تهیه نقشه تراکم جمعیت جهان با هوش مصنوعی فیس بوک

کدخبر: 2323501

تازه‌ترین برنامه جاه طلبانه فیس بوک، استفاده از هوش مصنوعی برای اندازه گیری تراکم جمعیت در جهان است. این شرکت از سال ۲۰۱۶ در حال برنامه ریزی در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورج ، فیس بوک پیش از این نقشه تراکم جمعیتی ۲۲ کشور جهان و سپس همین نقشه را در ارتباط با اکثر کشورهای آفریقایی تهیه کرده بود و حالا قصد دارد نقشه تراکم جمعیت کل جهان را تهیه کند.

تهیه این نقشه‌ها امری بسیار پرچالش است و اگر چه امروزه نقشه‌های دقیق ماهواره‌ای در دسترس انسان‌ها قرار دارد، اما تهیه نقشه تراکم جمعیتی جهان با استفاده از این تصاویر مستلزم جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد تک تک ساختمان‌ها، داده‌های آماری همه شهرها و روستاها و غیره است.

این کار در برخی نقاط جهان و به خصوص کشورهای آفریقایی کار ساده ای نیست و باید توجه داشت در این قاره نقاطی وجود دارد که نزدیک به ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارند، اما در آنها کمتر از ۵۵ هزار نفر زندگی می‌کنند.

حل این مشکل نیز با ارائه اطلاعات و تصاویر جمع آوری شده به یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته و پردازش آنها از این طریق ممکن است. مهندسان فیس بوک برای خودکار سازی این فرایند یک سیستم رایانه‌ای را آموزش داده اند تا به طور خودکار قادر به شناسایی ساختمان‌های موجود در تصاویر ماهواره‌ای باشد. این سیستم سپس از داده‌های آماری موجود برای محاسبه جمعیت هر ساختمان، هر محله و در نهایت هر شهر یا روستا استفاده می‌کند.

این سیستم از سیستم مورد استفاده در سال ۲۰۱۶ هوشمندتر و سریع‌تر است و برای تهیه نقشه تراکم جمعیت قاره آفریقا از حدود ۱۱.۵ میلیارد تصویر ۶۴ در ۶۴ پیکسل استفاده کرده است. قرار است اجرای طرح جدید فیس بوک با همکاری پژوهشگران دانشگاه کلمبیا صورت بگیرد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: