اخبار آرشیوی

کدخبر: 686529

نشست خبری نمایش "خواهرانه به وقت خیزران"/۱- پارسایی: در حوزه نمایش مذهبی گروه‌های تئاتر به ذائقه مخاطب توجه ندارند؛ سعی کنید ائمه را برای مردم دست یافتنی کنید/ گروه‌های تئاتر به دلیل عدم تحرک و پویایی مخاطب گریز شده‌اند/ ساختار تئاتر نیازمند تحول در متد اجرایی است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حسین پارسایی کارگردان این نمایش در نشست خبری خود در تلارا وحدت، گفت: اجرای عمومی این نمایش در تالار وحدت و از تاریخ 6 آذرماه به روی صحنه می رود. وی افزود: عصر امروز برخوردار از تکنولوژی است که نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم و در این بین سالهاست که هنر نمایش در کشورهای پیشرفته تکنولوژی را به خدمت خود گرفته است به صورتی که جزء جدایی ناپذیر نمایش های تئاتری شده است. پارسایی ادامه داد: گروهه ای زیادی در کشور در دهه اخیر توجه خود را به استفاده از تکنولوژی در نمایش داه اند و در این رابطه اجراهای موفقی را شاهد بوده ایم که این اجراها انگیزه ای برای سایر گروه ها شده که آنها هم به این خود باوری برسند که می توانند در اجراهای خود از این تکنولوژی ها استفاده کنند. این کارگردان اضافه کرد: در حوزه نمایش مذهبی و دینی گروه‌های تئاتری بدون توجه به ذائقه مخاطب آثاری را می‌اورند و روی صحنه می برند؛ اصرار هم دارند که مخاطب با آن ارتباط بر قرار کند این درحالی است که این رویکرد موجبات دلزدگی مخاطبان را فراهم می کند. پارسایی ادامه داد: متاسفانه گروه‌های تئاتری امروز در کشور به دلیل عدم تحرک و پویایی مخاطب گریز شده اند و می بینیم که مخاطبان کمتر به دیدن نمایش هایی کمی آیند که سطحی و کلیشه ای است. وی تأکید کرد: در حقیقت باید یک تحولی در ساختار نمایشی و متد اجرایی ایجاد شود. باید اجازه دهیم که گروه‌های نمایشی با اتکا به تخیل و ظاهر کار نمایشی را به نحوه مناسب و مفیدی تغییر دهیم که مخاطب پسند شود .به عنوان کارگردان این نمایش خوشحال هستم که در کمتر از مدت زمان 2 سال تجربه خود را در این سه گانه خود با موفقیت به سرانجام رسانده ام. گروه ما در اندیشه کار بعدی هست که کاملا این کار جدید با کارهای قبلی ما متفاوت است. وی ادامه داد: در طول سه اثری که انجام داده ام بدون اینکه خللی به چهره قدسی ائمه در نمایش های تئاتر وارد شود ترسیم چهره ها را در نمایش به نحوی انجام دادیم که اشاره مستقیمی به این بزرگواران نشود و چون با نوع چینش ما نیازی به ایجاد حجاب و پرده در نشان دادن این بزرگواران نبود، موجب شد تا ائمه دست یافتنی باشند. در حقیقت هم سعی ما بر این بود تا این بزرگواران برای مردم دست یافتنی باشند. پارسایی افزود: سعی ما در این نمایش این است که با صمیمیت و زمینی جلوه دادن بخش زمینی ائمه و ذات زمینی آنها مخاطب را به آئین و مرام امام خود نزدیک کنیم. قصد ما این است که تا آنجایی که می توانیم کمتر اشاره مستقیمی به ائمه داشته باشیم که موجب شود مخاطب نتواند در فضای دینی و مذهبی کار وارد شود. این کارگردان خاطرنشان کرد: ما در روایت قصه خود داستانی را روایت می کنیم تا زاویه دید مخاطب را تغییر دهد و به سبکی در ارائه داستان می رسیم که موجب می شود مخاطب اصل شخصیت ها را نبیند ولی با نشانه هایی که در نمایش بیان می کنیم مخاطب گویی که این شخصیت ها را دیده است. وی ادامه داد: در این نمایش 3 زن وجود دارند و داستان را به گونه ای روایت می کنند که مخاطبان نمایش به دنبال خصلت ها و تصورات آنها کشیده می شوند. سعی کردیم تا در اجرای این نمایش از شیوه نمایش ایرانی استفاده کنیم. پارسایی اضافه کرد: متاسفانه ما امروزه در حلقه سوگ گرفتار شده ایم و کمتر به بخش حماسی وقایع می پردازیم که در خود دارای حماسه و درس است. جا دارد تا ما بیشتر بر حماسه تاکید کنیم. زیرا شخصت های بزرگ مذهبی ما آنچه در دایره سوگ و اشک و خون می بینند را به بزرگی و زیبایی تفسیر می کنند. این کارگردان اشاره کرد: به همین جهت من در کارهای خود از رنگ های تیره استفاده نمی کنم بلکه خواهید دید که از رنگهای شاد استفاده کرده ام. از رنگین کمان در کار خود بهره برده ام. وی افزود: داستان نمایش بر اساس 3 زنی است که دختری را در خواب مشترک خود می بینند که در بیابانی گرفتار طوفان شده است و دختر برای گریز از طوفان پیش پیرمردی می رود که این پیرمرد هرگاه دست بر خاک می زند خاک به خون تبدیل می شود. پیرمرد به دختر می گوید قلب خود را به من بده و من تو را از مشکلات رها کنم و دختر قلب خود را به پیرمرد می دهد و دختر هم پیر می شود و... .
ارسال نظر: