اخبار آرشیوی
وزیر صنعت با بیان اینکه ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن به نفع تولید و تجارت بوده است، گفت: این به هم پیوستگی برکات زیادی برای این حوزهها داشت و به چالشهای قبلی دو وزارتخانه پایان داد
به گزارش «نسیم»، به نقل از "شاتا"، مهدی غضنفری درباره اینکه تجربه ادغام و اینکه آیا این رویکرد درست بوده، اظهار کرد: این روزها دوباره بحث ادغام و انتزاع در محافل مختلف داغ شده است و جا دارد کمی بیشتر به آن بپردازیم. من طرفدار ادغام صنعت، معدن و تجارت بودم و در پردازش تئوری آن کار کردم. البته این شانس را هم داشتم که آن را اجرا کرده و آثار و نتایجش نیز ببینم. غضنفری گفت: کلا دو نگاه در مورد ساختارهای سازمانی در دنیا وجود دارد؛ یکی نگاه کل نگر یا کل گرا و دیگری نگاه جزء نگر یا جزءگراست. نگاه جزءگرا از غرب شروع شد که معتقدند برای شناخت هر پدیدهای باید آن را خرد کنیم و اجزای آن را بشناسیم و در این صورت موفق خواهیم شد علمِ آن را دربیاوریم. در مورد اقتصاد کشور نیز آن را به اجزایی میشکستند، مانند بازرگانی، صنعت، معدن و... سپس برای این اجزاء یک متولی میگذاشتند که میشد وزارت صنعت، وزارت معدن، وزارت بازرگانی. آنها معتقد بودند اگر میخواهیم یک پدیده را بیشتر شناسایی و مدیریت کنیم، هرچه آن را خردتر کنیم، موفقتر خواهیم بود. وی ادامه داد: این مربوط به قرن نوزدهم است. در سدههای بعد متوجه شدند که در نگاه جزءنگر
یکپارچگی از بین رفته، چالشزایی شروع شده و روح کلی سیستم میمیرد. به همین دلیل تمام اجزاء خرد شده دوباره کنار هم قرار گرفتند و ادغامها شروع شد؛ که امروز در بیشتر کشورها مانند کره، چین و ژاپن، این نگرش کلگرا را میبینیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه نگرش کلگرا در وزارت صنعت، معدن و تجارت چه ارجحیتی میتواند بر نگرش جزءگرا داشته باشد؟ گفت: در موضوع تولید و توزیع پیوستگی بسیار زیادی وجود دارد که در صورت ناهماهنگی دود آن یا به چشم تولیدکننده میرود و یا مصرف کننده. "بخاطر دارم روزگاری که وزارت بازرگانی معاون بودم و حتی زمانی که وزیر بودم ما اختلافات زیادی در موضوع تعرفههای وارداتی، نحوه حمایت از تولید و یا قیمتگذاری و تنظیم بازار با وزارت صنایع آن موقع داشتیم و بعضا بخاطر این اختلافات تصمیمگیری در یک موضوع حتی ساده ماهها به طول میانجامید و بگو مگوهای رسانهای فراوانی بوجود میآمد. گاهی حتی برای اینکه مقدار یک تعرفه وارداتی مطابق میل یک وزیر نبود برگه تصویب آن را در گاو صندوق میگذاشت و در آنرا قفل میکرد تا کلا از چرخه بررسی خارج شود، این چالشها از آن بابت بود که ارتباط کاری این دو حوزه خیلی
زیاد بود و تصمیم هر وزیری کار دیگری را بشدت متاثر میکرد و مجبور بود به صورت علنی و غیرعلنی مخالفت و یا مدارا کند و این یعنی تعطیلی کار کشور" وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مرتبا تصمیات وزرات بازرگانی ضدتولید و تصمیمات وزارت صنایع حمایتهای کوکورانه بیفایده قلمداد میشد. در حالی که بهتر بود تنظیم بازار دست کسی باشد که خودش مسئول تولید است نه اینکه یکی هرچه دلش میخواهد تولید کند و دیگری به هر زحمتی است بازارش را تنظیم کند. و یا گاهی برعکس: کسی با واردات و کاهش قیمتها تنظیم بازار کند و دیگری در حمایت از تولید داخلی منفعل بشود. وی در پاسخ به این پرسش که چه کاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد که در صورت عدم ادغام امکانپذیر نبود؟ پاسخ داد، پس از تشدید تحریمها ما مجبور به تدوین یک سیاست جدید تجارت خارجی شدیم. تک تک تصمیمات این سیاست خارجی در صورتی که دو وزارتخانه از هم جدا بودند میتوانست محل چالشهای عمیق و گسترده باشد. غضنفری در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: برای مثال ببینید ما هفت هزار ردیف تعرفهای داریم که باید آنها را برای تخصیص ارز در 10 گروه اولویتبندی میکردیم این میتوانست اولین چالش دو
وزارتخانه جدا باشد. سپس نوع ارز هر یک را مشخص میکردیم این دومین چالش در ادامه مجبور شدیم تعرفه همه این هفت هزار تا را تقریبا نصف کنیم این چالش بعدی. هر یک از این کاهشها میتوانست ماهها خوراک دعواهای رسانهای باشد مثلا تعرفه 90 درصدی خودرو شد 40 درصد ایا واقعا قبلا امکانش بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در ادامه ما جلوی واردات صدها ردیف تعرفهای را گرفتیم و ثبتسفارش آن را ممنوع کردیم. من هنوز نشنیدم هیچ یک از وزرای صنایع گذشته توانسته باشند چنین حمایت گستردهای را از تولید داخلی اجرایی کرده باشند، این هم یک چالش. بعد سراغ صادرات رفتیم و متناسب با نیاز تولید پایین دستی، صادرات مواد خام بالادستی را ممنوع، محدود و تابع عوارض و یا مجوز کردیم. باز چنین گسترهای از تصمیم برای حفظ تداوم تولید سابقه نداشته است و این یعنی چالش بعدی. من از این دست مثالها بسیار دارم که در صورت انتزاع هرگز اخذ تصمیم ممکن نبود. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما در وزارتخانه ادغامی به شهادت آمار هم نسبت به وزارت بازرگانی گذشته کار بهسازی نظام توزیع، ذخیرهسازی و تنظیم بازار بیشتری انجام دادیم و هم در حوزه صنعت و به ویژه معدن
پروژههای بسیار مهمی را تعریف و اجرایی کردیم. کارهایی که یا ادامه تلاشهای پیشین بود و یا جدید و بیسابقه است. بکارگیری منابع جدید در تولید از جمله منابع ارزی و 10 درصد منابع ریالی صندوق توسعه ملی از آن دست بودند و یا کارهای بسیار ارزنده تحت عنوان کارگروه معدن که واقعا بیسابقه است. وی یادآور شد: در باره تعرفه کالاهایی مثل مبلمان، خودروهای لوکس و سواری با حجم موتور بالا و خیلی از کالاهای مصرفی که در داخل تولید میشود. تصمیمگیری کردیم و علت سهولت در اخذ این تصمیمات این بود که یک وزیر مسئول هر دو بخش تولید و بازار بود و اگر مشکلی ایجاد میشد خودش باید رافع آن می بود. یعنی اتخاذ تصمیم یک وزارتخانه موجب مشکلزایی و انفعال برای وزارتخانه دیگری نبود. و این یعنی روش جزیی نگر که روح کلی سیستم را نابود میکند وجود نداشت. وزارتخانه ما مجبور بود همه موضوع را ببیند و مدیریت کند نه بخشی از آن را. غضنفری سپس گفت: بنابراین به این صورت نبود که ما جلوی ورود یک کالا را بگیریم و وزیر دیگری برود در مجلس توضیح دهد که چرا آن کالا در بازار نیست. خودمان باید پاسخ میدادیم، لذا حواسمان جمع بود. هیچ وزیر دیگری در گذشته حمایتهای
تولیدی در این گستره را انجام نداده، نه اینکه نمیخواسته اتفاقا خیلی هم آرزو داشتند اما امکانش برای انها فراهم نبود، چون مسئولیت هر دو بخش را نداشتند و راهشان بسته بود. وی تأکید کرد: فقدان نگاه کلنگر در مدیریت هنری، شهری و اقتصادی هم وجود دارد و متخصصان در ان حوزهها مرتبا گلایه و شکایت دارند که کل کار دست هیچکس نیست. گاهی انتزاع و انفکاک مشکل ایجاد میکند. در واقع کار تولید و تجارت را باید یک نفر مدیریت کند و پاسخگو باشد. پس این خیلی مهم است که وزارتخانهای که برای 70 میلیون ایرانی به عنوان مصرف کننده و 60 هزار بنگاه تولیدی به عنوان تولیدکننده و سهمیلیون واحد صنفی به عنوان توزیع کننده، تصمیمی می گیرد مطمئن باشد تصمیمش مطالبات همه ذینفعان را در نظر میگیرد و زمانی این اتفاق میافتد که این تصمیم در یک وزارتخانه گرفته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بعضیها میپرسند چرا از زمانی که ادغام صورت گرفته، جنبههای بازرگانی نادیده گرفته میشود یعنی به ذخیرهسازی و تنظیم بازار و یا نظارت و بازرسی کمتر توجه شده پاسخش این است که مقدار کالای تامین شده و ذخیره شده در شرایط تحریمها یعنی بعد از ادغام چندین برابر
کالایی بوده که برای دوران هدفمندی یعنی قبل از ادغام تأمین و ذخیره شده است. و حجم بازرسی و نظارت و جریمه و محاکمه چندین برابر قبل بوده اما چرا نتیجه این همه زحمت خیلی مشخص نیست چون قیمت ارز و جریان واردات کشور در اثر تحریم مخدوش شده بود و ما سعی فراوانی کردیم که به آن سرو سامان بدهیم. وی گفت: ما مرکز مبادله را تأسیس کردیم که هم به جنبههای بازرگانی توجه داشت و هم به جنبههای صنعت. اگر ادغام انجام نشده بود، نمیتوانستیم به راحتی مرکز مبادلهای ایجاد کنیم، چون معلوم نبود طرف بانک مرکزی کدام وزارتخانه است، این اقدام برای کشور برکات زیادی بهویژه در شرایط تحریم داشت. وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به برخی جنبههای حمایت از صنعت گفت: اقدامهای انجام شده خیلی فراتر بود. یعنی هم سازمانهای توسعهای مثل ایدرو، ایمیدرو، شرکت شهرکها، سازمان توسعه تجارت، سازمان زمینشناسی و هم معاونتهای تولیدی چه صنعت و چه معدن و هم معاونتهای برنامهریزی و سرمایهگذاری با حجم کار چند برابری مواجه شدند. وی ادامه داد: ستادهای تسهیل به تعداد خیلی بیشتر و با تفویض اختیار استانی تشکیل شدند و نگذاشتند اخلال کار بانکی و ارزی آثار مهیب
تولیدی و اقتصادی بجا بگذارد. ما بادقت مدیریت جریان دو نوع پول یعنی ارز و ریال و گسیل آن به سمت تولید را با جلسات متعدد در بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و وزارت اقتصاد دنبال کردیم. سیلاب مخرب تحریمها قصد تعطیلی و نابودی همه تولید و اقتصاد را کرده بود و هیچ بنگاهی در امان نبود. تشنگی ارز و ریال در بنگاه و گرسنگی نظام توزیع در کالا بوضوح پدیدار شد ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت لحظهای ناامید نشد و دست از تلاش نکشید. و الان الحمدالله دست بالا با جریان سازندگی کشور است و نه جریان مخرب تحریم.