اخبار آرشیوی

کدخبر: 396691

۳۰ روز - ۳۰ چهره فرهنگی/ نادر مقدس در گفتگو با «نسیم»: متاسفانه فیلمسازان به بسیاری از مفاهیم اسلامی بی‌توجه بوده‌اند/ آثار عامه‌پسند و کمدی‌های سخیف سینمای ما را تسخیر کرده است و در چنین فضایی رشد سینمای دینی امکان‌پذیر نیست و آثار دینی در اکران قربانی می‌شوند

به گزارش خبرنگار نسیم، نادر مقدس متولد 1337 در آمل است. وی فعالیت هنری خود را از دوران نوجوانی آغاز کرد و با ورود به کانون پرورش فکری کودکان و به تدریس در زمینه موسیقی پرداخت. مقدس فعالیت فیلمسازی خود را از همین مرکز آغاز کرد و پس از چند سال موفق به ساخت چندین فیلم کوتاه 16 و 35 م.م شد که "کوره‌های آتش" یکی از آنهاست. کارگردانی فیلم‌هایی همچون "دشت ارغوانی"، "شور عشق"، "رویای جوانی"، "ایستگاه بهشت" و "ارتباط خانوادگی" در کارنامه هنری وی به چشم می‌خورد. گفتگوی ما با عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان را در زیر می‌خوانید: نسیم: وضعیت سینمای دینی در کشور چگونه است؟ آیا این سینما توانسته جایگاه خود را در میان مخاطبان پیدا کند یا خیر؟ ما در عرصه سینمای دینی در مراحل ابتدایی قرار داریم، چرا که سینمای دینی ما از پشتوانه تاریخی چندان غنی برخوردار نیست و در واقع تازه پس از انقلاب چیزی به عنوان ادبیات دینی وارد سینمای ما شده است، بنابراین ادعای اینکه سینمای ما در عرصه دینی نو پاست ادعای کذبی نیست و درست به همین دلیل کمتر اثری را در عرصه سینمای دینی می‌توان شاهد بود که بتواند به شکلی عمیق در برگیرنده ایده‌های نو برای مخاطب امروزی باشد. متاسفانه فیلمسازان ما در این عرصه بیشتر به سراغ مفاهیم تکراری رفته‌اند و به بسیاری از مفاهیم اسلامی دیگر بی‌توجه بوده‌اند. نسیم: بنابراین ما در این عرصه با عدم خلاقیت و نوآوری مواجه بوده‌ایم، درست است؟ دقیقا، البته سینمای دینی ما خواهان نوآوری است اما باید در این زمینه ابتدا به شرایط فرهنگی و اجتماعی توجه داشت، من نسل جوان را مخاطب اصلی این حوزه می‌دانم چرا که این قشر به دلیل خصوصیات فکری که دارد، بهتر از هر گروه سنی می‌تواند پذیرای نوآوری در عرصه دین باشد، بنابراین اگر در تولید آثار دینی بدون فکر عمل کنیم اولین ضربه خطرآفرین را به جوانان زده‌ایم، نگاه دینی و معنوی می‌تواند یک اثر دینی را عمیق و تاثیرگذار ‌کند و سینماگری که درباره مسائل دینی فیلم می‌سازد باید درباره این حوزه‌ها اطلاعات، شناخت و باور درستی داشته باشد. بدون شک نوآوری که ما در سینمای دینی به دنبال آن هستیم تنها در محتوا خلاصه نمی‌شود بلکه هم زمان با محتوا فرم کار هم باید تغییر کند، در غیر این صورت باز به تکرار می‌رسیم. برای مثال من در فیلم "ایستگاه بهشت" تلاش کردم تا جایی که امکان دارد قالبی نو را برای فیلم خود انتخاب کنم، همین امر هم سبب شد تا در بحث ماورایی داستان از عالم واقعیت خارج شده و به ذهن معطوف شوم تا شبهه‌های دینی فیلم برطرف شود. نسیم: معمولا هزینه‌های تولید ساخت آثار دینی سنگین است، آیا این موضوع می‌تواند عامل اصلی کاهش ساخت اینگونه آثار باشد؟ به طور قطع یکی از مسائل مهم برای ساخت آثار دینی خوب، داشتن امکانات مالی است و یک فیلم ساز زمانی می‌تواند ایده‌های ذهنی خود را به تصویر بکشد که از شرایط مناسبی برای تولید اثر برخوردار باشد، یکی از دلایل موفقیت سینمای جهان دقیقا همین قدرت مالی است که به واسطه آن توانسته بسیاری از ایده‌های نو را در قالب تصویر بیان کند. بدون شک معاونت سینمایی و پس از آن نهادهایی همچون بنیاد فارابی، حوزه هنری و مرکز سینمایی سوره می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی آثار دینی بستری مناسب را برای تولید کارهای نو فراهم کنند. نسیم: وضعیت آشفته این روزهای سینمای ایران تا چه میزان به آثار دینی ضربه زده است؟ ما در سینمای دینی آثار ارزشمندی را تولید کرده‌ایم و در حال حاضر هم کارگردان‌ های بسیاری مشتاق کار در این عرصه هستند اما متأسفانه آثار عامه پسند و کمدی‌های سخیف سینمای ما را تسخیر کرده و طبیعی است که در چنین فضایی رشد و بلوغ سینمای دینی امکان‌پذیر نیست و آثار دینی قربانی اکران می شوند.
ارسال نظر: