« نبرد کرامت۲»؛ اعتصاب غذا را  به سلاحی مهارنشدنی تبدیل کرد

عقب‌نشینی اسرائیل پس از هشت‌روز

کدخبر: 2323637

اعتصاب غذا میان اسرای فلسطینی در اعتراض به عدم رعایت حقوقشان یا در اعتراض به یک موضوع سیاسی مسبوق به سابقه است. این شیوه اعتراضی در میان اسرای فلسطینی به این‌گونه است که تنها مقدار کمی آب و نمک مصرف می‌نمایند و به‌منظور تحقق خواسته خود دیگر نوشیدنی‌ها و غذاها را از سطح زندان جمع‌آوری می‌نمایند و یا افراد اعتصاب‌کننده تا تحقق خواسته‌های خود از خوردن غذا جز کمی آب و نمک امتناع می‌نمایند.

نسیم‌ آنلاین: محمد محسن فایضی: اعتصاب غذا میان اسرای فلسطینی در اعتراض به عدم رعایت حقوقشان یا در اعتراض به یک موضوع سیاسی مسبوق به سابقه است. این شیوه اعتراضی در میان اسرای فلسطینی به این‌گونه است که تنها مقدار کمی آب و نمک مصرف می‌نمایند و به‌منظور تحقق خواسته خود دیگر نوشیدنی‌ها و غذاها را از سطح زندان جمع‌آوری می‌نمایند و یا افراد اعتصاب‌کننده تا تحقق خواسته‌های خود از خوردن غذا جز کمی آب و نمک امتناع می‌نمایند.

نمونه هایی از اعتصاب غذای اسرای فلسطینی

اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در سال‌های گوناگونی به اجرا درآمده است. برخی از این اعتصاب‌ها عبارت‌اند از:

-سال 1980 با شهادت 5 اعتصاب کننده غذا در زندان نفحه

-سال 1984 در زندان جنید که با حضور وزیر رژیم صهیونیستی در زندان و تن دادن به خواسته فلسطینیان به پایان رسید. این اعتصاب غذا نقطه عطف می‌توان دانست.

-سال 2000 با شهادت 8 اعتصاب کننده در اعتراض به عدم ملاقات، حبس انفرادی و ...

-آخرین اعتصاب غذای مشهور متعلق به خبرنگار فلسطینی محمد القیق در اعتراض به بازداشت اداری خویش است. وی پس از 93 روز اعتصاب غذا اراده خود را بر صهیونیست‌ها تحمیل نمود و تل‌آویو تن به آزادی وی داد.

اعتصاب غذای آزادی و کرامت 1 ؛ 42 روز با دستاوردهایی تاریخی

اما دوسال پیش، اعتصاب غذا از سوی اسرای فلسطینی به یک پیروزی بزرگی دست یافت که در مقایسه با نمونه های پیش از خود بسیار وسیع تر و همراه با دستاوردهای بزرگی بود.

در تاریخ 28 فروردین 96 ماه مصادف با 17 آوریل که به نام روز اسرای فلسطینی نام گذاری شده است، رژیم صهیونیستی باری دیگر شاهد چالش اعتصاب غذا بود. این اعتصاب غذا با 1500 اسیر آغاز شد. مروان برغوثی که 15 سال است در اسارت صهیونیست‌هاست، رهبری این موج اعتصاب غذا را بر عهده داشت و اسرای گروه‌های مختلف فلسطینی مانند حماس، فتح، جهاد اسلامی و غیره در آن مشارکت کردند. در آن برهه قریب به 2000 اسیر فلسطینی از روز 17 آوریل 2017 تا 28 می به مدت 42 روز اعتصاب غذای دسته جمعی خود را برای بازگرداندن شرایط تعامل انسانی در زندانهای رژیم صهیونیستی آغاز کرده بودند . اسرای فلسطینی در نخستین روز ماه مبارک رمضان پس از پذیرش شرایط آنها در مذاکراتی که 20 ساعت میان رهبران اعتصاب و سازمان‌های زندان‌های رژیم صهیونیستی به درازا کشید به اعتصاب خود پایان دادند . بهبود شرایط بهداشتی، لغو محدودیت ملاقات های خانوادگی و پایان دادن به حبس انفرادی و بازداشت های اداری از مهم ترین خواسته های اعتصاب غذا بود که به آن دست یافتند.

اعتصاب غذای آزادی و کرامت 2؛ کوتاه اما راهبردی

دومین دور از اعتصاب غذای کرامت حدود دو هفته پیش از روز اسیر از 7 آوریل 2019 آغاز شد؛ اما بر خلاف پیش بینی ها اسرائیل بسیار زود تسلیم شد و پیش از فرا رسیدن روز اسیر به خواسته اسرای فلسطینی تن داد.

این دور از اعتصاب تنها هشت روز طول کشید. اعتصاب غذا با 400 اسیر از 7 آوریل آغاز شد و 15 آوریل در حالی که صدها تن به آن پیوسته بودند به پایان رسید. سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی از چند روز پیش از آغاز اعتصاب برای مقابله با اعتصاب غذای اسرا شمار زیادی دکتر و پرستار و نیروهای سرکوبگر خود را در زندان‌ها مستقر کرده است. در نهایت دفتر اطلاع رسانی اسرای فلسطینی شامگاه دوشنبه 26 فرودین 98 در بیانیه ای از توافق رهبران اسرای فلسطینی با سازمان زندان های رژیم صهیونیستی خبر داد .

در این بیانیه آمده است که سازمان زندان های رژیم صهیونیستی در نهایت مجبور به پذیرش تمامی شروط و خواسته هایی شده است که اسرای فلسطینی به خاطر آن دست به اعتصاب غذا زده بودند. اصلی ترین خواسته های اسرای فلسطینی عبارت است از: برداشتن دستگاه پارازیت از بخش های زندان، نصب تلفن های همگانی در محوطه های زندان و لغو ممنوع الملاقاتی صدها اسیر فلسطینی. طی هشت روز نبرد کرامت2، اسرایی در زندان های النقب، ریمون، نفحه، ایشل، عوفر، جبلوع و مجدو به جمع اعتصاب کنندگان پیوستند و آن را همراهی کردند.

کرامت2؛ نقطه عطفی در زندان های اسرائیل و قدرت اسرای فلسطینی

این اتفاق درمیان اخبار انتخابات کنست و تحولات دیگر منطقه ای در رسانه های داخل ایران چندان به آن توجه نشد. اما شروط وسیع، گستردگی جغرافیایی و تعدد زندان های درگیر اعتصاب غذا در کنار تسلیم زودهنگام رژیم صهیونیستی نشان دهنده اهمیت اعتصاب غذای کرامت 2 و تاثیر آن بر آینده وضعیت اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی خواهد بود.

ارسال نظر: