ارتباط نفت، تالاب هورالعظیم و سیلاب اخیر

کدخبر: 2323544

در حال حاضر تولید از میادین نفتی غرب کارون که با تالاب هورالعظیم در ارتباط هستند، بدون کاهش تولید، ادامه دارد و تأسیسات نفتی حاضر در این تالاب، محدودیتی را برای ورود آب به تالاب ایجاد نکرده‌اند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هورالعظیم یکی از بزرگ ترین تالاب های خوزستان، در جنوب غربی کشور واقع شده است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.

تالاب هورالعظیم با فعالیت های توسعه ای صنعت نفت کشور نیز گره خورده به طوری که بخش عمده منطقه میدان نفتی آزادگان شمالی در بخش شمالی هورالعظیم در حوضچه 1 و 2 واقع شده است. منطقه میدان نفتی آزادگان جنوبی نیز در ضلع جنوبی حوزه تالابی در حوضچه 3، 4 و 5 قرار دارد.

همچنین میدان نفتی یادآوران که در خارج از حوزه تالاب قرار دارد و میدان یاران در بخش شمالی و جنوبی که در نوار مرزی ایران و عراق در حوضچه 4 و 5 قرار دارد، این تالاب را متأثر از خود کرده اند.

نزدیک ترین مراکز شهری به میادین نفت غرب کارون شهرهای دارخوین، هویزه و سوسنگرد است و اکثر وسعت میادین نفتی بر روی اراضی تالابی و مرتعی قرار گرفته است.

در سیلاب های اخیر استان خوزستان، 40 تالاب بزرگ و مهم کشور آبگیری شد که یکی از این تالاب ها هورالعظیم است. آبگرفتگی و پس زدگی آب سیلاب در روستاها و شهرهای اطراف تالاب، شایعاتی را در بین مردم و فضای رسانه ای کشور مطرح کرد که صنعت نفت از ورود آب به برخی حوضچه های تالاب که فعالیت های نفتی در آنها انجام می دهد جلوگیری کرده و این اقدام شرکت ملی نفت موجب ورود آب به زمین های کشاورزی و منازل مسکونی مردم در نزدیکی تالاب شده است.

عبدالله طواف معاونت پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت در این خصوص گفت: دولت در سال 72 تصمیم گرفت برای این که منابع آب شیرین به عراق منتقل نشود یک دایک را در هورالعظیم احداث کند ولی متاسفانه عده ای در فضای مجازی و در برخی جلسات مدعی شدند جاده ها و دایک ها را نفت ساخته است اما این اشتباه است. طواف با بیان اینکه از سال 95 تاکنون حوضچه های سه و چهار و پنج تالاب هورالعظیم آبگیری شده است، عنوان کرد: هیچ مانعی از سوی نفت برای این که آبی وارد هور شود وجود نداشته و ندارد. گاها در حین عملیات اجرایی ممکن است آبی را محصور و نقطه ای را خشک کنیم اما دوباره آبگیری انجام می شود و محدوده مد نظر در تالاب پرآب می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مجموع پنج حوضچه طبیعی هورالعظیم -که تمام بخش ها و تاسیسات نفتی در آنجا وجود دارند- آب هست و در کل تاسیسات در نقاطی هستند که آب وجود دارد. در چند روز گذشته به دلیل فشار سیل به مردم جنوب غرب منطقه، سعی کردیم تا زمین هایی را آبگیری کنیم که آب به شهر فشار وارد نکند. معاونت پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: متاسفانه در سال های خشکسالی برخی از مردم به دلیل مشکلات کم آبی خود را به حریم رودخانه نزدیک و کشاورزی کردند. برخی از آن ها وارد هورالعظیم شدند و کشاورزی کردند و این مساله تا زمانی که هور خشک بود، مشکلی نداشت اما امسال با هجوم آب هیچ یک حاضر به تخلیه آن نقاط نشدند و متاسفانه این اتفاق باعث شد حجم آب به گونه ای بالا بیاید که برای مثال در دو سه نقطه شهر رفیع سیل بند شکسته شد.

طواف با بیان اینکه تا رودخانه ها به مسیر طبیعی خود بازنگردند هر سال با سیلاب روبرو هستیم، ادامه داد: در بستر رودخانه ها کشاورزی شده و ساخت و ساز صورت گرفته و پرورش ماهی ایجاد شده است و این مسایل مشکلاتی را در بحث سیلاب برای مردم مناطقی همچون رفیع و دشت آزادگان به وجود می آورد. وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از تاسیسات مجموعه نفت در تالاب هورالعظیم در اثر سیلاب خسارتی ندیده است. در مجموعه عملیات تولید هیچ وقفه ای نداشته و بیش از 100 نقطه بحرانی در مجموعه هور العظیم را نیز ترمیم کرده ایم.

از اینرو، در حال حاضر تولید از میادین نفتی غرب کارون که با تالاب هورالعظیم در ارتباط هستند، بدون کاهش تولید، ادامه دارد و تأسیسات نفتی حاضر در این تالاب، محدودیتی را برای ورود آب به تالاب ایجاد نکرده اند.

تکذیب مخالفت صنعت نفت با هدایت جریان آب به سوی هورالعظیم

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: