پانزده تشکل‌ دانشجویی احضار سعید زیباکلام به دادگاه را مغایر قانون اساسی دانستند

کدخبر: 894906

این تشکل‌های دانشجویی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضاییه، در حمایت از سعید زیباکلام بر لزوم ایجاد فضای آزاد اندیشی تأکید کرده و احضار اخیر وی به دادگاه را مغایر با قانون اساسی دانستند

به گزارش «نسیم»، 15تشکل دانشجویی در نامه ای سرگشاده که در حمایت از سعید زیباکلام خطاب به قوه قضاییه منتشر شده است، احضار اخیر دکتر سعید زیباکلام به دادگاه به دلیل نقد توافقنامه ژنو را مغایر با رهنمودهای رهبری و قانون اساسی دانستند. متن این بیانیه بدین شرح است:

همه کارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون قطره‏اى است در دریاى عمیق. (نهج البلاغه حکمت374)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

حضرت آیت الله آملی لاریجانی ، ریاست محترم قوه قضاییه

سلام علیکم

امروز و با توجه به موج سراسری انتقاد به توافقنامه ژنو و حضور شایسته دانشگاهیان و فرهیختگان در خط مقدم این صف، شاهد آن هستیم که رفتارهایی مغایر با قانون اساسی، رهنمود های مقام معظم رهبری انجام می­شود. این اقدامات غیر قابل چشم پوشی، در برخورد با منتقدان توافقنامه ژنو و احضار به دادسرای عمومی،بایستی هر چه سریعتر متوقف شود و زمینه برای ترغیب سایرین در حوزه نقد منصفانه بازگردد.

در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است:

1-امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ی تمام ملت است.چه در قرآن و چه در قانون اساسی کشور به این نکته اشاره شده است:" اصل هشتم در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل برعهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت . شرایط وحدود و کیفیت آن را قانون معین می کند. « و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر»."مشخص است که در این امر هیچ ابهامی نیست وآحاد ملت می بایست هوشیارانه وظیفه ی شرعی ملی خود را انجام دهند.

2- رهبر انقلاب همیشه تاکید بر مسئله مهم کرسی های آزاد اندیشی داشته و دارند، ایشان این امر را وظیفه ی نخبگان کشور می دانند.

«این کار، مدیریت صحیح لازم دارد. چه کسى باید مدیریت کند؟ نگاه‌ها فوراً مى‌رود به سمت دولت و وزارت علوم و…؛ نه، مدیریتش با نخبگان است؛ با خود شماست؛ با اساتید فعال، دانش‌جوى فعال و مجموعه‌هاى فعال دانش‌جویى. »

(بیانات رهبری در دیدار دانشگاهیان18/8/1385)

3- رئیس جمهور در سخنان گذشته ی خود همواره تاکید بر تمایل دولت برای نقد از طرف مردم و خرسندی دولت از این امر داشتند

« اساتید دانشمند ما، بزرگان دانشگاه‌ها چرا خصوصی حرف می‌زنند؟ چرا نمی‌آیند در میدان حرف بزنند؟»

(سخنان رئیس‌جمهور در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها 15/11/1392)

4- تلاش در راه حفظ استقلال کشور وظیفه ی هر ایرانی است. چه در بیانات مقام معظم رهبری و چه در قانون اساسی کشور به این نکته اشاره شده است"اصل نهم «در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت اراضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‏ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.»" بدیهی است که در این امر هیچ ابهامی وجود ندارد وآحاد ملت میباید هوشیارانه وظیفه ی ملی خود را جهت اعتلای عزت کشور و پیشبرد استقلال سیاسی انجام دهند.

احضار اخیر دکتر سعید زیباکلام به دادگاه آن هم به دلیل نقد توافقنامه ژنو و تهدید به جلب وی، اقدامی مغایر با رهنمودهای رهبری و قانون اساسی است. عملی که از یک سو فضای نقد دلسوزانه را به فضایی امنیتی مبدل می سازد و از سوی دیگر راه را برای ایجاد فضای آزاد اندیشی در دانشگاه ها دشوار می سازد.

با این گونه اقدامات این سوال به ذهن انسان متبادر می شود که اگر قرار است اساتید برجسته دانشگاهی و البته دلسوز که کارنامه شفاف و مشخصی هم دارند، فضای سیاسی کشور را نقد و تحلیل نکنند چه کسانی قرار است این کار را انجام دهند؟ و حال جای این سوال از قوه قضاییه باقی است که بهتر نیست به جای رسیدگی به پرونده هایی این چنین که بیشتر رنگ و بوی بازی های سیاسی و طیفی دارد، به خواست اصلی مردم یعنی محاکمه فتنه گران 88 و رسیدگی به پرونده های فسادهای کلان اقتصادی بپردازند؟

مسئولین محترم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اگر خواهان فضای باز دانشگاهی و شکوفایی اندیشه و نظریه‌سازی در سایه شعار "دانشگاه زنده است" هستند و اگر به دنبال دست یابی به قله های رفیع تمدن نوین اسلامی می باشند، تحت هیچ شرایطی نباید اجازه بروز چنین اتفاقات تلخی را بدهند.

والسلام

رونوشت: رئیس محترم جمهور، حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد خمینی شهر

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مهاجر اصفهان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ملایر

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه مراغه

انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان

بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان

بسیج اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی شاخه دانشگاه صنعتی اصفهان

ارسال نظر: