پایگاه میدل‌ایست‌آی فاش کرد

نقش موساد در کودتای سودان

کدخبر: 2323615

دهم اسفند ۱۳۹۷ پایگاه میدل‌آیست‌آی فاش کرد «صلاح عبدالله القوش»، رئیس دستگاه اطلاعاتی سودان، در حاشیه نشست امنیتی مونیخ دیدار محرمانه‌ای با «یوسی کوهن»، رئیس سازمان جاسوسی موساد داشته است. 

دهم اسفند ۱۳۹۷ پایگاه میدل‌آیست‌آی فاش کرد «صلاح عبدالله القوش»، رئیس دستگاه اطلاعاتی سودان، در حاشیه نشست امنیتی مونیخ دیدار محرمانه‌ای با «یوسی کوهن»، رئیس سازمان جاسوسی موساد داشته است.

این دیدار با هماهنگی مصر و تحت حمایت عربستان سعودی و امارات برگزار شده بود.

پشت پرده کودتا؛ مثلث کوشنر، بن سلمان و نتانیاهو

عمرالبشیر به ویژه در موضوع دخالت ها و نقش پررنگ اسراییل در تقسیم سودان، دل خوشی از اسراییل نداشت. با عربستان در موضوع سوریه و رفتن اسد همراهی مورد انتظار ریاض را نداشت. نتانیاهو نیز گفته بود که از عدم استقبال عمرالبشیر از طرح عادی سازی روابط با اسراییل خشمگین و ناراحت و برخلاف جو کنونی جهان عرب است. عمر البشیر با وسوسه دلارهای سعودی از ایران فاصله و در یمن فعال شد اما مثلث کوشنر، بن سلمان و نتانیاهو تصمیم گرفت فرد جدیدی روی کار بیاورند که هم وابسته باشد هم دوست اسراییل چراکه سودان به لحاظ ژئوپلیتیک تهدید مهمی برای آنهاست.

در پی اعتراضات چهار ماهه در سودان پنج‌شنبه گذشته وزیر دفاع سودان با اعلام برکناری عمر البشیر از ریاست جمهوری، خود را به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی یعنی حاکم جدید این کشور معرفی کرد. امری که نتوانست ارامش را به خیابان های سودان برگرداند و معترضان از این کودتا به عنوان سرقت انقلاب یاد گردند. امری که موجب شد تا عوض بن عوف یک روز بیشتر دوام نیاورده و عصر جمعه استعفا دهد داده و عبدالفتاح البرهان بازرس کل ارتش را منصوب کرد تا رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان شود.

سرلشگر عبدالفتاح البرهان 60 ساله فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش سودان و ناظر و سرپرست نیروهای سودانی در یمن با هماهنگی محمد حمدان حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع بود که آخرین مسئولیت وی، بازرسی کل نیروهای مسلح سودان بود.

البرهان متولد منطقه قندتو است، مادرش از خانواده آل شریف الحفیان و مادربزرگش از خانواده آل الشیخ عبود( خانواده عبود رئیس جمهور اسبق سودان) بود. البرهان در اغلب مناطق عملیاتی در جنوب و غرب سودان مشارکت داشت، وی روابط حسنه‌ای با محمد حمدان دقلو ملقب به حمیداتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع دارد و به همراه وی بر نیروهای سودانی در جنگ یمن(برای حمایت از رژیم سعودی در جنگ یمن) نظارت داشتند.

در جریان اعتراضاتی که سرتاسر سودان را فراگرفت و درخواست‌ها برای سرنگونی عمر البشیر رئیس جمهور برکنار شده سودان، عبدالفتاح البرهان پس از ارتقای درجه در ماه فوریه گذشته به عنوان بازرس کل ارتش منصوب شد، وی از فوریه 2018 به عنوان رئیس ستاد مشترک نیروی زمینی سودان فعالیت می کرد.

ارسال نظر: