رئیس‌جمهور در جمع کارگران:

آمریکا را به زانو در می‌آوریم/ مردم نیازمندی‌شان به ارز خارجی را کم کنند

کدخبر: 2323663

در واقع ما باید یا مقدار ارز را بیشتر کنیم یا تقاضای آن را کمتر کنیم و راه دیگری برای این مسئله وجود ندارد، یعنی مردم باید نیازمندی‌شان به ارز خارجی را کاهش دهند که البته مواردی در این زمینه وجود دارد و الان نزدیک به ۴ سال است که در گندم خودکفا شده‌ایم که به معنای بی نیازی از ارز است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (سه‌شنبه) در سی امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه کشور اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در آستانه ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند امروز در جمع شما کارگران عزیز در هفته کارگر هستم.

وی با بیان اینکه ما در مقطع فعلی با دو موضوع مواجه هستیم و بنابراین شرایط ما خاص و ویژه است، ادامه داد: اولاً ما در برابر تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا قرار گرفته‌ایم که فشار این تحریم به طور مستقیم بر مردم عزیز کشورمان به ویژه کارگران، اقشار متوسط و اقشار پایین جامعه وارد می‌شود.

اولین هدف آمریکا از تحریم‌ها کاهش درآمد ارزی ماست

رئیس جمهور تاکید کرد: در شرایط فعلی ما یعنی دولت، کارفرمایان، کارگران، کارآفرینان و بخش‌های مختلف تولیدی جامعه باید احساس کنیم که بار سنگین‌تری بر دوشمان است.

روحانی بیان کرد: آمریکایی‌ها از طریق تحریم ظالمانه اخیر هدفشان در وهله اول آن است که درآمد ارزی ما را کاهش دهند که یک منبع بزرگ درآمد ارزی ما همواره فروش نفت، میعانات و برخی از صنایعی بوده که وابسته به تولید نفت و گاز است.

وی با اشاره به اینکه بحثی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ارزش پول ملی باید حفظ شود که کاملاً حرف درستی است، تصریح کرد: معنای ساده این حرف آن است که برابری ریال در برابر ارزهای خارجی کاهش پیدا نکند، این در صورتی محقق می‌شود که ما بتوانیم فراوانی ارز را بیشتر کنیم.

مردم نیازمندی‌شان به ارز خارجی را کم کنند

رئیس جمهور ادامه داد: در واقع ما باید یا مقدار ارز را بیشتر کنیم یا تقاضای آن را کمتر کنیم و راه دیگری برای این مسئله وجود ندارد، یعنی مردم باید نیازمندی‌شان به ارز خارجی را کاهش دهند که البته مواردی در این زمینه وجود دارد و الان نزدیک به ۴ سال است که در گندم خودکفا شده‌ایم که به معنای بی نیازی از ارز است.

روحانی متذکر شد: ما در سال اول دولتمان حدود ۶ میلیون تن گندم وارد کشور کردیم، حدود ۴ سال است که نیاز به خرید گندم نداریم و این به معنای آن است که نیاز ما به ارز در این زمینه کاسته می‌شود و در هر زمینه‌ای اگر به سمت خودکفایی برویم، نیاز ارزی ما کاهش می‌یابد.

وی افزود: ما ۹۵ درصد داروی مورد نیاز کشورمان را تولید می‌کنیم و در صورتی که بتوانیم ۵ درصد دیگر را هم خودمان تولید کنیم و مواد اولیه دارو را هم در بسیاری از موارد تولید کنیم، نیاز کشور به ارز کاهش می‌یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: راه ارتقای ارزش پول ملی و کاهش قیمت ارز خارجی صرفاً این است که یا نیاز ما به ارز خارجی کاسته شود یا آنکه ارز بیشتری را به دست آوریم که در زمینه آنکه نیاز ما به ارز کم شود، کار بزرگ را شما کارگران، کارفرمایان و تولیدگران انجام می‌دهید و بخش بزرگی از نیازهای ما امروز توسط شما ساخته می‌شود.

تفاضل واردات و صادرات کشور ۳ میلیارد دلار است

رئیس جمهور گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۸ میلیارد دلار بیشتر از صادرات کشور، واردات داشتیم. امروز تفاضل بین واردات و صادرات کشور ما ۳ میلیارد دلار است بنابراین ما به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم.

وی افزود: اگر امروز در تولید بسیاری از محصولات خودکفا هستیم، کارگران ما ایران را خودکفا کرده‌اند، اگر امروز برای نیازمندی‌های تسلیحاتی کشور بیش از ۹۰ درصد روی پای خود ایستاده‌ایم، به این دلیل است که کارگران و مهندسان ما در مسیر خودکفایی حرکت کرده‌اند.

خودکفایی، ارزش پول ملی را افزایش می‌دهد

روحانی اظهار داشت: هر جا کارگران ما به دنبال خودکفایی بروند، ارزش پول ملی ما افزایش می‌یابد و نیازمندی ایران به ارز خارجی کاهش خواهد یافت. هرچه تولید در راستای صادرات باشد درآمد ارزی ما افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور گفت: امروز صادرات غیر نفتی ایران رقم قابل توجهی است، بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و اگر کیفیت کالاهای‌مان را بالا ببریم، موفق می شویم. یکی از قدم‌های بزرگ مبارزه با آمریکا افزایش صادرات است، آمریکا به دنبال کاهش درآمدهای ارزی ایران است تا در تأمین نیازهای مان برای واردات کالا دچار مشکل شویم.

وی با تاکید بر اینکه خط مقدم مبارزه با آمریکا شما کارگران عزیز هستید گفت: یکی از مصوبات ما در هیئت امنای صندوق توسعه ملی پرداخت وام به کارخانه‌هایی است که ظرفیت خود را افزایش می‌دهند. باید ظرفیت تولید ما افزایش یابد، باید کیفیت کالای ما افزایش یابد، در مغازه‌های مختلف در بغداد، کربلا و نجف باید کالای ایرانی وجود داشته باشد. زمانی که کالای ایرانی را در این کشور می‌بینیم به خودمان افتخار می‌کنیم که کالای ما جای کالای کشورهای غربی و شرقی را پر می‌کنند.

روحانی افزود: ممکن است شما به دولت اعتراض داشته باشید که چرا قیمت ارز پایین نمی‌آید؟ پاسخ من این است که هر چه تولید افزایش یابد و خودکفا تر باشیم، قیمت ارز پایین‌تر می‌آید. آمریکا به ایران فشار می‌آورد که نتوانیم نفت خام را صادر کنیم.

اجازه نمی‌دهیم تصمیم آمریکا علیه صادرات نفت ایران عملی شود

رئیس جمهور تصریح کرد: همه مسئولان کشور ما بر این مسئله اتفاق نظر دارند که تصمیم آمریکا مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران باید به صفر برسد تصمیم غلط و نادرستی است و ما نخواهیم گذاشت این تصمیم عملی و اجرایی شود.

روحانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده خودشان خواهند دید که صادرات نفت ایران ادامه می‌یابد، ممکن است آمریکا یک راه را بر ما ببندد اما این کار یک در و یک راه ندارد بلکه هنوز راه‌های دیگری وجود دارد که آمریکا خبر ندارد.

وی گفت: ما باید نفت مان را با قدرت صادر کنیم. متأسفانه برخی کشورها در برابر فشار آمریکا عقب‌نشینی می‌کنند و همین امر موجب شده است که آمریکا فشار خود را افزایش دهد اما ملت ایران در دوران انقلاب مقابل آمریکا ایستادند و پیروز شدند در حادثه طبس نیز ملت ایران در مقابل آمریکا ایستاد البته لطف خداوند باعث رسوایی آمریکایی‌ها در طبس شد.

روحانی با بیان اینکه هرچه تولید را افزایش دهیم مردم در رفاه قرار می‌گیرند و توان اقتصادی کشور هم افزایش می‌یابد، گفت: ما در فروردین امسال با یک معضل مواجه شدیم که حداقل در صد سال اخیر با چنین معضلی در کشور مواجه نبودیم.

بازسازی بنگاه‌های تولیدی در مناطق سیل‌زده در اولویت دولت است

وی با اشاره به اینکه البته ما با نعمت خدادادی و باران رحمت الهی مواجه شدیم، ادامه داد: امروز سدهای ما پر شده است و بنابراین امسال سال نعمت خداوند برای ملت ایران است چرا که آب فراوانی در اختیار ما قرار داده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ موقع در ایران به خاطر نداریم که به یک مرتبه حدود ۲۸ استان ما به طور همزمان دچار معضل سیلاب شوند، تصریح کرد: اداره همه این استان‌ها با معضلاتی که داشتند کار آسانی نبود و من از همین جا به وزرای مربوطه به ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گویم که بازسازی همه مراکز و بنگاه‌های تولیدی در مناطقی سیل‌زده در اولویت دولت قرار گیرد.

وی افزود: کشاورزی، مرکز تولید و کارگاه‌های بسیاری از مردم در مناطق سیل زده از بین رفته است که شرایط کار و تولید را در این مناطق به سرعت و حتی بهتر از قبل برمی‌گردانیم.

۱۵۰ هزار هکتار گندم به زیر آب رفته است

رئیس جمهور گفت: بنده در جلسه‌ای که در خوزستان تشکیل شده بود یکی از مسئولان آن جلسه گفت که ۱۵۰ هزار هکتار گندم به زیر آب رفته است یعنی ۱۵۰ هزار هکتار گندم زار از بین رفت و مردم دچار خسارت و مشکل شدند.

روحانی اضافه کرد: بنابراین مناطق سیل زده جز اولویت‌های ما است.

وی در عین حال تاکید کرد: مبارزه و ایستادگی در برابر آمریکا جز وظایف اصلی ما است و در این راستا همه باید همه دست به دست هم دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه باید دست به دست هم دهیم، تاکید کرد: وزارت کار از امروز باید به فکر برنامه‌ریزی تا ۱۰ الی ۲۰ سال آینده باشد؛ امروز شما ببینید بسیاری از کارها از طریق فضای مجازی در حال انجام شدن است و این نشان می‌دهد، نوع کار شیوه کار در حال تغییر است.

روحانی با بیان اینکه در زمینه گردشگری ما فرصت زیادی جهت افزایش اشتغال داریم، اظهار داشت: اولویت اول ما با توجه به شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم افزایش اشتغال است تا بتوانیم در برابر این معضلات به خوبی عبور کنیم و به خواست خدا از این مرحله عبور خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: آماری که آقای وزیر کار ارائه کرد در زمینه مسکن بسیار امیدوارکننده بود و ما باید این موضوع را ادامه دهیم.

لزوم تلاش وزارت راه و شهرسازی برای مسکن کارگران

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کارگران ما باید برای ادامه کار نشاط پیدا کند، گفت: کارگری که بدانند بعد از دو یا سه سال دیگر صاحب خانه می‌شود و در سال‌های نزدیک بازنشستگی در خانه‌ای که خود مالک است ساکن می‌شود، روحیه او فرق می‌کند با کارگری که ببیند باز هم باید در پایان کار خود و در بازنشستگی مستأجر بماند، بنابراین در زمینه مسکن، تلاش وزارت مسکن باید بیشتر شود.

روحانی ادامه داد: اگر کارخانه‌ای تولید دارد و بگوید ما می‌خواهیم اضافه محصول داشته باشیم، همه کارگران باید در این اضافه تولید سهیم باشند؛ باید کارگران ما احساس کنند که در سود این اضافه تولید سهیم هستند. آنها باید احساس کنند که اگر تولیدات آنها صادر شود آنها در موضوع صادرات هم سهیم هستند.

وی خطاب به جامعه کارگری گفت: برای آنکه وضعیت کارگران ما بهتر شود با هر پیشنهادی که وزیر کار امسال مطرح کرد، موافقت کردیم اما ما باید کاری کنیم که کارگر در سود تولید اضافه و صادرات سهیم شود و اگر اینگونه شد، بدانید که بسیاری از کارخانه‌ها صادر کننده می‌شوند و درآمد بیشتری را کسب می‌کنند.

رئیس جمهور با تاکید مجدد بر اینکه کارگر ما نیاز به نشاط و روحیه تفریح در زندگی دارد، می‌گوید: او باید با خانواده خود نشاط و شادی را تجربه کند.

روحانی با بیان اینکه کارگر ما باید از طریق تشکلی که دارد به دنبال منافع خود باشد، افزود: یک کارگر که نمی‌تواند از منافع خود دفاع کند، وظیفه بخش‌ها و تشکل‌های کارگری هست که باید در برابر کارفرما و وزارتخانه بایستند و بتوانند حقوق خود را بهتر بگیرند.

تولید در کشور بدون حضور بانک‌ها امکان پذیر نیست

وی با بیان اینکه دولت با همه توان و امکانات در کنار کارگران است، گفت: هیچ کس تردیدی ندارد که رشد، تولید، قدرت کشور و مبارزه در برابر دشمنان با کار و تولید امکان پذیر است بنابراین وظیفه دولت است که برای کار، تولید و اشتغال هر آنچه می‌تواند را انجام دهد.

روحانی اظهار داشت: تولید در کشور ما بدون حضور بانک‌ها امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه باید مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به روز شوند گفت: باید کاری کنیم که دانش آموزان در سال پایانی در دبیرستان مهارتی داشته باشند. دانشجوی ما باید حتماً مهارت داشته باشد. این وظیفه وزارت کار، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش است که به دانشجویان و دانش آموزان مهارت لازم را بیاموزند، دولت در این زمینه در خدمت شما خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: باید سطح اطلاعات کارگران افزایش یابد اگر همه ما در کنار هم تلاش کنیم خداوند نصرت و یاریاش را نصیب ما می‌کند و انشاالله موفق خواهیم شد دشمن را به زانو در بیاوریم. کارگران ما نخواهند گذاشت آمریکا بر ما پیروز شود ما آمریکا را به حول و قوه الهی به زانو در خواهیم آورد. روز کارگر مبارک باد.

منبع:مهر

ارسال نظر: