجت الاسلام رئیسی: سازمان بازرسی دلایل وقوع سیل در گلستان را بررسی می کند/ در سختی ها کنار هم هستیم + فیلم

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: