شیخ‌الاسلام: مذاکرات هسته‌ای، جنگ ما با دشمن بر روی میز است

کدخبر: 886821

حسین شیخ‌الاسلام در گفتگو با «نسیم»: اگر درایت به خرج بدهیم توافق ژنو می‌تواند تبدیل به یک مشکل جدی برای آمریکایی‌ها شود/ تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز رهبری و دستاوردهای هسته‌ای نمی‌توانند عبور کنند

اگر درایت به خرج دهیم توافق ژنو می‌تواند تبدیل به یک مشکل جدی برای آمریکایی‌ها شود. آمریکایی‌ها در سوریه یا در قضیه صلح فلسطین با اسرائیل و موضوع اوکراین شکست خورده‌اند و تنها یک برگ دیگر دارند تا در صورت به نتیجه رساندن آن کارنامه‌ خود را از رفوزه‌گی نجات پیدا دهند. بر همین اساس آمریکایی‌ها نیاز به این توافق دارند و باید درخواست‌های خود را حداکثری کنیم.

مهمترین محورهای گفتگوی حسین شیخ الاسلام، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس با «نسیم» بدین شرح است:

- مذاکرات هسته‌ای جنگ ما با دشمن برروی میز است، یک زمان جنگ در میدان جنگ فیزیکی است، زمانی دیگر در رسانه، سیاست یا فرهنگ است، اما آن چیزی که اکنون در حال انجام است جنگ در مذاکره است.

- شاید ما از این افرادی که اکنون در میدان مذاکره هسته‌ای هستند بهتر نداشته باشیم.

- حریف ما در مذاکرات از ما بسیار قوی‌تر است و امکانات بسیار بیشتری از ما دارد، شکل این مبارزه اینگونه است که شش قدرت‌ جهانی یک طرفند که یکی از آنها آمریکایی‌ها هستند و ما هم یک طرف و هرکدام از زاویه‌ای به دنبال منافع و مصالح خود هستند.

- کار بسیار بزرگی در حال انجام است این عزیزان نیز همه تلاش خود را انجام می‌دهند و بلاشک از خطوط قرمز مقام معظم رهبری، این ملت و دستاوردهای هسته‌ای نمی‌توانند رد شوند.

- جمله‌ای در توافق ژنو است که می‌گوید یا همه چیز و یا هیچ چیز، براساس همین جمله هرجایی که توافق به نفع ما نباشد قبول نمی‌کنیم و این موضوع باعث کوتاه آمدن طرف غربی شده است.

- اگر درایت به خرج دهیم توافق ژنو می‌تواند تبدیل به یک مشکل جدی برای آمریکایی‌ها شود. آمریکایی‌ها در سوریه یا در قضیه صلح فلسطین با اسرائیل و موضوع اوکراین شکست خورده‌اند و تنها یک برگ دیگر دارند تا در صورت به نتیجه رساندن آن کارنامه‌ خود را از رفوزه‌گی نجات پیدا دهند. بر همین اساس آمریکایی‌ها نیاز به این توافق دارند و باید درخواست‌های خود را حداکثری کنیم.

- براساس آن چیزی که بنده مطلع هستم، معتقدم تیم مذاکره کننده جواب زیاده‌خواهی‌های آمریکا را در طی مذاکرات خیلی خوب می‌دهد؛ تیم مذاکره کننده در لحن و قدرت نمایش بسیار قوی است.

- طرف غربی بسیارقویند اما در یک جنگ نابرابر من از تیم مذاکراه کننده شرمسار نیستم.

ارسال نظر: