اخبار آرشیوی
وحید جلیلی: امام از اشرافیت و جریانات مدعی، تجربه خوبی نداشت/ در ۱۵خرداد ۴۲ بسیاری از نخبگان، امام را تنها گذاشتند/ ولیفقیه حاضر نیست مردم را به قبائل سیاسی بفروشد و عامه مردم این را درک میکنند
به گزارش خبرنگار «نسیم»، این فعال فرهنگی در بخشهای دیگری از اظهارات خود در اولین جلسه از سلسله جلسات "دهه خط امام" که توسط قرارگاه عمار برگزار میشود، افزود: - در اندیشه امام هر قدر به مفاهیم ناب اسلام نزدیکتر باشیم، در دفاع از جمهوریت مصمتر خواهیم بود. - برخی تلاش میکنند جمهوریت را در نظام تحقیر کنند و طوری حرف میزنند که انگار از موضع اسلام محض به جمهوری بیاعتناییمیکنند. - ولایت و جمهوریت از نظر تئوریک و تاریخی با هم تضادی ندارند بلکه لازم و ملزوم یکدیگرند. - اگر امام جمهوریت را مطرح کرد، آن را در برابر اشرافیت میدید نه ولایت فقیه و از این مسأله هراس داشت که نظام پس از مدتی به اشرافیت نزدیک شود. - امام به این مسأله قائل بود که دخالت در سیاست یک مرحله ضروری و غیرقابل جایگزین برای رشد و تکامل است. - در خرداد 42 بسیاری از نخبگان، امام را تنها گذاشتند. - امام از جریانات مدعی و از اشرافیت، سوابق بدی داشت و میدید اگر انقلاب را به دست مردم نسپارد، امکان اینکه ولایت فقیه بعد از او در مقابل جریانات اشرافی و سیکلهای قدرت تحلیل برود، زیاد است. - امام لایههای مردمی را به عنوان بازوی ولایت فقیه مستحکم کرد. -
امام و ولیفقیه حاضر نیست مردم را به قبائل سیاسی بفروشد و عامه مردم نیز این را درک میکنند. - روشنفکرها همیشه در این کشور در اقلیت بودهاند و و اینها نمیتوانند جمهوریت نظام را تبیین کنند. - امام و رهبری همیشه پای انتخاب مردم ایستادهاند. جمهوریت میدانی است که اگر فهم درست شود قوای کالبدی جامعه ارتقا بخشیده میشود. - مبنای جمهوریت دفاع از مردم در مقابل ظلم در عرصههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. - فرمایشات رهبری مبنی بر امکان تغییر به نظام پارلمانی، تبیینکننده ظرفیت عظیم جمهوری اسلامی است و بر مباحث تئوریک ما خدشهای وارد نخواهد شد. - پاسخگویی یکی از مبانی جمهوریت است. نماینده مردم باید در برابرعملکردش پاسخگو باشد. - از فرمایشات امام است که اگر روشهای قانونی جواب نداد باید وارد شد و کوتاه نیامد.