اخبار آرشیوی

کدخبر: 528339

رئیس کانون سردفتران: از این پس، تنظیم قرارداد اجاره ملک در دفترخانه‌ها نیازی به استعلام‌های متعدد از جمله اخذ مفاصا حساب دارایی برای ملک مورد اجاره را ندارد/ مالک و مستاجر می‌توانند با ثبت معامله‌ خود در دفاتر اسناد رسمی، از مزایای اجاره‌نامه‌های رسمی برخوردار شوند

به گزارش «نسیم»، هزینه فوق‌العاده پایین اجاره‌نامه محضری و راحتی طرفین معامله برای پیگیری اختلافات احتمالی‌شان، حسن اجاره‌نامه‌های محضری عنوان شده است. موجرها به بنگاه‌‌‌املاک می‌روند یا دفترخانه؟ اجاره‌نامه‌ محضری برای اجاره‌نشین‌ها رئیس کانون سردفتران: با حذف تشریفات صدور اجاره‌نامه هزینه مستاجرها نصف شد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه صدور اجاره‌نامه برای موجر و مستاجر در دفترخانه‌ها را هموار کرد. رییس کانون سردفتران با بیان اینکه به موجب ابلاغیه سازمان ثبت اسناد، از این پس، تنظیم قرارداد اجاره ملک در دفترخانه‌ها نیازی به استعلام‌های متعدد از جمله اخذ مفاصاحساب دارایی برای ملک مورد اجاره را ندارد، اعلام کرد: با حذف تشریفات اداری از مسیر صدور اجاره‌نامه محضری، مالک و مستاجر می‌توانند با ثبت معامله‌ خود در دفاتر اسناد رسمی، از مزایای اجاره‌نامه‌های رسمی برخوردار شوند. آنطور که محمدرضا دشتی درباره تفاوت اجاره‌نامه محضری با اجاره‌نامه‌هایی که در بنگاه تنظیم می‌شود، گفته است، «علاوه براینکه هزینه تنظیم قرارداد اجاره در دفترخانه‌ها حداکثر معادل 30 درصد حق‌کمیسیون بنگاه‌ است، رسیدگی به اختلافات حقوقی یا مالی بین موجر و مستاجر نیز برای دارندگان اجاره‌نامه محضری، بدون نیاز به تشکیل پرونده در دادگستری قابل انجام است.» رییس کانون سردفتران در این زمینه گفت: با تنظیم قرارداد اجاره‌ در دفترخانه‌ها مراجعات مردم به دادگستری‌‌ها بابت دریافت ودیعه پرداختی به موجر یا تخلیه ملک یا نپرداختن اجاره و امثال آن منتفی می‌گردد چرا که به موجب اسناد رسمی تنظیمی در دفاتر اسنادرسمی، تمامی این موارد از طریق ادارات اجرای اسناد رسمی مستقر در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌‌شود و قابل پیگیری است ضمن اینکه حاکمیت، اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی را تضمین می‌کند و این مزایای قانونی، همه در ازای هزینه اندکی به دست می‌آید. رییس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: تا پیش از این، برای تنظیم اسنادرسمی اجاره در دفاتر اسنادرسمی، اخذ مفاصاحساب دارایی و استعلام از اداره ثبت، به موجب قانون، آیین‌نامه یا بخشنامه الزامی شده بود که مانعی بر سر راه تسهیل تنظیم اسناد رسمی به شمار می‌رفت اما هم‌اکنون آخرین مانع و مشکل برای تنظیم اسناد رسمی اجاره در دفترخانه ها برطرف شد. دشتی درباره هزینه صدور اجاره‌نامه محضری برای اجاره واحدهای مسکونی در تهران، تصریح کرد: مجموع تمام هزینه‌ های تنظیم سندرسمی اجاره در دفترخانه ها شامل حق الثبت(حقوق دولتی)، حق‌التحریر و مالیات بر ارزش افزوده برای ملکی که به مدت یکسال در ازای ماهانه 100 هزار تومان اجاره داده می‌شود، فقط 35 هزار تومان برای هریک از طرفین است یا برای ملکی که به مدت یکسال در ازای ماهانه یک میلیون تومان اجاره داده می‌شود، تمام هزینه‌های تنظیم سندرسمی اجاره شامل حق‌الثبت (حقوق دولتی)، حق‌التحریر و مالیات بر ارزش افزوده 85 هزار تومان برای هرکدام از طرفین است.
ارسال نظر: