گزارش‌های پراکنده از عملیات احتمالی مزدوران آمریکا در البوکمال

تظاهرات گسترده اهالی دیرالزور علیه اشغالگری کردها

کدخبر: 2323661

اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

نسیم آنلاین : اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

بخش شرقی استان دیرالزور از سال ۲۰۱۷ در اشغال ائتلاف موسوم به قوات سوریه دموکراتیک (قسد) به محوریت شبه نظامیان کرد YPG می‌باشد. گروه مسلح YPG شاخه نظامی حزب سیاسی تجزیه‌طلب PYD می‌باشد که به صورت رسمی خود را هوادار عبدالله اوجالان و گروه تروریستی PKK می‌خواند؛ اما شواهد متعدد طی یک دهه اخیر ثابت می‌کند PYD شاخه سوری PKK بوده و رابطه آنان فراتر از بحث هواداری صرف می‌باشد.

روز جمعه اهالی شهر البصیره در شرق استان دیرالزور در تظاهرات اعتراض‌آمیز خود خواستار خروج مسلحین YPG و تعطیلی دفاتر PYD شدند. آن‌ها همچنین پلاکاردهایی علیه «اشغالگری» کردها و عبدالله اوجالان رهبر گروه تروریستی PKK در دست داشتند. این تظاهرات روز گذشته به سرعت وارد بخش‌های دیگری از ریف شرقی دیرالزور شد و حالا این نگرانی به طور جدی برای آمریکا ایجاد شده که اعراب دیرالزور علیه اشغالگران به قیام سراسری روی آورند.

بعد از البصیره، روز گذشته شهر «الطیانة»، شهرک‌های «الکسرة»، «العزبة» و «محیمیدة» و روستاهای «الجنینة»، «المعیزیلیه»، «سفیرة تحتانی» و «الحصان» نیز شاهد تظاهرات علیه اشغالگری کردها بود. در مقابل، شبه نظامیان وابسته به قسد با شلیک گلوله جنگی تلاش کردند معترضان را پراکنده سازند.

شدیدترین تظاهرات روز گذشته اما در روستای «سویدان جزیره» صورت گرفت. با انتشار خبر کشته شدن یکی از بومی‌های این روستا در زیر شکنجه عناصر قسد، اهالی روستا به پایگاه‌های نظامی قسد حمله کرده و اشغالگران را وادار ساختند تا از روستا خارج شده و در حاشیه روستا با ایجاد پست‌های بازرسی سنگرهای دفاعی برای خود بسازند!

این اعتراضات در حالی امروز وارد سومین روز خود می‌شود که عصر دیروز یک جسد مجهول الهویه در اطراف شهرک «الشحیل» کشف شد. صاحب این جسد ابتدا به طرز فجیعی به قتل رسیده و سپس بدنش کوبیده و له شده است! همچنین سر او را از بدنش جدا کرده‌اند تا جسد به راحتی قابل شناسایی نباشد!

سازمان دیده‌بان معارضین در گزارشی، از تدوین قطعنامه مطالبات یازده‌ ماده‌ای مطالبات عشیر البکیر (بکاره) به عنوان اصلی‌ترین عشیره معترض خبر داد. بر پایه این گزارش مطالبات معترضین به شرح زیر می‌باشد:

  1. توقف حملات گاه و بیگاه مسلحین قسد به بومیان منطقه
  2. آزادی آن دسته از افرادی که با برچسب‌های دم دستی و بدون سند (مانند وابستگی به «داعش» یا «درع الفرات») زندانی شده‌اند
  3. آزادی زنان و کودکان بومی که در اردوگاه‌های بازپروری خانواده‌های عناصر داعش نگهداری می‌شوند.
  4. عدم تعامل با حکومت قانونی سوریه و بسته شدن معابر قاچاق نفت!
  5. اداره خودگردان این مناطق توسط قسد به وسیله بومیان این منطقه
  6. کاهش محدودیت‌های تحمیلی به اهالی دیرالزور در حسکه و رقه به طوری که بتوانند بدون کفیل به این مناطق رفت و آمد کنند.
  7. لغو قانون سربازی اجباری و اکتفا به نیروهای داوطلب
  8. لغو حضور شبه نظامیان انتقال یافته از مناطق دیگر (شبه نظامیان کرد) و جایگزینی آن‌ها با نیروهای بومی قسد
  9. افزایش سهمیه برق و سوخت
  10. عدم برخورد قضایی یا نظامی با معترضین
  11. پایان دادن به مشکلاتی که فرماندهان نظامی برای شهروندان غیرنظامی ایجاد کرده‌اند

در مجموع به نظر می‌رسد چالش قیام اهالی دیرالزور برای فرماندهان سیاسی قسد و به خصوص کشورهای خارجی پشتیبان آن‌ها به ویژه آمریکا غافلگیر کننده است. در شرایطی که آمریکا قسد را برای عملیات جدید علیه نیروهای مقاومت تحت فشار قرار داده بود، این تظاهرات در الغا یا تعویق عملیات می‌تواند تأثیر به سزایی داشته باشد.

ارسال نظر: