سفیر تركیه در دیدار با رئیس‌کل گمرک بر دستیابی به یک توافقنامه جامع گمركی تأکید کرد

کدخبر: 891464

کرباسیان در این دیدار، تنظیم یک موافقت‌نامه همكاری جامع گمركی میان ایران و تركیه را براساس موافقتنامه مدل جدید سازمان جهانی گمرک (نسخه ۲۰۰۴ میلادی) ضروری دانست

به گزارش «نسیم»، در این دیدار مسعود كرباسیان از عدم اجرای توافقنامه های استفاده از دروازه مشترک مرزی انتقاد كرد و علت آن را ماده ای دانست كه براساس مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) تنظیم شده، در صورتی كه ایران فعلا عضو سازمان تجارت جهانی نیست.

كرباسیان تاكید كرد: من به دنبال این هستم كه علاوه بر حل مسئله مذكور مسائل مرزی و گمركی با كشور تركیه نداشته باشیم و ما به روابط گمركی فی مابین دو كشور بالاتر از دروازه مشترک مرزی نگاه می كنیم.

رئیس كل گمرک ایران در ادامه تنظیم یک موافقتنامه همكاری جامع گمركی میان ایران و تركیه را براساس موافقتنامه مدل جدید سازمان جهانی گمرک (نسخه 2004 میلادی) ضروری دانست.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه جامع گمرک الكترونیكی در كشورمان و ارتباط آنلاین گمركات اجرایی با مركز گفت: بازرسی كالاها می تواند یك مرحله ای شود و دلیلی ندارد كه ما كالاها در یک طرف ارزیابی كنیم و گمرك تركیه دوباره همان كار را تكرار كند.

رئیس كل گمرک ایران در مورد صف های طولانی كامیون های ایرانی در مرز تركیه گلایه كرد و از طرف ترک خواست تا قبل از هر اقدامی در مرز، ابتدا اطلاع رسانی كافی صورت پذیرد تا كامیون داران ایرانی دچار ضرر و زیان نشوند.

همچنین "اومیت یاردیم" سفیر تركیه هم در این دیدار با اشاره به در پیش بودن سفر رئیس جمهور كشورمان به تركیه از فراهم شدن مقدمات امضای 26 موافقتنامه همكاری دو جانبه در این سفر خبر داد و گفت: پس از انجام مراحل كارشناسی موافقتنامه جامع همكاری های گمركی ایران و تركیه، امكان امضای آن فراهم خواهد شد.

مقرر شد تا علاوه بر رفع مشكلات كامیونداران تُرک در مرز تركمنستان، دیدارهای منظمی میان رؤسای كل گمركات ایران و تركیه در مركز یا مرزهای دو كشور و با حضور مدیران گمركات مرزی برگزار شود.

ارسال نظر: