اخبار آرشیوی

کدخبر: 454130

عزت‌الله ضرغامی در جمع خبرنگاران:‌ با آسیب‌شناسی مناظرات سال ۸۸، مناظرات انتخاباتی سال آینده با سیاست‌های جدید اجرا خواهد شد/ مناظرات در ایجاد شور انتخاباتی و افزایش مشارکت موثرند/ در انتخابات قبل هم برای اجرای قانون "احقاق حق" مشکلی نداشتیم

"ایسنا" نوشت: رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا در این دوره از انتخابات مناظره‌های تلویزیونی ضبطی هستند یا زنده؟ توضیح داد: به هر حال مناظره‌های رسانه‌یی نقش مهمی در آگاه کردن مردم،‌ اطلاع‌رسانی،‌ ایجاد شور انتخاباتی و افزایش مشارکت دارند. در این راستا ما آسیب دوره‌ی گذشته را بررسی کرده‌ایم که ان‌شاء‌الله اگر قرار باشد مناظره‌ای صورت بگیرد با سیاست‌های جدید صورت می‌گیرد. البته ما هرچه که قانون برایمان مقرر کند پایبند به آن هستیم. رییس رسانه ملی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آیا قانون احقاق حق کاندیداها که در دوره‌ی گذشته اجرا نشد، در این دوره از انتخابات ضمانت اجرایی خواهد داشت؟ پاسخ داد: در سال 88 هم این فضای مناسب برای طرح نظرات مختلف فراهم شد. پس از انجام مناظره‌ها طبق قانون و مصوبه شورای تبلیغات وقت و آن چیزی که به خود نامزدها برمی‌گشت، فرصتی فراهم شد تا توضیح داده شود. برخی‌ها علاقه‌مند بودند به آن چیزی که به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی حتی به طور غیرمستقیم و کلی نسبت‌ داده شد، پاسخ دهند، رسانه ملی هم هیچ مشکلی نداشت و ما نیز اعلام آمادگی کردیم. او ادامه داد: پس از اینکه اعلام آمادگی کردیم، آنقدر تعداد این افراد و شخصیت‌ها زیاد و موضوعات متنوع شد که احساس شد باید یک حجم بسیار زیاد چند هفته‌ای برای همه‌ی آن دستگاه‌ها و به ویژه دستگاه‌های دولتی که تعبیراتی درباره‌ی عملکرد آنها صورت گرفته است، اختصاص دهیم. ضرغامی در این راستا خاطرنشان کرد: این مساله احتیاج به یک قانون روشن‌تر دارد که ضمن اینکه فضای آزادی را حس می‌کنیم بتوانیم در یک موارد خاص هم پاسخ‌های لازم را منتقل کنیم. او سپس خاطرنشان کرد: امیدواریم اگر امسال خواستیم این قانون انجام شود، ابعاد قانونی آن را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم. معاون رسانه ملی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعمال نظر درخصوص حضور افراد در برنامه‌ها قبل از آغاز تبلیغات نامزدها، پاسخ داد: سیاست‌های انتخاباتی در مرحله‌ی تدوین نهایی است و پس از اینکه در سازمان صدا و سیما مورد تصویب قرار گرفت و از مراحل قانونی خود گذشت در شورای عالی تبلیغاتی که با حضور وزیر محترم کشور تشکیل می‌شود سیاست‌های کلان تبلیغاتی را نیز در آنجا به تصویب می‌رسانیم. وی ادامه داد: تا آن موقع با توجه به تجربه‌ای که رسانه ملی دارد، درخصوص شخصیت‌های حقوقی و حقیقی که به طور متعارف در برنامه‌های مختلف حضور دارند، خیلی سختگیری نخواهد شد. رییس رسانه ملی با اشاره به اینکه فاصله زمانی زیادی تا انتخابات وجود دارد،‌ افزود: اگر قرار باشد با هر شایعه‌ای و با هر احتمالی، بخشی از دولتمردان ما حتی در حوزه‌ی حقوقی حذف شوند‌، قاعدتا در اطلاع‌رسانی در کشور است، مشکل ایجاد می‌شود. ان‌شاء‌الله سیاست‌ها که به تصویب رسید و چارچوب آن مشخص شد، مثل دوره‌های قبل حتما احتیاط‌های لازم صورت بگیرد. ضرغامی در بخش دیگری از پرسش و پاسخ‌های خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که پژوهش‌ها چه نقشی در حوزه‌ی تولید سازمان صدا و سیما دارد‌؟ اظهار کرد: با توجه به ماموریت‌های گسترده و متنوعی که رسانه ملی هم در حوزه سخت‌افزار و وسایل و متدهای کار در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه هنری و سیگنال رسانه و هم در حوزه نرم افزار و تولید محتوا دارد و با توجه به مخاطب انبوهی که برای برنامه‌های رسانه ملی وجود دارد، قاعدتا همه این‌ها باید از پشتوانه تحقیقی علمی و جامعی برخوردار باشد. او ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر سازمان صدا و سیما از این ظرفیتی که به وجود آمده است و جزو سرمایه‌های صدا و سیما محسوب می‌شود، استفاده خوبی کرده است. در همه حوزه‌ها کارهای خوبی انجام می‌شود که با پشتوانه پژوهشی جامعی انجام گرفته است. ضرغامی با اشاره به تحولات جدی و سریعی که در سطح جهانی رخ می‌دهد، اظهار کرد: باید پژوهش‌های بنیادی‌تر و تئوریک بیشتری صورت بگیرد و بسیاری از سیاست‌های سنتی که در رسانه‌ وجود دارد با توجه به پیشرفت‌هایی که در این عرصه انجام می‌گیرد بتوانیم سیاست‌ها را به گونه‌ای متحول کنیم که متناسب شرایط جدید رسانه باشد و رسانه ملی را از کارآمدی و اثربخشی بیشتری برخوردار کنیم. رییس رسانه ملی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره‌ی کمبود بودجه در صدا و سیما، پاسخ داد: سازمان صدا و سیما مثل همه دستگاه‌های دیگر اگر اعتبارات مناسبی در اختیارش قرار داده شود کارهای بیشتر و بهتری می‌تواند انجام دهد. به هر حال به دلایل مختلف و به دلیل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سیاست صرفه‌جویی در همه حوزه‌ها صورت گرفته است و ما نیز در حداقل‌ها تلاش می‌کنیم ماموریت‌های سازمان را انجام دهیم. البته این خود فرصتی است برای این که تجربیات جدیدی صورت بگیرد. به خصوص در بخش تحقیقات اگر اعتبار مناسبی فراهم شود کارهای بهتری هم می‌تواند صورت بگیرد.
ارسال نظر: