اخبار آرشیوی

کدخبر: 246411

علی لاریجانی در دیدار وزیر امورخارجه ترکیه با تشریح نقش مهم ایران و ترکیه در حل بحران‌های منطقه‌ای: تاخیر حاکمان دیکتاتور منطقه در ایجاد اصلاحات، مردم این کشورها را وارد روند حاکمیت اراده خود بر سرنوشتشان کرد

رئیس مجلس با اشاره به پیشینه روابط دوستانه مردم دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، گفت: دو کشور بزرگ مسلمان و همسایه از دیرباز روابط خوب و مستحکمی را بر پایه‌های دوستی و هم‌جواری با یکدیگر داشته‌اند.
ایرنا نوشت: لاریجانی با اشاره به پیشینه روابط دوستانه مردم دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه گفت: دو کشور بزرگ مسلمان و همسایه از دیرباز روابط خوب و مستحکمی را بر پایه های دوستی و هم جواری با یکدیگر داشته اند. وی با اشاره به همکاری های ایران و ترکیه در گذشته در زمینه تحولات منطقه ای و بین المللی بر ضرورت استمرار رایزنی های نزدیک بین دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: تهران و آنکارا به عنوان دو کشور تاثیرگذار و مهم منطقه می توانند تقش غیر قابل انکاری در حل بحران های منطقه ای داشته باشند. رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تحولات ماه های اخیر در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه افزود: آنچه تحت عنوان خیزش های انقلابی مردمی در کشورهای مصر و تونس و لیبی و بحرین شاهدیم بازخوردی از خواسته های دموکراتیک علیه دیکتاتوری های حاکم و نتیجه احساس تحقیر مسلمانان این کشورها در قبال وابستگی حاکمان به بیگانگان بود. وی همچنین گفت: آمریکا و غرب منافع خاص خود را از این تحولات جستجو می کنند و به دنبال پایان تاریخ مصرف دیکتاتوری های حاکم بر برخی کشورها، خود را مذورانه برامواج دموکراسی خواهی آْنان سوار کرده اند. لاریجانی در ادامه با تاکید بر لزوم حل مشکلات جهان اسلام توسط خود آن ها و حفظ وحدت مسلمانان در مواجهه با بحران های داخلی کشورها خاطر نشان ساخت: حمایت کشورهای مسلمان از تحولات انقلابی باید معطوف به افزایش توان امت اسلامی در مقابله با توطئه های طراحی شده از سوی صهیونیست ها و طرفداران مناقشات بومی و مذهبی بین مسلمانان باشد. در ادامه این دیدار وزیر امورخارجه ترکیه سیاست کشورش در قبال کشورمان را توسعه هر چه بیشتر همکاری ها و رایزنی های منطقه ای و بین المللی با جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و گفت: ترکیه با جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک همسایه قدرتمند با ثبات، روابط بسیار خوب و عمیقی دارد و براین باور است بسیاری از مشکلات کشورها در منطقه با همکاری نزدیک این دو کشور قابل حل و فصل است. داوود اوغلو در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در مناطق شمال آفریقا و خاورمیانه گفت: تاخیر حاکمان این کشورها در حل معضلات داخلی و ایجاد برخی اصلاحات لازم آن ها را به سمت مقابله مردم با دیکتاتوری پیش برد و مردم در این کشورها وارد روند حاکمیت اراده خود برسرنوشت شان بدون دخالت خارجی شدند. وی با اشاره به سیاست ترکیه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی در کشورهای تحول یافته شمال آفریقا گفت: همواره مخالف دخالت قدرت های بزرگ در مسائل داخلی کشورها بوده ایم و معتقدیم مشکلات کشورها باید با طی روش های مسالمت آمیز داخلی و تحقق خواسته های مردم آن ها حل و فصل شود. وزیر امورخارجه ترکیه در این ارتباط افزود: در حال حاضر با تکیه بر توان همکاری و رایزنی نزدیک دو کشور ترکیه و جمهوری اسلامی ایران می توانند به راه حل های مناسب برای رفع بحران های منطقه ای نائل شد و این دو کشور بزرگ اسلامی باید از ظرفیت های بالقوه خود در جهت ساماندهی امور کشورهای مسلمان منطقه بهره گیرند. وی در ارتباط با تحولات سوریه نیز گفت: برای ایران و ترکیه، وجود یک سوریه قوی و با ثبات بسیار مهم است و پایداری این کشور در برابر سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیسیتی باعث محبوبیت این کشور در جهان اسلام بوده است.
ارسال نظر: