مصطفوی: بهره‌برداری بدون مجوز از كلیه اقلام گیاهان دارویی در اراضی ملی ممنوع شده است

کدخبر: 894016

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود: این اقدام بر اساس دستورالعمل جدید سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری كشور در راستای جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی و مرتعی انجام شده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سید محمد صالح مصطفوی در ادامه این نشست با بیان اینکه بهره‌برداری كلیه اقلام گیاهان دارویی در اراضی ملی بدون مجوز ممنوع شده، گفت: این اقدام بر اساس سیاست‌های اجرایی حفاظت، احیاء، توسعه، بهره‌برداری و صادرات محصولات جنگلی و مرتعی(غیر چوبی) و دستورالعمل جدید سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری كشور و در راستای جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی و مرتعی انجام شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این تصمیم به دلایل مختلف از جمله سوء استفاده افراد سودجو، فقر رویشگاه‌ها و برداشت و بهره‌برداری بی‌رویه از گیاهان دارویی و صنعتی و محصولات فرعی مراتع و جنگلهای این استان صورت گرفته است.

برداشت غیرمجاز موجب انقراض برخی از گیاهان دارویی شده است

به گفته رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، برداشت غیرمجاز این گیاهان، بی توجهی به توسعه این منابع ارزشمند و سوء استفاده قاچاقچیان، این گیاهان دارویی را با خطر انقراض مواجه ساخته است.

مصطفوی با تصریح بر اینکه برداشت بیش از حد برخی از گیاهان دارویی موجب كمبود وانقراض این گونه‌های با ارزش شده، تأکید کرد: برداشت‌های بی رویه و خشکسالی‌های متوالی دهه اخیر، آفات و بیماری‌ها موجب كاهش تولید این محصولات شده است.

وی در خاتمه گفت: استان فارس با بیش از 10 میلیون هکتار زمین‌های مرتعی و جنگلی، رویشگاه بیش از یك هزار گونه گیاهی دارویی است که تاكنون 50 گونه آن شناسایی و دارای ارزش اقتصادی و صادراتی است.

ارسال نظر: