اخبار آرشیوی

کدخبر: 330331

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه‌ای تاکید کرد: برخی نمایندگانی که سابقه حضور چندین دوره نمایندگی در مجلس را دارند، در این برهه حساس بگویند که آیا همچنان انگیزه‌ای برای حضور موثر در مجلس را دارند یا صرف دلبستگی به نمایندگی در مجلس نهم کاندیدا شده‌اند؟!

به گزارش «نسیم» متن این بیانیه بدین شرح است: بیانیه پنجم اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در باب انتخابات مجلس لزوم گردش آزاد نخبگانی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که هم از منظر مشارکت سیاسی مردم و هم از منظر میزان ثبات و بالندگی نظام اسلامی دارای اهمیت است اکنون با توجه به شرایط حساس منطقه خاورمیانه و حجم فزاینده تهدیدات امنیتی و رسانه ای و سیاسی بیگانگان و با در نظر گرفتن آرایش متکثر نامزدها و گروه های سیاسی و ورود متغیرهای جدید و جدی در عرصه انتخابات ناشی از تغییرات موج چهارم سیاسی و رشد عقلانیت انتخاباتی ناشی از جامعه پذیری سیاسی مردم پس از حضور فعالانه و نزدیک به 30 انتخابات مناسبات پیچیده و حساسی را به وجود آورده است. دانشگاه و جنبش دانشجویی به عنوان بخش پیشتاز و مهم در رقم خوردن تحولات جامعه و کشور در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی از کارکرد و نقشی بی بدیل در گسترده سازی مشارکت مردم و همچنین رسیدن به مجلسی کارآمد برخوردار است و اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور با درک موقعیت کنونی در راستای انجام رسالت دینی و ملی خود در صحنه مهم و سرنوشت ساز کنونی بر اساس انگیزه های اصلی خود یعنی حداکثر سازی مشارکت سیاسی مردم و دستیابی به مجلسی کارآمد با تمام ظرفیت خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت خواهد داشت و معتقد است اصل شفاف سازی با معرفی برنامه ها و پرهیز از کلی گویی و معرفی برنامه برای کمیسیون های تخصصی و دور شدن از شعار گرایی از سوی کاندیداها و نیز رعایت عدالت رسانه ای جهت رسانه ای کردن فضای متکثر برای ارضای سلایق گوناگون سیاسی مهمترین راهبرد مشارکت حداکثری و انتخاب نماینده کارآمد است. اتحادبه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور معتقد است بعد از جنگ تحمیلی که دو گفتمان توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی بر اساس دو ضعف اساسی: 1-عدم جامعیت نگاه تک ساحتی و 2- خلاء بومی نگری و وارداتی بودن مدل توسعه علی رغم برخی تفاوت ها با یکدیگر و بعضی دستاوردهای مهم نتوانست پاسخی اساسی و درخور به مسئله کارآمدی دهند و حاکمیت این دو گفتمان در عرصه مدیریت اجرایی کشور منشا نابسامانی های فراوانی در عرصه فرهنگ، اقتصاد و سیاست گردید تا جائیکه در عمل قدرت سیاسی در نزد عده معدودی دست به دست شد و از این جهت دولت نهم در گردش قدرت میان نخبگان جوان پیشرو بوده است. این عدم گردش آزاد نخبگانی در مجلس شورای اسلامی نیز به نوعی مشهود است به طوری که به نظر می رسد 2 سال دوم مجلس هفتم و دوره 4ساله مجلس هشتم یک خمودگی و عدم شور و نشاط در اجرای وظایف نمایندگی به چشم می خورد. به طور مشهود برخی نمایندگانی که سابقه حضور چندین دوره نمایندگی در مجلس را دارند، در این برهه حساس بگویند که آیا همچنان انگیزه ای برای حضور موثر در مجلس را دارند یا صرف دلبستگی به نمایندگی مجلس برای حضور در مجلس نهم کاندیدا شده اند؟! این خمودگی در برخی نمایندگان طوری بوده است که گویی هیچ انگیزه و روحیه انقلابی در مجلس برای پیشبرد طرح ها و لایحه ها وجود نداشته است؛ البته هیچ کس نافی تلاش برخی دیگر از نمایندگان با روحیه ای جهادی در مجلس نیست اما جدیت مجلس هفتم در پیشبرد طرح هایی چون خروج ایران از معاهده های یک جانبه در پرونده هسته ای، تثبیت قیمت دلار و ... ناشی از انگیزه ای انقلابی همچون مجلس اول، در دو سال ابتدایی مجلس هفتم چنان مثال زدنی است که در مجلس هشتم غالبا به آرزویی دست نیافتنی بدل شد. بر این اساس مجلس آینده برای برون رفت از این چالش ها و رشد کارآمدی نظام می بایست بر گفتمان تحول گرا و مدیریت انقلابی با ظرفیت نرم افزاری عدالت اصرار و پافشاری نمایند و همچنین می بایست با تسریع دادن دغدغه کارآمدی به دیگر سطوح و ارکان نظام و پرهیز از به راه انداختن مناقشات فلسفی و نزاع های سیاسی جلوگیری نمایند و با شکستن شجاعانه حلقه بسته نخبگان سیاسی کنونی و گرایش به جوانگرایی و شایسته سالاری در مدیریت مجلس در راستای کارآمدی نظام تحولات بنیادین و دگرگونی اساسی در جهت گیری ها و تنظیم مناسبات درونی و بیرونی نظام بوجود آورد.
ارسال نظر: